۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱

روایت تحلیلگر صهیونیست از شکست اسراییل

یک تحلیلگر صهیونیست تأکید کرد اسرائیل مدعی پیروزی تاکتیکی در جنگ غزه است اما این حماس است که شکستی استراتژیک را به اسرائیل تحمیل می‌کند.
کد خبر : ۱۹۰۱۱۷
صراط: یک تحلیلگر صهیونیست تأکید کرد اسرائیل مدعی پیروزی تاکتیکی در جنگ غزه است اما این حماس است که شکستی استراتژیک را به اسرائیل تحمیل می‌کند.
ایلان راث مدیر ارشد مؤسسه اسرائیل در وبسایت نشریه فارین پالیسی نوشت: اسرائیل در جنگ‌ جاری ادعای پیروزی تاکتیکی خواهد کرد، اما حماس توانسته شکستی استراتژیک را به اسرائیل تحمیل کند.
به گزارش بی‌بی‌سی استدلال تحلیلگرانی مانند ایلان راث روی این پایه استوار است که با وجود همه سختی‌هایی که حماس با آنها مواجه است، اما توانسته حس مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل را در بین فلسطینی‌ها تقویت کند. آنها می‌توانند هزینه‌های زیادی به اسرائیل تحمیل کنند.
بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: از سال 2005 و زمانی که اسرائیل بالاخره تصمیم گرفت از نوار غزه خارج شود و شهرک‌های یهودی‌نشین را در آنجا جمع کند، هر چند وقت یکبار درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌های ساکن غزه به یک درگیری تمام عیار تبدیل شده است. اما هزینه این کار برای اسرائیل همواره رو به افزایش بوده است. اسرائیل زمانی از غزه خارج شد که حدود یک هزار اسرائیلی در جریان انتفاضه دوم در خلال سالهای 2001 تا 2004 میلادی کشته شدند.
بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: استفاده از موانعی که نفوذ به درون شهرهای اسرائیل را برای مهاجمان فلسطینی عملاً غیر ممکن کرد، باعث شد تا فلسطینی‌ها به سمت استفاده از راکت و موشک سوق پیدا کنند. در گذشته،‌پرتاب راکت‌ها بیشتر مناطق جنوبی اسرائیل را در بر می‌گرفت. عمده راکت‌هایی که از سوی شاخه نظامی حماس و سایر گروههای فلسطینی از غزه پرتاب شده‌اند، راکت‌های کوتاه برد هستند که به قسام معروفند. راکت‌های قسام و راکت‌های ابتدایی گراد که از نسل راکتهای کاتیوشا هستند، حداکثر می‌توانند اهدافی تا فاصله بیست کیلومتری را هدف قرار دهند. اما در نبرد جاری نقاطی در عمق اسرائیل با موشکهای ام 75 با 75 کیلومتر برد هدف قرار گرفت. برخی منابع از برخورد حماس از موشکهایی با برد بیش از 150 کیلومتر هم سخن گفته‌اند.
شبکه دولتی انگلیس اذعان کرد: پس از اصابت یک فروند موشک حماس به نقطه‌ای در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون، پرواز به مقصد فرودگاه‌های بن گوریون و تل‌آویو از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی به حالت تعلیق درآمد. اسرائیل که بسیار از این اقدام عصبانی بود این تعلیق پروازها را «پاداشی برای حماس» توصیف کرد. اسرائیل متوجه این نکته بود که تعلیق پروازها به معنای کاهش ضریب امنیت در اسرائیل تلقی خواهد شد.
بی‌بی‌سی می‌گوید: با پیشرفت گروههای فلسطینی در آزمون نبردهای گاه و بیگاه، این امکان وجود دارد که ضریب موفقیت موشکهای فلسطینی در عبور از تور گنبد آهنین افزایش یابد.
بی‌بی‌سی اعتراف کرد: اسرائیل با وجود ادعای داشتن قوی‌ترین ارتش خاورمیانه،‌توان نابود کردن حماس را ندارد. حماس و گروههای فلسطینی در غزه برای دور زدن محاصره زمینی، هوایی و دریایی در هفت سال گذشته که اسرائیل بخاطر پیروزی حماس در انتخابات دست به محاصره تمام عیار فلسطینی‌ها زد، از تونلهای زیرزمینی برای انتقال مواد مورد نیاز برای تولید راکت یا قاچاق موشک‌های ساخت خارج به درون غزه استفاده کرده‌اند. در نبرد جاری، از این تونل‌ها برای نفوذ به درون اسرائیل و ضربه زدن به اهداف اسرائیلی استفاده مؤثری شد. شماری از سی سرباز کشته شده اسرائیل در نبرد جاری زمانی از پای درآمدند که نیروهای فلسطینی توانستند از تونلها برای رخنه و حمله غافلگیرانه به اهداف اسرائیلی استفاده کنند. تلفات بالای ارتش اسرائیل در دور جاری نبردها امری نیست که جامعه ملتهب اسرائیل، چه در سطح سیاسی و چه در سطح مردمی، ‌از کنار آن براحتی بگذرد.
در همین حال شمعون شفر در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت: حماس و جهاد اسلامی، ‌مقاومت عجیبی از خود نشان داده و اکنون زمام امور را به دست گرفته‌اند؛ این باعث می‌شود که خون ما به جوش بیاید و عملیات نظامی نیز تاکنون به هیچ کدام از اهداف خود نرسیده است.
این تحلیلگر صهیونیست از «شکست ارتش اسرائیل» در استفاده از آنچه که آن را «عنصر شگفتی‌ساز از ابتدای جنگ با غزه تاکنون» می‌نامید بشدت انتقاد کرد و افزود: حالا این عنصر فقط در دایره واکنش می‌گنجد.
«رون بین یشای» تحلیلگر نظامی نیز به روزنامه یدیعوت آحارونوت می‌گوید: ارتش اسرائیل از ابتدای ورود به جنگ زمینی علیه غزه شماری از بهترین افسران بلند پایه خود را از دست داد؛ کسانی که با انواع تاکتیک‌های جنگی آشنا بودند از جمله فرماندهان گردان‌ها که ستون فقرات تفنگداران ارتش را تشکیل می‌دهند.
شبکه 10 تلویزیون رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز گزارش داد که «ارتش اسرائیل در وضع رعب و وحشت در زمین غزه به سر می‌برد.»
این شبکه افزود: بعضی سربازان می‌گویند هر روز با وضعی متفاوت از گذشته در جنگ‌های غزه روبرو می‌شوند.
منبع: کیهان