۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
العربيه:

اسرائيل حرف جان کری را نمی‌پذيرد

شبکه تلویزیونی العربیه حدث گزارش داد: اسرائیل ایده های جان کری وزیر خارجه آمریکا را درباره آتش بس طولانی مدت در نوار غزه نمی پذیرد.
کد خبر : ۱۸۹۵۳۴
صراط: شبکه تلویزیونی العربیه حدث گزارش داد: اسرائیل ایده های جان کری وزیر خارجه آمریکا را درباره آتش بس طولانی مدت در نوار غزه نمی پذیرد.
زیاد حلبی خبرنگار این شبکه در نزدیکی با مرز با غزه درباره وضع آتش بس در نوار غزه گفت: این آتش بس برقرار شده است و تانک های ارتش اسرائیل در مکان های استقرار خود در نوار غزه حضور دارند. از شدت حملات توپخانه ای ارتش اسرائیل کاسته شده است. یک مقام امنیتی و سیاسی ارشد در اسرائیل تاکید کرد در صورتی که پرتاب موشک از نوار غزه به جنوب اسرائیل متوقف شود، این رژیم با این آتش بس موافقت خواهد کرد. در حال حاضر نوعی آرامش نسبی حاکم شده است ولی هر از گاهی شاهد حملات توپخانه ای تانک ها و قایق های توپدار ارتش اسرائیل هستیم. لحظاتی پیش دو موشکی که از غزه به سودی شهر کریات گیو در جنوب اسرائیل شلیک شده بود رهگیری شد. این شهر چهل کیلومتر با نوار غزه فاصله دارد. همچنین یک موشک به شهر نگیو اصابت کرد که باعث زخمی شدن یک اسرائیلی شد. این موشک به یک خانه اصابت کرده بود. اوضاع میدانی نشان می دهد که نوعی کاهش فعالیت توپخانه ای و پرتاب موشک ایجاد شده ولی متوقف نشده است. زمانی که جنبش حماس موافقت خود را با آتش بس اعلام کرد، حملات توپخانه ای اسرائیل به مرکز غزه وجود داشت.
وی درباره وضع عملیات امدادی گروه های فلسطینی برای خروج اجساد شهدا از زیر آوار گفت: در سایه حملات توپخانه ای گاه و بیگاه، عملیات خروج اجساد از زیر آوار بسیار دشوار است. دیروز یک آتش بس دوازده ساعته ایجاد شده بود و هیچ حمله توپخانه ای رخ نداد و تیم های پزشکی در نوار غزه توانستند اجساد شهدا را از زیر آوار خارج کنند. در حال حاض نزدیک شدن به این مناطق ویران شده خطرناک است چرا که حملات توپخانه ای به صورت گاه و بیگاه ادامه دارد.
وی درباره تلاش های آمریکا برای تمدید توافق آتش بس در نوار غزه بیان داشت: اسرائیل ایده های جان کری وزیر خارجه آمریکا را نمی پذیرد. کابینه امنیتی اسرائیل ایده های جان کری را رد کرد. اسرائیل از وی و دیگر طرف های شرکت کننده در نشست بین المللی پاریس خواستار اصلاح ایده های کری شد و تاکید کرد تنها پیشنهاد آتش بس مصر را می پذیرد. مقامات اسرائیلی می گویند ایده ها جان کری بیشتر به شروط حماس نزدیک است. این مسئله مطرح شده بود که پس از بیست و چهار ساعت از توافق طولانی مدت آتش بس محاصره نوار غزه کاهش یابد و پول ها در اختیار جنبش حماس قرار گیرد. این ایده ها خشم اسرائیلی ها را به همراه داشته است. مقامات این رژیم عملیات از بین بردن تونل ها را بسیار مهم می دانند و روند از بین بردن این تونل ها نیز به چند روز دیگر نیازمند است و ممکن است اسرائیل پس از رسیدن به این هدف بدون این که به توافقی با حماس برسد نیروهای خود را از نوار غزه خارج کند.