۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰

ایران فناوری تولید موشک را به غزه هدیه داد

«ایران به جای قاچاق موشک، فناوری ساخت موشک را به غزه منتقل کرده است.»
کد خبر : ۱۸۹۳۸۸
صراط: وب‌سایت آمریکایی المانیتور با انتشار این مطلب نوشت: ایران آموزش‌های لازم برای ساخت موشک را در اختیار گروه‌های مقاومت فلسطین قرار داده است. ایران به دنبال جنگ ژوئیه تا آگوست 2006 در لبنان راهبرد جدیدی را در رابطه با حمایت نظامی اتخاذ کرد که هدف اصلی آن حمایت از گروه‌های مبارز در مقابل خطر محاصره نظامی بود. این راهبرد جدید از طریق توانمندسازی این گروه‌ها برای ساخت موشک‌های مورد نیاز خود اتخاذ شده است. «امین» یک مقام فلسطینی در مصاحبه تلفنی با المانیتور گفت: هدف اصلی چنین راهبردی کمک به فلسطینی‌ها برای کسب دانش ساخت موشک است و پس از آن همه کارها آسان می‌شود.
المانیتور افزود: این ایده «عماد مغنیه» فرمانده نظامی حزب‌الله بود که فکر می‌کرد دانش کارشناسان درباره چگونگی ساخت موشک بدین معنا خواهد بود که اسرائیل حتی در صورت نابودی همه ذخایر موشکی نمی‌تواند به اهدافش دست یابد.
المانیتور با اشاره به این که دوران قدرت «حسنی مبارک» رئیس جمهوری (مخلوع) مصر قاچاق سلاح به غزه بسیار دشوار بود و تونل‌های مخصوص قاچاق سلاح بسیار مفید و در عین حال خطرناک بودند، به نقل از مقام فلسطینی مذکور نوشت: برخی از فلسطینی‌ها با فرماندهان و کارشناسان نظامی در تهران ملاقات و دوره‌های آموزشی را سپری کرده‌اند. هرچند این نیروها به آموزش نیاز داشتند اما به اندازه کافی باهوش بودند که به سرعت مطالب را یاد بگیرند. این مقام فلسطینی خاطرنشان کرد: در سالهای بین 2011 تا 2012 همزمان با قاچاق راکت‌های گراد به غزه، قطعات موشک‌های بزرگتری که عمدتاً در تهران و سوریه طراحی شده بودند به این منطقه ارسال شد و کارشناسان مقاومت شامل نیروهای جهاد اسلامی و حماس بر روی این قطعات کار کردند و حتی تجهیزات و ویژگی‌های جدیدی را براساس نیازهای خود به آن افزودند. ایرانی‌ها موشک را از طریق مغز فلسطینی‌ها قاچاق کرده و با وجود جنگ‌ها و حملات، دانش ساخت راکت را از خطرات حفظ کردند. این همان راهبردی است که این کشور در رابطه با برنامه هسته‌ای‌اش و براساس این فلسفه که دانش را نمی‌توان با بمباران نابود کرد، اتخاذ کرده است.

منبع: کیهان