۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰

روحانی درباره شیروخورشید به یونسی چه گفت؟

دستیار ویژه رئیس‌جمهور گفت که رئیس‌جمهور درباره نماد شیر و خورشید به وی تذکر نداده بلکه نظر مخالف خود را اعلام کرده. با این حال یونسی بر نظر پیشین خود اصرار می‌کند.
کد خبر : ۱۸۹۲۷۸
صراط: علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود بعد از حاشیه‌ساز شدن صحبت‌های شما درباره نماد شیر و خورشید، رئیس‌جمهور به شما تذکر داده‌اند و بر همین اساس شما چند صباحی است سکوت کرده‌اید، آیا این خبر درست است؟ اظهار داشت: آقای رئیس جمهور تذکر ندادند، بلکه نظر خود را گفتند. آقای رئیس جمهور نظرشان این بود که نماد هلال احمر برای وحدت مسلمین نماد بهتری از شیر خورشید است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا مدت سکوت شما پس از آن اظهارات به دلیل صحبت‌های رئیس جمهور بود؟ گفت: خیر. احساس کردم در حال حاضر فضا، فضای مناسبی نیست.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام افزود: به نظر من یکی از کارهای ضد اسرائیلی همین است و اسرائیل به شدت ضرر می‌کند، زیرا نماد شیرخورشید از ستاره داوود و آرم اسرائیل جلوگیری می‌کند.

یونسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مانند قبل در فکر سفر به استانها خواهید بود؟ گفت: بعد از ماه مبارک مبارک رمضان سفرهای خود را شروع می‌کنم.

هرچند علی یونسی همچنان از موضع خود درباره نماد شیر و خورشید دفاع می‌کند، اما صحبت‌های چندی پیش وی در جمع یهودیان شیراز و طرح این مبحث موجب شکل‌گیری حاشیه‌های متعدد و انتقادات بسیاری نسبت به این مواضع دستیار ویژه رئیس‌جمهور شد. در همین زمینه برخی رسانه‌ها سخنان امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۰ اسفند ۵۷ در فیضیه را بازخوانی کردند که در این سخنرانی امام به صراحت با این نمادهای شاهنشاهی مخالفت ورزیده و آنها را آثار طاغوت عنوان می‌کنند.

امام در این زمینه می‌فرمایند: "بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم‌های ایران نباید آرم‌های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم‌های اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانه‌‏ها، از همۀ ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد."

پس از حاشیه‌ساز شدن این سخنان یونسی برای دولت یازدهم بود که در برخی اخبار اینگونه مطرح شد که حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور، در این باره به یونسی تذکر جدی داده‌ است. موضوعی که اینک یونسی آن را تکذیب کرده، با این حال می‌گوید که هرچند رئیس‌جمهور در این باره نظر مخالف خود را به وی اعلام کرده، اما باز هم به نظر خود اصرار دارد.(نقل به مضمون)

منتقدان، علاوه بر موضوع نماد شیر و خورشید، موارد متعدد دیگری از تحرکات، رفتارها و مواضع علی یونسی دستیار رئیس‌جمهور را موضع حاشیه‌سازی برای دولت یازدهم و جلوگیری از روند معمول اقدامات دولت می‌دانند. و تاکید می‌کنند که اعضای دولت پیش و بیش از دیگران باید مانع ایجاد حاشیه برای دولت شوند.
منبع: تسنیم