۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
تبعات جنگ غزه بر گزارش وندی شرمن

موشک‌های ایران هنوز روی میز است!

مانور بر روی سیستم و سامانه موشکی ایران در حالی دوباره مطرح می شود که موشک های حماس از سامانه‌های ضدموشک گران‌قیمت "آرو"، "پیکان" و "گنبد آهنین" اسرائیل عبور کرده‌اند.
کد خبر : ۱۹۰۱۱۰
گروه سیاسی صراط - گزارش وندی شرمن برای مجلس نمایندگان آمریکا همان طور که انتظار می رفت سراسر زیاده خواهی علیه برنامه صلح آمیز و تحقیقاتی جمهوری اسلامی بود و تمرکز بیش از حد او بر روی برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران نیز در نوع خود قابل توجه است.

بهگزارش گروه سیاسی صراط، وندی شرمن در گزارش خود از مدت توافق نامه جدید با ایران با کلمه مبهم "دو رقمی" استفاده کرده است.

بر این اساس، هر توافق احتمالی بیش از ده سال سایه تبعات خود را بر تمام شئون اقدامات کلیدی جمهوری اسلامی ایران خواهد گستراند. با فرض 10 سال توافق، هر گونه اقدام تحقیقاتی بلند مدت و پرحجم جمهوری اسلامی در برنامه هسته ای که می تواند منجر به ریشه کن نمودن هر گونه شکوفایی در موضوع هسته ای کشورمان را به دنبال داشته باشد.

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا در پاسخ به گزارش شرمن گفت: "در صورت عدم توافق تحریمها افزایش خواهند یافت". این از صحبت های مقامات آمریکایی در حالی دوباره اوج می گیرد که تیم مذاکره کننده کشورمان دوباره از موفقیت جدید در تمدید چهار ماهه مدت مذاکرات خبر می دهند.

یکی از نکات مهمی که شرمن در گزارش خود به آن اشاره کرده، محدود شدن بیش از پیش فرآیندهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران- خصوصا در حیطه غنی سازی که فقط در نطنز باید انجام شود- و همچنین شفافیت های بیش از مقدار فعلی! بوده است.

شرمن در قسمتی از گزارش می گوید: "برنامه ایران باید بسیار محدود و بسیار شفاف شود". این بخش دقیقا ناظر به بازرسی های نمایندگان آژانس از قسمت های نظامی کشورمان است که پیش از این نیز این درخواست زیاده خواهانه آنها از سوی مسئولین کشورمان رد شده بود.

بخشی از گزارش وندی شرمن به کنگره و سنا به شرح زیر است:

* موضوع برنامه موشکی ایران باید در توافق جامع حل شود
* توافق جامع باعث بهبود امنیت اسرائیل می‌شود
* تخفیف چهار میلیارد دلاری در تحریم‌ها بسیار ناچیز است
*مدت زمان توافق نهایی دو رقمی خواهد بود
* در مذاکرات قرار شد فقط نطنز غنی‌سازی کند؛ فردو تحقیقاتی می‌شود
* درباره مسائل حقوق بشر و حمایت از تروریسم به ایران فشار وارد می‌کنیم
* برنامه غنی سازی ایران بسیار محدود و تحت نظارت شدید خواهد بود
* حتی اگر با ایران به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای دست یابیم تحریمها به خاطر تروریسم و حقوق بشر سرجای خود باقی خواهند ماند


موشک های ایران هنوز روی میز است!

شرمن درباره برنامه موشکی ایران گفت چیزی که ما در طول مذاکرات گفته ایم این است که ایران باید به همه نگرانی های موجود در قطعنامه 1929 شورای امنیت رسیدگی کند. اشاره ای خاص به هر  گونه سامانه تحویل و موشک های دور برد بالستیک با قابلیت حمل سلاح اتمی شده است. از این رو، باید به شکلی به این مساله در این توافق رسیدگی شود که در دست بحث است ولی هنوز حل و فصل نشده است.

شرمن گفت بهتر است درباره زمان فرار هسته ای در یک جلسه محرمانه با دستگاه های اطلاعاتی صحبت کنید. باید به شما بگویم که بسیاری از تحلیل گران در اظهارات علنی می گویند در حال حاضر زمان فرار هسته ای ایران حدود دو ماه است و منظور زمانی است آنان از موقع تصمیم گرفتن تا تولید اورانیوم کافی برای تولید یک بمب صرف می کنند. دو راه برای رسیدن به بمب اتمی با مواد شکاف پذیر وجود دارد. ما تلاش می کنیم هر دوی این راه ها را در کنار راه های مخفی مسدود کنیم.

مانور بر روی سیستم و سامانه موشکی جمهوری اسلامی در حالی دوباره مطرح می شود که جنگ غزه بعد از 26 روز، ضربات زیادی بر اقتصاد سرزمین های اشغالی وارد کرده و عبور موشک های پیاپی حماس از سامانه های ضد موشک گران قیمت "آرو"، "پیکان" و "گنبد آهنین" اسرائیل خبر از موشک های غیر معمولی و بهبود یافته حماس دارد.

منابع خبری غربی از حضور تعداد زیادی از موشک های فجر 5 سپاه پاسداران در اختیار نیروهای حماس خبر می دهند که با قدرت آتش بالا و ایجکت بالا، به راحتی از محل و سپر دفاعی "گنبد آهنین" اسرائیل رد می شود.

یدیعوت آحارونوت نوشت: موشک شلیک شده از سوی حماس که به برد بی‌سابقه 110 کیلومتر دست یافته، از سوی ایران به این جنبش واگذار شده است.

این روزنامه خاطرنشان کرد: شهرک «الخضیره» برای اولین بار توسط حماس گلوله‌باران شد. این اولین بار در تاریخ نبرد با فلسطینیان است که این شهرک مورد حمله قرار می‌گیرد.

به گفته رادیو رژیم صهیونیستی، منابع نظامی پیش‌بینی کردند که حماس دارای موشکهای دوربرد است که می‌توانند دورترین نقطه در شمال اسرائیل و حتی جولان اشغالی را مورد هدف قرار دهند.

در این خصوص ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعتراف کرد: هفت موشک دوربرد شهر بیت‌المقدس (مرکز)، الخضیره (شمال اسرائیل)، تل‌آویو (مرکز)، ریشون لتسیون (مرکز) و رحوفوت و شهرک خدیره در شمال اسرائیل را مورد اصابت قرار دادند.

از این رو به نظر می رسد شرمن بحث موشک های دور برد ایران، کمک ایران به گروه های جهادی و ادعای صادرات تروریسم را بهانه‌ای برای دور جدید مذاکرات قرار داده است.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۶۴
۲۰
خدا را شکر موشک های بالستیک ایران مربوط به سپاه پاسداران میشود و تیم مذاکره کننده حق تصمیم گیری برای آنها را ندارد.
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
واقعا خدارو شکر
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
آی گفتی! دست اینا بود که مثل دوره شاهان قاجارو... کشورم تیکه تیکه امتیاز میدادن مگه انرژی هسته ای نبود ؟ آبان 83 کلا تعلیق شد و به فکر افتادن برنامه لیبی رو پیاده کنن و کل تجهیزات هسته ای رو تحویل بگیرن! اگه محمود به دادمون نرسیده بود که....بهشونم بگی میگن مهم اینه که علمشو داشتیم!!!
البته الان چون ...راه رو باز کرده ترسشون ریخته یه کم!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۲۱
۳۸
پول نان ما موشکهاییست که ...............................
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
United States of America
|
۱۲:۵۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۳۶
۷
.
مگه اختیار و قدرت تصمیم گیری درباره موشک ها با ایناست؟؟؟؟؟

.....................

جرأت مذاکره درباره ساده ترین موشک فجر5 هم ندارند،،،چه برسه به شهاب3 و بقیه !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۴۲
۱۸
اینکه دولت در مواضع هسته ای بسیار در حال کوتاه آمدن است باعث این گستاخی غربی ها شده است
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز