۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳

پیام‌های سخنرانی روز قدس نصرالله

یک نویسنده لبنانی به تحلیل پیام‌های آشکار و پنهان سخنرانی روز گذشته دبیر کل حزب الله لبنان پرداخت و تاکید کرد که یکی از پیام‌ها این است که حزب الله اجازه فروپاشی محور مقاومت حتی در حلقه غزه را نیز نمی‌دهد
کد خبر : ۱۸۹۳۳۰
صراط: «انطوان الحایک» نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی لبنان با انتشار مقاله‌ای در پایگاه خبری «النشره» به تحلیل پیام‌های آشکار و پنهان سخنرانی روز گذشته «سید حسن نصر الله» دبیر کل حزب الله لبنان به مناسبت روز جهانی قدس پرداخت.

این تحلیلگر لبنانی تاکید کرد که بسیار اندک پیش آمده است که سید حسن نصر الله با حضور در مراسمی سخنرانی کند ولی به موضوعات داخلی لبنان نپردازد. دبیر کل حزب الله با عدم پرداختن به امور داخلی لبنان در سخنرانی اخیرش به صورت روشن اشاره کرد که اهمیت امور داخلی لبنان تا پایین‌ترین درجه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی کاهش یافته است.

الحایک افزود: به نظر می‌رسد که سید حسن نصر الله این کار را انجام داد تا تاکید کند که بحران لبنان با تمام وجود به خارج مرزها کشیده شده و درمان‌های داخلی و ارسال پیام به این گروه و آن گروه دیگر فایده ندارد و اینکه اعلام کند که لبنان بعد از اینکه به مثابه حلقه وصلی بین محور سوریه، ایران، سوریه و عراق تبدیل شد، هم اکنون در قلب تحولات کشورهای عربی و اسلامی قرار گرفته است.

بر اساس این مقاله، دبیر کل حزب الله لبنان جز با استناد به اطلاعات و تحلیل‌های موثق که از درجه بالای حساسیت حکایت دارند، صدای زنگ هشدار را به صدا در نمی‌آورد. سید حسن نصرالله این هشدارها را در سایه مواضع برخی کشورهای عربی که راه را بر همه احتمالات جنگ گشوده و نزدیکی رژیم صهیونیستی به یک شکست دیگر بیان کرد.

بر اساس تحلیل‌های استراتژیک، سید حسن نصرالله «اسرائیل» را مورد خطاب قرار داد تا پیامی را به کشورهای عربی ارسال کند و در راستای کاهش شدت تشنج کشورهای عربی حامی گروهک «داعش» که اسم این گروهک را بر زبان آورد، تلاش کند. نصرالله خواست این پیام را به کشورهای عربی ارسال کند که حزب الله اجازه فروپاشی محور مقاومت حتی در حلقه غزه را نیز نمی‌دهد.

این نویسنده لبنانی با اشاره به تکرار مقوله جنگ 33 روزه در سخنرانی روز گذشته سید حسن نصرالله، این امر را ناشی از نگرانی دبیر کل حزب الله از مصادره شدن ایستادگی و پایداری مقاومت فلسطین خواند و تاکید کرد که هر گونه پیروزی در میدان برد و ناکامی در عرصه سیاسی باعث تحمیل شرایط و معادلات جدیدی از سوی غرب بر مقاومت می‌شود، معادلاتی که با ایستادگی و هزینه‌هایی مقاومت اسلامی فلسطین برابری نمی‌کند. مقاومت فلسطین هزینه‌ بالایی در این زمینه متحمل شده است.
منبع: فارس