۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

کشف عمدی بودن یک آتش‌سوزی در آبادان

بر اساس گزارش کارشناسان، موضوع عمدی بودن حادثه‌ آتش‌سوزی در کادوس 4 آشکار است.
کد خبر : ۱۸۹۵۹۰
صراط: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان از تعمدی بودن حادثه‌ آتش‌سوزی در مجتمع تجاری کادوس 4 خبر داد.

مجید فرهانی‌پور اظهار کرد: بر اساس گزارش کارشناسان این سازمان، موضوع عمدی بودن حادثه‌ آتش‌سوزی در کادوس 4 آشکار است.

وی افزود: ‌در زمان حاضر بررسی‌های لازم در خصوص مظنونان از سوی نهادهای ذیربط در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان تصریح کرد: در نظریه کارشناسان، کانون حریق در ابتدای ضلع شمال غربی و بوتیک‌های این ضلع در طبقه همکف اعلام شده است.

وی اضافه کرد: در تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته و آثار و شواهد به‌جای مانده از حریق، آتش‌سوزی به‌دلیل بی‌احتیاطی، ته سیگار روشن و اتصال در سیم‌کشی برق منتفی اعلام شده است.

فرهانی‌پور یادآور شد: در ادامه تحقیقات و پس از گذشت هفت روز از انجام کار کارشناسی توسط کارشناسان فنی بررسی حریق و حوادث، دلیل آتش‌سوزی در کادوس 4 به دلیل استفاده از مایعات قابل اشتعال و افروختن آن به صورت عمدی توسط شخص و یا اشخاص اعلام شد.

*گزارش نهایی کارشناسی

در ادامه گزارش نهایی کارشناسی از حریق ساختمان تجاری کادوس واقع در خیابان امام خمینی(ره) جهت اطلاع شهروندان آبادانی ارائه می شود.

مدیریت محترم سازمان آتش‌نشانی شهرداری آبادان

احتراماً پس از درخواست مدیریت محترم سازمان آتش‌نشانی مبنی بر کارشناسی از علت حریق ساختمان تجاری کادوس 4 ساعت 6 و 48 دقیقه مورخه 29 تیرماه سال جاری واقع در آبادان – خیابان امام خمینی(ره) اینجانبان علیرضا صفری و حمید فرهانی‌پور به محل عزیمت که گزارش کارشناسی به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

1ـ موقعیت فیزیکی محل حریق‌زده

1-1 محل حریق‌زده یک ساختمان تجاری 4 طبقه اسکلت فلزی که در هر طبقه دارای بوتیک‌هایی است که دیوارهای جانبی این بوتیک‌ها از فرم فلزی و ورق‌های PVC و کف سرامیک و سقف‌هایی نیز از PVC تعبیه شده بود.

1- 2 این ساختمان در طبقه همکف دارای تقریباً 48 بوتیک که نمای جلویی شیشه سکوریت که اجناس از قبیل کفش، کیف، ادکلن، پوشاک و غیره عرضه می‌کرده‌اند. این پاساژ دارای سه درب ورودی با شیشه سکوریت در ضلع جنوب شرقی مشرف به خیابان امام، در ضلع شرقی با شیشه سکوریت مشرف به یک کوچه با عرض کم و باریک و درب شوم با شیشه سکوریت در ضلع غربی و مشرف به یک کوچه تقریباً 8 متری می‌گردد. در هنگام آتش‌سوزی درب‌های ضلع جنوبی و غربی از داخل با زنجیر قفل و درب شرقی به‌صورت روی هم بوده است.  

1-3 در طبقه همکف سه پله برقی، یکی در ضلع جنوبی روبروی درب ورودی ضلع جنوبی، یکی در ضلع غربی روبروی درب ورودی ضلع غربی و در ضلع شرقی روبروی درب ورودی ضلع شرقی تعبیه شده بود.

1-4 در طبقه همکف ستون‌های فلزی با روکش سیمانی وجود داشت که آتش‌سوزی در قسمت بالایی آن‌ها دفرمگی ایجاد کرده بود که کانون دفرمگی این ستون‌ها در نزدیکی کانون حریق بیشتر است. در زیر پله‌های برقی بوتیک‌های کوچکی هم تعبیه شده بود.

1-5 کابل‌های برق ورودی پاساژ در ضلع شمال غربی پاساژ وارد یک راهرو می‌شد و از آنجا کابل‌های خروجی به طبقات بالاتر می‌رفت که در طبقه دوم در ضلع شمال اتاقک برق با تعدادی کمد فلزی و فیوزهای فشنگی قرار داشت که آثار آتش‌سوزی مستقیم بر روی هیچ‌کدام از فیوزهای کل ساختمان اثر نگذاشته بود. در ضلع شرق طبقه همکف، آسانسور و یک راه پله سیمانی ثابت و در ضلع شمال شرقی کنار درب ورودی این درب نیز یک راه پله سیمانی ثابت تعبیه شده بود.

1-6 همه بوتیک‌های طبقه همکف و اول فعال بود ولی بوتیک‌های طبقات دوم و سوم تعدادی غیرفعال و بعضی از آن‌ها دفتر کار و انبار بوتیک‌های پایین از آن‌ها استفاده می‌شده است.

1-7 این پاساژ دارای هیچ‌گونه امکانات اطفایی از قبیل هشدارهای حریق و سیستم آبرسانی و جعبه شیلنگ‌های آتش‌نشانی نبوده است. طبقه چهارم این پاساژ به‌صورت یک سالن درآمده بود که از آن به‌عنوان سالن بدنسازی استفاده می‌گردید و ساعات کار مشخصی نداشته و تا پایان ساعات کار پاساژ هنوز هم مشغول به‌کار بوده است. این پاساژ دارای دو نگهبان به‌صورت شیفتی 12 ساعته بوده که هیچ‌گونه آموزش آتش‌نشانی هم ندیده بودند.

1-8 تمام بوتیک‌ها دارای سیم‌کشی برق، جعبه فیوز و کولر گازی بوده است.

2ـ وقوع آتش‌سوزی

حدود ساعت 6 و 48 دقیقه مورخه روز حادثه، صبری فرحانی نگهبان پاساژ روبرویی با مشاهده دود و آتش‌سوزی بلافاصله با سازمان آتش‌نشانی تماس حاصل می‌کند.

3ـ عملکرد آتش‌سوزی و نحوه گسترش آن

3-1 پس از تحقیقات و آثار به جای مانده از حریق، حرارت و دود حاصله از بوتیک‌های ضلع غرب به طرف شرق حرکت کرده که انتشار حرارت هم به صورت عمودی و افقی باعث گسترش آتش‌سوزی به بوتیک‌های دیگر و طبقات دیگر شده است.

3-2 گازهای تولید حریق و حرارت بالای ستون‌های شمال و شمال شرقی و غربی را دفرمه کرده که در قسمت شمال غربی بیشتر از نقاط دیگر است.

3-3 حرارات و گازهای گرم باعث ریختن هم ورق‌های کاذب PVC سقف‌ها شده که این مسئله گسترش آتش‌سوزی را به همراه داشته است.

4ـ کانون حریق

با توجه به تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته و آثار و شواهد به‌جای مانده از حریق، کانون حریق در ابتدای ضلع شمال غربی و بوتیک‌های این ضلع در طبقه همکف اعلام می‌گردد.

5- با توجه تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته و آثار و شواهد به‌جای مانده از حریق، آتش‌سوزی به‌دلیل بی‌احتیاطی منتفی است.

6- با توجه تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته و آثار و شواهد بجای مانده از حریق، آتش‌سوزی به‌دلیل اتصال در سیم‌کشی برق منتفی است.

7- با توجه تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته و آثار و شواهد به‌جای مانده از حریق، آتش‌سوزی به‌دلیل وجود ته سیگار روشن منتفی است.

8ـ اظهارات شهود

طبق اظهارات صبری فرحانی نگهبان پاساژ روبرویی در حدود ساعت و تاریخ مذکور با مشاهده دود به وجود آتش‌سوزی در پاساژ پی برده که بلافاصله با سازمان آتش‌نشانی تماس حاصل کرده است.

نظریه نهایی

با توجه تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته و آثار و شواهد به‌جای مانده از حریق، آتش‌سوزی به‌دلیل استفاده از مایعات قابل اشتعال و افروختن آن به صورت عمدی توسط شخص و یا اشخاص اعلام می‌گردد.

کارشناسان:

علیرضا صفری/ کارشناس فنی بررسی حریق منتخب دادگستری

حمید فرهانی‌پور/ کارشناس فنی بررسی حریق و حوادث
منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز