۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹

رسوایی جاسوسی سیا از سنا

سازمان اطلاعاتی امریکا روز پنجشنبه در یک چرخش ناگهانی تایید کرد که بازنگری انجام شده از سوی سر بازرس این سازمان نشان داده است که ماموران سیا خارج از اختیارات خود عمل کرده اند.
کد خبر : ۱۸۹۹۸۷
صراط: رییس سازمان اطلاعاتی مرکزی امریکا (سیا) روز پنجشنبه از قانونگذاران امریکایی به دلیل جاسوسی ماموران این سازمان در مورد نمایندگان سنا رسما پوزش خواست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این عذرخواهی پس از آن صورت گرفت که تحقیقات انجام شده ثابت کرد که ماموران سیا به طور ناشایست به رایانه های سنا دسترسی پیداکرده اند.

در ماه مارس، جان برنان رییس سیا اتهامات وارده در مورد جاسوسی تحت سرپرستی خود از بازرسان کمیته اطلاعاتی سنا را مردود دانسته و تاکید کرده بود که هیچ چیز نمی تواند صحت این اتهام را ثابت کند. این بازرسان در حال بررسی اعمال شکنجه بودند.

اما سازمان اطلاعاتی امریکا روز پنجشنبه در یک چرخش ناگهانی تایید کرد که بازنگری انجام شده از سوی سر بازرس این سازمان نشان داده است که ماموران سیا خارج از اختیارات خود عمل کرده اند.

یک سخنگوی سیا گفت : برنان ضمن ملاقات با سناتور دیان فینستین رئیس کمیته گزینش اطلاعات سنا و معاون وی از آنان عذرخواهی کرده است .

این رسوایی به یک آرشیو رایانه ای مربوط می شود که سیا در یک ساختمان امن در ویرجینیا برای دسترسی سنا به اسناد طبقه بندی شده در جریان تحقیقات پیرامون شکنجه زندانیان توسط سازمان سیا در فواصل سالهای 2002 تا 2006 ایجاد کرده بود.
منبع: ایرنا