۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸

تبعات اصابت موشک حماس به بن گورین

اصابت یک موشک حماس به اطراف فرودگاه بن گورین سرزمین‌های اشغالی تبعات اقتصادی جدی برای این رژیم در بر داشته و خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۹۲۶۶
صراط: با اصابت یکی از موشک‌های حماس به فاصله حدود 1 مایلی معادل 1.6 کیلومتری فرودگاه بن گورین در تل آویو، تبعات حمله به غزه برای رژیم صهیونیستی در حال تشدید است.

توهم صهیونیست‌ها نسبت به عدم توانایی حماس در دفاع از غزه تا کنون صدها میلیون دلار برای این رژیم ضرر در بر داشته است.

یک موشک حماس که تنها چند هزار دلار ارزش داشته است، بر اساس پیش بینی ها تنها در بخش گردشگری صهیونیست‌ها 500 میلیون دلار در سه ماهه آخر سال جاری زیان به بار خواهد آورد.

فرودگاه بن گورین بزرگ ترین فرودگاه در سطح سرزمین های اشغالی است. جمعیت ساکن در سرزمین‌های اشغالی بالغ بر 8 میلیون نفر تخمین زده می شود، اما این فرودگاه سالانه بیش از 14 میلیون نفر مسافر را جابجا می‌کند که همین امر نشان از اهمیت بسیار بالای این فرودگاه در جابجایی مسافر و اقتصاد رژیم صهیونیستی دارد.

بالغ بر 80 درصد پروازهای بین المللی رژیم صهیونیستی از فرودگاه بن گورین انجام می شود و دیگر فرودگاه های این کشور تنها در زمان شلوغی بیش از ظرفیت این فرودگاه میزبان پرواز های خارجی بوده و مورد استفاده قرار می گیرند.

از زمان اعمال ممنوعیت پرواز از تل‌آویو و به سوی آن از سوی برخی شرکت های عمده هوایی اروپا، آمریکا و ترکیه، 244 پرواز از مجموع 488 پرواز برنامه ریزی شده به این فرودگاه و یا از مبدا آن لغو شده است.

این فرودگاه با جابجایی سالانه 14.2 میلیون نفر مسافر نقش اساسی را در اقتصاد سرزمین های اشغالی ایفا می کند، به گونه ای که 20 درصد از این حجم مسافر را مسافران فعال در بخش اقتصادی تشکیل می دهند.

آغاز اعمال محدودیت و ممنوعیت پرواز به این فرودگاه از زمانی آغاز شد که پس از اصابت موشک حماس به اطراف فرودگاه بن گورین، یکی از پرواز های شرکت هوایی دلتای ایالات متحده شامل هواپیمای بوئینگ 747 با 273 مسافر به مقصد سرزمین های اشغالی بر روی دریای مدیترانه مسیر خود را تغییر داد و در فرانسه فرود آمد.

برخی شرکت های آمریکایی با فشار لابی صهیونیستی در این کشور دوباره پروازهای خود را به بن گورین از سر گرفته اند، اما شرکت های اروپایی همچنان از پرواز به این فرودگاه خودداری می کنند.

 بالغ بر 30 درصد جمعیت رژیم صهیونیستی را مهاجران تشکیل می‌دهند که این میزان مهاجر اهمیت حمل و نقل را برای این منطقه دو چندان کرده است.

از سوی دیگر شرایط جغرافیایی این منطقه اهمیت مسافرت هوایی را برای رژیم صهیونیستی بسیار افزایش داده است. به گونه ای که مسافرت جاده ای و دیگر روش های حمل و نقل مسافر در برابر حمل و نقل هوایی از اهمیت به مراتب کمتری برخوردار هستند.

تدابیر امنیتی اتخاذ شده توسط رژیم صهیونیستی این فرودگاه را به یکی از فرودگاه های حساس از نظر  امنیتی در جهان تبدیل کرده است.

در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ اروپایی پروازهای خود را به بن گورین لغو کرده اند.

به دلیل حجم بالای مهاجران در سطح سرزمین های اشغالی و با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از این مهاجران همچنان بستگانی در خارج از این منطقه دارند، لزوم توجه و استمرار پروازها را در رژیم اشغالی به شدت افزایش داده است.

استمرار پرواز ها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر وجهه بین المللی برای رژیم صهیونیستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به گونه‌ای که ناامید شدن همین مهاجران از توان این رژیم برای برقراری ارتباط با خارج می تواند تبعات جدی برای این رژیم به همراه داشته باشد.

 کان آکن، یکی از محققان سیاست خارجی در موسسه تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنکارا،معتقد است تبعات اقتصادی حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه بسیار بیشتر از تبعات اقتصادی حمله آن به غزه در سال 2009 میلادی باشد.

حمله سال 2009 این رژیم به غزه بالغ بر 2 میلیارد دلار برای این رژیم هزینه اقتصادی و ضرر در بر داشته است.

یکی از تبعات مالی جدی برای این رژیم فراخوانی 100 هزار نیروی ذخیره برای جنگ علیه غزه است که هزینه های این اقدام برای این رژیم بسیار بالا خواهد بود.

یکی دیگر از تبعات اقتصادی حمله به غزه اثبات شدن شکست پروژه دفاع ضد موشکی گنبد آهنین این رژیم است. این پروژه که تا کنون میلیارد ها دلار برای این رژیم هزینه در بر داشته است عملکرد ضعیفی را در برابر موشک های سطح پایین حماس داشته است.

بر اساس آمارها تا کنون 5 هزار موشک از غزه به سوی سرزمین های اشغالی شلیک شده است که درصد بالایی از این موشک ها به مناطق مختلف این سرزمین اصابت کرده اند.

این اولین بار طی دو دهه گذشته است که شرکت های بزرگ هواپیمایی جهان پرواز های خود را به سرزمین های اشغالی لغو می کنند.

 

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز