۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹

سردرگمی مسافران تابستانه خزر+تصاویر

درحالی موج دوم سفرهای تابستانه آغاز شد که کمبود امکانات زیرساختی و اقامتی سبب غافلگیری و سرگردانی مسافران و نارضایتی حاشیه نشینان خزر در مازندران شده و سفر ارزان قیمت را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کرده است.
کد خبر : ۱۸۹۸۰۱
صراط: نبود امکانات زیرساختی و مناسب نبودن حجم راههای مازندران با شمار میلیونی مسافران موجب ایجاد ترافیک هایکیلومتری در محورهای ورودی و جاده های درون شهری مازندران شده است.

این وضعیت درحالیست که کمبود مراکز اقامتی از یکسو، قیمت های سرسام آور و گران، سوئیت ها و ویلاها از سوی دیگر، میانگین مدت اقامت در مازندران را کاهش داده است و مازندران را از مقصد به معبر گردشگری تبدیل کرده است.

طبق بررسی ها بیش از 90 درصد مسافران مازندران برای بهره مندی از دریا به این استان سفر می کنند که فراهم نبودن زیرساختهای مورد نیاز در کنار سواحل و سنتی بودن امکانات طرحهای ساماندهی دریا، رویای سفر به کرانه خزر را تلخ و ناخوشایند کرده است.

همزمان با عید سعید فطر موج دوم سفرهای تابستانه کلید خورد و این وضعیت سبب بروز ترافیک سنگین در محورهای اصلی و فرعی استان مازندران شده است.

یک مسافر کرجی که به چالوس سفر کرده است با بیان اینکه مسیر 3.5 ساعته را بیش از 12 ساعت طی کرده است گفت: ترافیک سنگین این محور کلافه کننده و آزار دهنده بوده است و جاده قدیمی منطقه پاسخگوی حجم مسافران نیست.

علی جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه متاسفانه قیمت سوئیت و اجاره ویلا در غرب مازندران سرسام آور شده است گفت: به ازای هر شب اقامت بین 150 تا 200 هزار تومان کرایه طلب می کنند درحالیکه خدمات و امکانات ارائه شده در این امامن غیردولتی متناسب با قیمت گزاف آن نیست.

حسین ایوبی که به اتفاق خانواده اش در ساحل دریای فرح آباد ساری بسر می برد، نیز به خبرنگار مهر گفت: شلوغی محورهای ارتباطی از یکسو، گرانی اقلام و اجناس، خاطره سفر به شمال را برایمان تلخ کرده است.

وی با اشاره به امکانات موجود در سواحل منطقه سنتی و محدود است، یادآور شد: به دلیل آنکه دریا مواج بود نتوانستیم برای شنا استفاده کنیم و مشکل نبود پارکینگ و کمبود کمپ های اقامتی برای استان گردشگرپذیری مانند مازندران جای تامل دارد.

سردرگمی مسافران تابستانه خزر+تصاویر

ترافیک سنگین محورهای وروی مازندران از جمله هراز، کندوان و سوادکوه برای بومیان منطقه نیز دردسرساز شده است و روستاییان حاشیه برای عزیمت دچار مشکلات عدیده ای هستند.

برخی از روستاییان مرزن آباد با اشاره به اعمال محدودیتهای ترافیکی و یکطرفه شدن جاده کرج چالوس از حدفاصل مرزن آباد، خواهان تغییر محل یکطرفه شدن جاده شده اند.

مشکلات ناشی از ترافیک سنگین و نامناسب بودن زیرساختهای گردشگری درحالیست که متولیان بخش های مختلف در مازندران از برنامه ریزی و آمادگی برای موج دوم سفرهای تابستانه در استان خبر می دهند.

سرهنگ داودد قاسمیان رئیس پلیس راهور مازندران در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر به آغاز دور دوم سفرهای تابستانی اشاره کرد و افزود : تمهیدات لازم برای دور دوم سفرهای تابستانی اندیشیده شده است.

قاسمیان با تاکید بر اینکه روان سازی بارترافیکی و کاهش تصادفات سرلوحه کارپلیس راهور قراردارد ، متذکر شد : با متخلفینی که بخواهند با ارتکاب تخلفات حادثه ساز جان خودشان و دیگران به خطر بیاندازند به شدت برخورد می شود.

رئیس پلیس راهوراستان مازندران همچنین با بیان اینکه در معابر ورودی شهرها تیم مستقر شده اند ، به افزایش حجم ترافیکی در این ایام نیز اشاره کرد و گفت : باتوجه به اینکه استان مازندران یکی از استانهای گردش پذیر محسوب می شود در این ایام شاهد افزایش حجم ترافیکی هستیم.

قاسمیان همچنین با اشاره به اینکه در طرح ترافیکی نیروی انتظامی استان تهران نیز در مازندران مستقر خواهند شد ، افزود : در معابر ورودی شهرها نیز جهت آگاهی بیشتر مردم بیلبورد های و بنرهای ترافیکی نصب می شود تا بتوانیم تصادفات را در معابر کاهش دهیم.

رئیس پلیس راهور استان مازندران همچنین مردم را ضامن عملکرد پلیس دانست وخواستار توجه بیشتر مردم به مسائل ترافیکی و صعه صدر برای کاهش تصادفات شد.

رئیس پلیس راهور مازندران با اشاره به آغاز دور دوم سفرهای تابستانی گفت: 200 تیم خودرویی و موتوری به همراه 700 نیروی راهور در کلیه شهرستانها مستقر و بالغ بر 100 نقطه از استان را پوشش می دهند.

سردرگمی مسافران تابستانه خزر+تصاویر

همچنین علی ماهفروزی سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران از برنامه ریزی برای نمایشگاه سوغات و صنایع دستی و چشنواره اقوام ایرانی در استان خبر می دهد و می گوید: در 1400 متر مربع فضای نمایشگاهی محل دائمی نمایشگاهای بین المللی مازندران در قائم شهر نزدیک به 100 غرفه صنایع دستی و سوغات برپا می شود.

وی از حضور گروه های موسیقی اقوام ایرانی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: چهارشنبه 8 مرداد ماه،همزمان با افتتاح این نمایشگاه گروه های موسیقی کرد ،لر، بختیاری ،بندری ،عرب  ،آذری ،گیلانی و مازندرانی از داخل شهر قائم شهر وارد محوطه نمایشگاه شده و به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

سرپرست معاونت صنایع دستی مازندران تصریح کرد:با همکاری شرکت سهند سامانه صدر مجری برگزاری این نمایشگاه از ورود کالاهای غیر ایرانی در غرفه خودداری شده و در صورت تخلف غرفه متخلف پلمب می شوند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه مازندران آماده میزبانی از گردشگران تابستانی است اظهار داشت:همزمان با عید سعید فطر و آغاز دوردوم سفرهای تابستانی به طور حتم میزبان خیل عظیمی از گردشگران خواهیم بود.

دلاور بزرگ نیا نیز، از پیش بینی برنامه های متعدد برای استفاده گردشگران در مازندران خبر داد و گفت: نمایشگاه ملی صنایع دستی و سوغات را از جمله برنامه های فرهنگی ایام تعطیلات آتی برشمرد و تصریح کرد :همجواری این نمایشگاه با جشنواره موسیقی اقوام ایرانی و به نمایش گذاشتن بخشی از زندگی عشایری به صورت زنده می تواند برای گردشگران جالب توجه باشد.

بزرگ نیا با بیان اینکه باید هر چه سریع تر از نگاه سنتی گردشگری خارج شویم گفت: علاقمندی مسافران و تنوع استانها می طلبد برای جذب گردشگران راهکارهای مناسبی ارائه کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران با توجه به اینکه مازندران استانی برخوردار از مواهب طبیعی و خدادادی است اظهار داشت: باید در تمامی زمینه ها از جمله میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خود را ارتقا دهیم.

سردرگمی مسافران تابستانه خزر+تصاویر

وی به جذب گردشگر ،حفظ و از دست ندادن وضعیت موجود برای برنامه ریزی مطلوب اشاره کرد: تدوین برنامه های فرهنگی و مفرح بهترین راهکار برای افزایش حضور و مدت اقامت گردشگران است.

بزرگ نیا گفت: تیم های نظارتی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران در سراسر استان  ویژه این ایام بر نحوه خدمت رسانی بهتر به گردشگران در مراکز اقامتی و پذیرایی نظارت دارند.

سید علی قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز از آمادگی مازندران جهت اسکان مسافران در موج دوم سفرها در مدارس خبر داد و گفت: تا ابتدای مردادماه 41 هزار و 867نفر مسافر فرهنگی میهمان مراکز اسکان آموزش و پرورش استان شده اند.
 
مدیر کل آموزش و پرورش مازندران افزود: استان مازندران با 41 پایگاه و 308 مدرسه در قالب 2 هزار و 440 کلاس درس آماده پذیرایی از مسافران فرهنگی است.
 
وی با بیان این که تاکنون 117 هزار و 228 نفرروز فرهنگی در مراکز اسکان استان پذیرش شدند خاطر نشان کرد: این تعداد فرهنگی در قالب 7 هزار و 124 خانوار در 225 کلاس ویژه ، 946 کلاس در گروه الف ، 1001 کلاس در گروه ب و 268 کلاس در گروه ج اسکان داده شدند و طرح اسکان مسافران تابستانه ، از تاریخ اول تیر آغاز و تا 15 شهریور ادامه خواهد داشت.
 
استان مازندران به دلیل جاذبه های گردشگری، طبیعت بکر و منحصر به فرد همه ساله با استقبال مسافران زیادی از سراسر کشور رو به رو است، آب و هوایی پاک، طبیعتی چشم‌نواز، ییلاقات بکر، روستاهای متعدد و جنگل‌های با تنوع پوشش‌های گیاهی و جانوری که مازندران را به پرترددترین استان کشور و محلی مناسب برای تفریح و گذران اوقات فراغت تبدیل کرده است.

منبع: مهر