۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵

گزارشی از ضیافت‌های افطار روحانی

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، در روزهای ماه مبارک رمضان، میزبان قشرها و گروه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی کشور بود.
کد خبر : ۱۹۰۱۲۰
صراط: حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، در روزهای ماه مبارک رمضان، میزبان قشرها و گروه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی کشور بود.

اساتید دانشگاه و نخبگان کشور، فعالان ورزشی، ایتام فرهیخته کمیته امداد،اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی، علما و روحانیون، خانواده شهدا، فرماندهان نظامی، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب میمهمان ضیافت افطار رئیس‌جمهور بودند.

سه‌شنبه 10 تیر؛ دیدار با ایتام

اولین سفره افطار رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه 10 تیرماه، هم‌زمان با سومین روز ماه مبارک رمضانبود و حسن روحانی در این شب میزبان عده‌ای از ایتام فرهیخته و نخبه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) امداد بود.

روحانی در این دیدار دقایقی را به پشت تریبون رفت و برای ایتام فرهیخته سخنرانی کرد.

مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور از این قرار است:

همه قدم‌هایی که امام خمینی(ره) برای اسلام، مسلمانان و این کشور برداشت، مهم و ارزشمند هستند و دستور تاسیس کمیته امداد یکی از آن قدم‌های ارزشمند می‌باشد.

دولت کمک به ایتام و خانواده‌هایی را که به دلیل مشکلات، توان سرپرستی و اداره خانواده خود را ندارند، وظیفه و افتخار خود می‌داند.

پنج‌شنبه 12 تیر؛ دیدار با اصولگرایان

روحانی در دومین دیدار خود میزبان فعالان سیاسی اصولگرا بود، این دیدار روز پنج‌شنبه 12 تیرماه، هم‌زمان با پنجم ماه مبارک رمضان برگزار شد و چهره‌هایی چون: غلامعلی حدادعادل، محمدحسن ابوترابی‌فرد، لاله افتخاری، محمدنبی حبیبی، حسین فدایی، سبحانی‌نیا، علیرضا زاکانی، حسین کچوئیان، بیژن نوباوه، حسین طلا، مصباحی‌مقدم، اسدالله بادامچیان و مهرداد بذرپاش، میهمان سفره افطار رئیس‌جمهور بودند.

حسن روحانی در این دیدار، طی سخنانی با تحلیل شرایط ویژه کشور و منطقه، بر شناسایی و طبقه‌بندی نیازها و مشکلات کشور و اجماع برای حل آن به منظور تامین منافع ملی تاکید کرد.

در ادامه مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در این دیدار می‌آید:

همه گروه‌ها، جناح‌ها و همه ملت از مذاهب و اقوام گوناگون، باید زیر چتر واحد در حل مشکلات و رویارویی با مخاطرات و معضلات در کنار هم قرار گیرند.

نباید غربالی در دست بگیریم که بر اساس آن بیشتر افراد کنار گذاشته شوند و تنها تعداد اندکی حائز شرایط برای ادامه کار باقی بمانند.

دولت یازدهم از همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی تشکیل شده و در یازده ماه گذشته ما هیچ‌گاه در مسیر حل مسایل اساسی کشور میان سلیقه‌های مختلفی که در دولت حضور دارند، شاهد اختلاف نبوده‌ایم.

این اشتباه بزرگی است که دشمن را فقط به دشمن خارجی محدود کنیم. نباید دشمنان بزرگ داخلی نظیر رکود تورمی، فساد اداری و بیکاری را از ذهن دور نگه داریم؛ زیرا این دشمنان زندگی مردم را تحت فشار قرار داده و منجر به گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شوند که هیچ جناحی را نمی‌شناسد.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور، نمایندگانی از اصولگرایان دیدگاه‌های خود را درباره مسایل گوناگون مطرح کردند که در ادامه می‌آید:

حدادعادل نسبت به حضور افراد مرتبط با فتنه 88 در دولت تذکر داد و خواستار این شد کهبرای جلوگیری از تکرار حوادثی چون فتنه 88 مانع حضور افراد حامی فتنه در دولت تدبیر و امید شود.

لاله افتخاری از دولت خواست تا با تأمین بودجه، زمینه را برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص افزایش جمعیت و بیمه زنان خانه‌دار فراهم کند.

ابوترابی‌فرد هم به وحدت گروه 1+5 در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و از نیروهای داخلی خواست که با یکدیگر وحدت داشته باشند.

سه‌شنبه 17 تیر؛ دیدار با جانبازان و خانواده شهدا

ضیافت بعدی رئیس‌جمهور، روز سه‌شنبه 17 تیرماه، هم‌زمان با دهم ماه مبارک رمضان با جمعی از نخبگان جامعه ایثارگری کشور، جانبازان و خانواده‌های معزز شهدا بود.

مهم‌ترین محورهای سخنان روحانی در این دیدار به شرح زیر است:

همه تلاش کنیم تا فرهنگ ایثار را در این کشور زنده نگه داریم و اگر فرهنگ ایثار و شهادت در این سرزمین زنده بماند، هیچ دشمنی نمی‌تواند به عزت، غرور، شرف و منافع این ملت صدمه‌ای وارد کند.

اگر تمام مردم و مسئولان جمع شوند تا داشته‏‌های خود را نثار ایثارگران، شهدا، جانبازان و خانواده‌های آنان کنند نمی‌توانند اجر و ثواب ایثارگران را بجا آورند.

چهارشنبه 18 تیر؛ دیدار با اصلاح‌طلبان

این‌بار نوبت فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بود که هم‌زمان با یازدهم ماه مبارک رمضان میهمان سفره افطار روحانی شوند.

این دیدار با حضور چهره‌هایی همچون محمدرضا عارف، فائزه و محسن‌هاشمی، حسین مرعشی، غلامحسین کرباسچی، محمد عطریانفر، مصطفی کواکبیان، جعفر میلی منفرد، محمد قوچانی، مصطفی معین، محسن آرمین، غلامحسین کرباسچی، موسوی لاری، فاطمه راکعی، هادی خانیکی، عبدالحسین مختاباد و الیاس حضرتی برگزار شد.

در این دیدار موسوی لاری، جواد اطاعت، حسین مرعشی، هادی خانیکی و خانم توحیدلو دیدگاه‌های خود را در مورد مسایل گوناگون مطرح کردند.

موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، از مسایل سیاست داخلی گفت و تاکید کرد: دولت یازدهم شعارهای خوبی را مطرح کرده و اهداف خوبی هم مد نظر دارد، اما باید مراقب باشد مدیرانی که در دولت مشغول به کار می‌شوند به این شعارها و اهداف اعتقاد داشته باشند.

جواد اطاعت بر سیاست خارجی تمرکز کرد و یکی از محورهای اصلی سخنان او تاکید بر ضرورت تنش زدایی از روابط با عربستان بود.

رئیس‌جمهور هم در ادامه به پشت تریبون رفته و برای آنان صحبت کرد. از مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور می‌توان به این موارد اشاره کرد:

بدانید موفقیت‌های کشور و تأمین منافع ملی با حضور همه تأثیرگذاران عرصه‌های مختلف و مردم در صحنه محقق خواهد شد و دولت نیز تاکنون بر این مبنا وعده داده و حرکت کرده است.

رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا به عنوان دو جناح سیاسی کشور باید برای قدرت ملی مشارکت‌آفرین و نشاط آور باشد و نباید قدرت ملی ما در عرصه رقابت‌های سیاسی تخریب شود. بدون تردید هیچ‌کس از این اتفاق استقبال نمی‌کند و این موضوع مورد نظر امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و ملت نبوده و نیست.

دولت به هر آنچه که برنامه و شعار داده، دست یافته است، به طوری که ما موفق شدیم در عرصه اقتصادی نرخ تورم را با وجود رشد منفی اقتصاد کنترل کنیم و اکنون به رونق و شکستن رکود می‌اندیشیم. آنچه به مردم قول دادیم در سال 92 محقق شد و برای سال 93 برنامه داریم و می‌دانیم می‌خواهیم به کجا برسیم و بر این مبنا حرکت می‌کنیم تا معضل بیکاری را به زانو درآوریم.

یکشنبه 22 تیر؛ نشست مشترک با نمانیدگان مجلس

دیدار بعدی رئیس‌جمهور با بهارستانی‌ها بود که عصر روز یکشنبه 22 تیرماه، همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان، برگزار شد.

این سومین نشست مشترک دولت و مجلس بود که این بار در قالب ضیافت افطار به میزبانی روحانی برگزار می‌شد.

علی لاریجانی در این نشست گفت: با توجه به اینکه کشاورزان با خشکسالی و صنایع بخش متوسط کشور نیز با مشکلات ناخواسته مواجه‌اند، باید با به تعویق انداختن معوقات بانکی این بخش‌ها و یا تسهیلات کم‌بهره، به آنان کمک کنیم تا بحران‌های پیش رو را پشت سر بگذارند.

رئیس مجلس پیشنهاد کرد: ستادی در استان‌ها ایجاد شود تا به مشکلات کشاورزان و صنعتگران رسیدگی کرده و آنان را در بازپرداخت بدهی‌های بانکی‌شان یاری کند.

علی جنتی، وزیر ارشاد نیز بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در حوزه‌های مختلف نظیر کتاب، هنرهای نمایشی، مطبوعات، سینما و رسانه‌های جمعی در دستور کار قرار داده است و تلاش می‌کند نقش خود را آنچنان که لازم و شایسته است، ایفا کند.

سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم به بیان دغدغه‌های فرهنگی جامعه در خصوص عفاف و حجاب،‌ فساد اداری، امر به معروف و نهی از منکر و کاهش جمعیت پرداخت و از دولت خواست تا با تدوین برنامه‌های عملی در رفع دغدغه‌های فرهنگی متدینین و دلسوزان جامعه گام بردارد.

حسن روحانی نیز در این دیدار گفت: اگر سه قوه بخواهند علیه یکدیگر مچ‌گیری کنند، کار مردم بر زمین می‌ماند این در حالی است که مردم از ما انتظار خدمت دارند و باید خواست ما بر خواست عمومی مردم منطبق باشد.

دولت از نقد و انتقاد سازنده استقبال می‌کند و معتقد است اگر قانونی دارای مشکل است، می‌توان آن را به پیشنهاد مردم و یا نمایندگان مجلس اصلاح کرد و نباید به دلیل انتقاد، اجرای قانون را به تعویق انداخت.

روحانی با اشاره به موفقیت دولت در کنترل نرخ تورم، گفت: اکنون وظیفه بزرگ ما شکستن رکود است. این کار شروع شده و دولت برای ادامه راه به حمایت مجلس نیاز دارد.

سه‌شنبه 24 تیر؛ دیدار با فرماندهان نیروهای مسلح

سه‌شنبه 24 تیرماه بود و فرماندهان و مقامات ارشد نیروهای مسلح کشورمان میهمان ضیافت افطار رئیس‌جمهور بودند.

از جمله محورهای مهم سخنان روحانیدر این دیدار می‌توان به این موارد اشاره کرد:

دولت همه توان و امکان خود را برای تقویت و انسجام نیروهای مسلح بکار می‌گیرد و از نیروهای مسلح هم می‌خواهد که در شرایط فعلی دست در دست دولت، به حل مشکلات مردم کمک کنند.

خواست دولت یازدهم، صلح و از بین بردن تنش از منطقه است و این مسئله با داشتن یک نیروی مسلح قوی امکان‌پذیر است؛ در حالی که اگر نیروی مسلح قوی نداشته باشید، دیگر صلح معنا پیدا نمی‌کند و ذلت است.

در ابتدای این ضیافت سردار فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، امیر شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار باقری معاون ارکان ستاد کل نیروهای مسلح و سردار احمدی مقدم فرمانده ناجا نقطه نظرات خود را با رئیس جمهوری در میان گذاشتند.

پنج‌شنبه 26 تیر؛ دیدار با اصحاب رسانه

سپسنوبت اصحاب رسانه بود که میهمان رئیس‌جمهور شوند. این دیدار عصر پنج‌شنبه 26 تیرماه همزمان با نوزدهم ماه مبارک رمضان برگزار شد و اهالی رسانه در کنار حسن روحانی از دغدغه‌ها و نقطه نظرات خود گفت.

در این ضیافت برخی از اصحاب رسانه سخنرانی کردند سخنرانی کردند و رئیس‌جمهور نیز در این دیدار که همزمان بود با مذاکرات هسته‌ای کشورمان در وین به سخنرانی پرداخت که مهم‌ترین بخش‌های آن در ادامه می‌آید:

اگر طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای به حقوق ملت ایران احترام بگذارد، مذاکره را ادامه داده و زمان را نیز تمدید خواهیم کرد.

ایران هیچ‌گاه از تحریم‌ها نترسیده و نخواهد ترسید و بر این اساس پای میز مذاکره قرار نگرفته است. برنامه‌ها و طرح‌های دولت بدون توجه به نتیجه مذاکرات تدوین شده و ما بر این اساس حرکت خواهیم کرد.

باید چیزی بنویسیم، بر موضوعی اصرار بورزیم، سوژه‌ای را تیتر و ترویج کنیم که خواست ملت ما است چرا که به دلیل بی تدبیری‌ها، مردم ما دارای مشکلاتی نظیر اشتغال و رکود تورمی هستند که آنها را سخت آزار می‌دهد.

نباید این فضا بر سپهر رسانه‌ای ما حاکم باشد که هرکس به نفع حکومت، اسلام و انقلاب سخن گفت متهم شود که به حکومت وابسته است یا آدم دولت شده است و هرکس که نقدی را با صدای بلند برای اصلاح مسیر حرکت بیان کرد، متهم به وابستگی به بیگانه شود.

شنبه 28 تیر؛ دیدار با اساتید دانشگاه‌ها

بعد از اصحاب رسانه این اساتید دانشگاه بودند که دور سفره افطار رئیس‌جمهور گرد آمدند. اساتید دانشگاه‌های کشور عصر شنبه 28 تیرماه همزمان با 21 ماه مبارک رمضان، به میهمانی حسن روحانی رفتند.

پس از سخنرانی و اظهار نظر نسرین معظمی از اساتید حوزه علوم پایه، یوسف ثبوتی، محمود سریع‌القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، رضا ملک زاده و محمود نیلی احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران، رئیس‌جمهور برای ایراد سخنرانی به پشت تریبون رفت. وی شهادت امیرالمومنین (ع) را تسلیت گفت و سپس برای اساتید صحبت کرد که مهم‌ترین بخش های آن به شرح زیر است:

امروز باید به فکر کیفیت بوده و با دنیا در تعامل باشیم و نترسیم از اینکه اگر بادی وزید همه چیز از دست خواهد رفت. باید توجه داشت گل و درختی که در گلخانه رشد کند با اولین شرایط طوفانی از بین می رود .

امروز باید دانشگاه‌های ما مشکل جامعه و کشور را تشخیص داده و برای حل آن وارد صحنه شوند و در این زمینه هر کدام از دانشگاه ها می‌توانند یکی از مشکلات کشور در بخش‌های مختلف را به نام دانشگاه خود حل و فصل کنند.

نیاید فاصله‌ها و جدایی‌ها را زیاد کرد و نباید اینقدر سنگ جناح را بر سینه زد، بیاییم بیشتر سنگ ملت و مردم را بر سینه بزنیم.

یکشنبه 29 تیر؛ دیدار با جوانان نخبه

روز یکشنبه 29 تیرماه، همزمان با بیست و سوم ماه مبارک رمضان، رئیس‌جمهور میزبان جمعی از جوانان نخبه و منتخب کشور بود.

حسن روحانی در این دیدار برای جوانان ایران اسلامی سخنرانی کرد و مسائل گوناگونی را برایشان مطرح و تشریح کرد. جملات زیر را می‌توان مهم‌ترین بخش‌های سخنان رئیس‌جمهور شمرد:

امروز ما در زمینه اقتصاد، سیاست خارجی و داخلی، مسایل فرهنگی و اجتماعی و محیط‌زیست دارای مشکلاتی هستیم و باید در مسیر حل مشکلات و پیشرفت کشور تلاش کنیم و بدانیم که توسعه کشور نفع همگان را در بر دارد.

اگر ریزگردها آسمان کشورمان را در بر بگیرد، اگر دریاچه‌‌ای خشک شود و مشکلات اخلاقی یا بیماری‌های مسری در کشور شیوع پیدا کند، آثار و عوارض آن بر همه مردم اعم از نخبه و یا غیرنخبه تأثیر می‌گذارد.

هیچ‌کس به تنهایی نمی‌تواند مسایل جمعی و جامعه را حل کند و این مهم نیازمند اتحاد، وحدت و مشارکت و در کنار هم قرار گرفتن همه اعضای ملت است و این حضور می‌تواند، آینده کشور را بسازد.

سه‌شنبه 31 تیر؛ دیدار با ورزشکاران

در آخرین روز تیرماه، یعنی سه‌شنبه 25 ماه رمضان، ورزشکاران و دست‌اندرکاران ورزش کشور، اعضای تیم‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی، مدیران ورزشی و ورزشکاران نمونه کشوری از جمله محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، جواد نکونام کاپیتان تیم ملی فوتبال و حامد آفاق بازیکن تیم ملی بسکتبال به ضیافت افطار رئیس‌جمهور رفتند.

روحانی در این جمع پرنشاط که با حضور قهرمانان ملی برگزار شد ایراد سخنرانی کرد که مهم‌ترین محورهای سخنان او از این قرار است:

مجموعه دولت به‌ویژه وزارت ورزش مجدانه در خدمت ورزش و ورزشکاران خواهد بود و امیدواریم شما ورزشکاران بتوانید، امید و نشاط را در میان مردم بیشتر کنید.

در عرصه ورزش نیز باید به یک معنا شرایط برد – برد حاکم باشد یعنی در جایی که ظاهرا پیروز میدان ورزش نیستیم باید از لحاظ اخلاق نیز ورزشکاران ما پیروز و سربلند باشند.

ایران آماده پذیرش و درمان مجروحان غزه است اما متاسفانه اجازه نمی‌دهند که کمک‌های دارویی و تیم پزشکی ایران به غزه برسد.

جمعه 3 مرداد؛ دیدار با اهالی فرهنگ و هنر

حسن روحانی روز جمعه سوم مردادماه همزمان با 27 ماه مبارک رمضان، میزبان برگزیدگان عرصه فرهنگ و هنر بود. رئیس‌جمهور در ابتدای این دیدار گفت: خرسندم که هیچ‌کس در دنیا، کشور ما را نه به عنوان کشور نفت و نه به عنوان کشوری که دو هزار کیلومتر ساحل دارد و نه به عنوان دارنده سلاح‌های مدرن شناخته است. بلکه همگان ایران را به عنوان کشور علم، تمدن، فرهنگ، بوعلی سیناها، ذکریاها، سعدی‌ها و فردوسی‌ها می‌شناسند و این افتخارآمیزاست.

در ادامه مهم‌ترین بخش‌های سخنان رئیس‌جمهور می‌آید:

دعوای صاحبان قدرت با صاحبان فرهنگ و هنر یک راه‌حل دارد و آن اینکه نه صاحبان قدرت خودشان را بالا سر جامعه و هادی و همه کاره و قیم جامعه بدانند و نه اصحاب هنر و فرهنگ خودشان را بالاتر از جامعه و تاثیر گذار بر جامعه، تصور کنند، بهتر است که هر دو پشت سر جامعه قرار گیرند.

آنچه حادثه غزه به ما می‌آموزد، این است که همه باید متحد شویم. دنیای اسلام و ما مردم ایران و همه مسلمانان و همسایگانی که در این منطقه با هم زندگی می‌کنند، اگر می‌خواهیم به آرزوهایمان برسیم باید همه دست به دست هم دهیم.

شنبه 4 مرداد؛ دیدار با علما

آخرین ضیاف افطار روحانی روز شنبه 4 مرداد همزمان با بیست و هشتم ماه مبارک رمضان برگزار شد. در این میهمانی، رئیس‌جمهور میزبان جمعی از علما و روحانیون بود. روحانی در این دیدار اظهار داشت: دولت در یازده ماه گذشته با هدایت‌های مقام معظم رهبری، در بخش‌های اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسایل فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، گام‌های رو به جلو و امیدبخشی را در کنار دو قوه دیگر برداشته است.

وی در رابطه با مسائل گوناگون دیگری نیز صحبت کرد که مهم‌ترین بخش‌های آن را در ادامه می‌خوانید:

اگر پیش از انقلاب، تبلیغ دین و حل معضلات مردم به عنوان دو رسالت سنگین روحانیت محسوب می‌شد، امروز اداره کشور و حمایت از حاکمیت و حکومت به عنوان بار سنگین و بزرگی است که بر دوش روحانیت قرار گرفته است.

در رأس دستگاه اجرایی حکومت اسلامی ایران ،یک فرد روحانی یا یک غیر روحانی باشد، فرقی ندارد، از نگاه مردم، بار مسئولیت این حکومت بر دوش روحانیت است.

به عنوان کسی که در 11 ماه گذشته مسئولیت اجرایی کشور را بر دوش داشتم ،صراحتاً اعلام می‌کنم که طبق نظر سنجی‌ها، امید به زندگی بین مردم نه تنها کم نشده بلکه بیشتر شده است.

در این دیدار پیش از رئیس‌جمهور، آیت‌الله مقتدایی عضو مجلس خبرگان رهبری و رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه‌ گفت: دکتر روحانی انصافاً و به تمام معنا روحانی است و در بین روسای جمهوری که داشتیم ایشان ارتباط بیشتر و برجسته ای با علما و روحانیت داشته‌اند و پس از انتخابشان شادی فوق‌العاده‌ای در حوزه‌ها به چشم می‌خورد. حتی مراجع بزرگوار از آن اظهار خرسندی می‌کردند و می‌فرمودند که موضع‌گیری‌های ایشان مناسب بوده و ما آن را تایید می‌کنیم و انتظار داریم که ارتباط شان را با مراجع و حوزه‌ها حفظ و تقویت کنند.


منبع: فارس