۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴

سرانجام ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل

پاسخ اصولگرایان و یک چهره نزدیک به جریان اصلاحات نشان می‌دهد که تز و پیشنهاد ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان غیر ممکن است و اصولگرایان به مواضع برخی از اصلاح طلبان در عرصه سیاسی کشور بویژه در فتنه ۸۸ انتقاد جدی دارند.
کد خبر : ۱۹۰۶۲۷
صراط: سایت نماینده  نوشت: محمد رضا عارف به دنبال طرحى براى ائتلاف بین اصولگرایان و اصلاح طلبان براى انتخابات مجلس است.

او هشتم اردیبهشت ماه امسال در حاشیه مراسم تجلیل از اساتید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت:« من راهبردی را در آینده برای یک ائتلاف بین اصولگرایان و اصلاح طلبان اعلام خواهم کرد. »

«حمید عارف»، فرزند محمدرضا عارف درباره جزئیات راهبرد پدرش گفته بود که "هدف از ارائه این تز سیاسی از جانب دکتر عارف کنار گذاشتن اختلافات روشی است که دردی از مشکلات مردم کم نمی کند و حرکت کردن حول اشتراکات است".

پس از این ایده، روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا به تحلیل پیشنهاد مطرح شده از سوی معاون اول دولت اصلاحات پرداختند و البته رسانه های تازه نفس در اردوگاه اصلاحات از این ایده استقبال و در همین زمینه تفسیرهایی مبنی بر ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل در انتخابات مجلس ارائه داده بودند.

احمد خرم وزیر راه و ترابی دولت اصلاحات هم هفته جاری در گفتگویی با روزنامه «آرمان امروز» به صورت غیر رسمی از ایده محمد رضا عارف حمایت کرد و گفت: «روحانی، خاتمی و هاشمی با ورود به انتخابات وزرنه اصلاحات را قوت دهند، شواهد و قراین نشان می دهد که تندروهای اصولگرا سخت به میدان می آیند و ائتلافی هم بین اصولگرایان و اصلاح طلبان انجام می شود و به احتمال قوی این ائتلاف صورت خواهد گرفت».

پاسخ خرم از سوی محسن کوهکن فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار داده شد.

وی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن رد هرگونه ائتلاف اصولگرایان با اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم، تاکید کرد: : معتقدم طرح ائتلاف با اصول‌گرایان در انتخابات مبنا ندارد و صحیح هم نیست ضمن اینکه به اعتقاد بنده این در قالب یک آرزو و یک پیشنهاد است و به دلیل موضع گیری‌های غلطی که بسیاری از این آقایان به خصوص در جریان فتنه کردند و هنوز هم حاضر نیستند نقطه نظرات خودشان را بگویند ما با ائتلاف، کیلومترها و فرسنگ‌ها فاصله داریم.

به اعتقاد برخی از کنشگران سیاسی و حزبی، اصلاح طلبان در نظر داشتند با نام و حضور ناطق نوری نقشه ائتلاف را با اصولگرایان نزدیک به وی که تحت عنوان "جبهه پیروان خط امام و رهبری" شناخته می شوند طراحی کنند تا با محوریت ناطق نوری، ائتلافی از سوی این دو جریان در ایستگاه یازدهم بهارستان صورت بگیرد. اما شیخ 71 ساله اصولگرایان سنتی هفته جاری به همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور دعوت شد و حرف‌های تازه‌ای درباره موضوعاتی که مدت‌ها درباره آن سکوت کرده بود، زد.

وی که اصلاح طلبان پیش از این به حضورش در انتخابات دل خوش کرده بودند به صراحت اعلام کرد که من بنا ندارم در انتخابات مجلس شرکت کنم، شرکت هم نمی‌کنم؛ تشخیص هم می‌دهم تکلیف ندارم و مکلف نیستم. »

«برای این مسئله هم دلیل دارم، من وقتی در مجلس پنجم بودم قبل از ماجرای انتخاب 84 و 88 و قبل از شکل‌گیری بسیاری از مباحث وقتی مجلس پنجم تمام شد یعنی سال 78 و پس از حضور در 5 دوره مجلس گفتم در دنیای امروز رجال سیاسی برای کار سیاسی است، یعنی کار اجرایی و مسئولیت‌ پذیرفتن نه سیاسی بودن یک عمری را تعریف می‌کنند. »

وی همچنین از راهبرد خود برای ادامه حیات سیاسی اش سخن گفت و تاکید کرد: «افرادی مثل ما باید در اتاق فکر باشند و جوانانی با خلاقیت کار را به دست بگیرند. »

ناطق نوری با اعلام این مواضع، روزه سیاسی، انتخاباتی خود را افطار کرد و صراحتا به اصولگرایان و اصلاح طلبان گفت که به حضور و نقش آفرینی او در انتخابات مجلس دل نبدند بلکه باید جوانان با خلاقیت خود کار را به دست گیرند.

البته پیشنهاد و تز اصلاح طلبان مبنی بر ائتلاف با اصولگرایان فقط با پاسخ اصولگرایان مواجه نشد بلکه محمد رضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی(از احزاب همسو با جریان اصلاحات) هم به انتقاد از این تز اصلاح طلبان پرداخت و خطاب به آنها گفت: اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان از جریان‌های اصیل و باسابقه در عرصه سیاسی کشور هستند و دو جریان به‌عنوان رقیب یکدیگر شناخته می‌شوند، بنابراین بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان با اصول‌گرایان ائتلاف کنند و اگر در این زمینه نقل قولی بیان شده احتمالا از سوی رسانه‌ها درست منتشر نشده است چرا که این دو جریان رقیب هم بوده و هستند و بعید است چنین اتفاقی بیفتد.

سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم موضع گیری محسن کوهکن را پیرامون عدم ائتلاف اصولگریان با اصلاح طلبان به جا و مناسب دانست و به خبرنگار ما گفت: دو جناح سنتی اصولگرایان و اصلاح طلبان که همواره در عرصه سیاسی کشور حضوری فعال داشته اند هر کدام طیف های گسترده ای را در درون خود دارا هستند، بنابراین امکان ائتلاف میان آنها شدنی نیست.

سجادی همچنین به مانیفست اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم اشاره کرد و با بیان اینکه رویکرد فعلی اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس، حفظ وحدت است، تاکید کرد: این انسجام همانند انتخابات گذشته مجلس که نتیجه بخش بود، ادامه می یابد و ما باید به دنبال وحدت و ائتلاف با همفکران خود در جریان اصولگرا باشیم.

به نظر می رسد پاسخ اصولگرایان و یک چهره نزدیک به جریان اصلاحات نشان می دهد که تز و پیشنهاد ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان غیر ممکن است و اصولگرایان به مواضع برخی از اصلاح طلبان در عرصه سیاسی کشور بویژه در فتنه 88 انتقاد جدی دارند.
برچسب ها: صراط معتدل