۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
صفارهرندی:استیضاح وزیر علوم برای جلوگیری از انحراف است

مساله بازگشت احمدی‌نژاد جدی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مساله بازگشت دوباره رئیس‌جمهور سابق به فضای سیاسی کشور نیز گفت: مساله بازگشت احمدی‌نژاد جدی است.
کد خبر : ۱۹۱۰۹۶
صراط: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه استیضاح وزیر علوم گامی برای جلوگیری از ایجاد انحرافات احتمالی در کابینه است در خصوص مساله بازگشت دوباره رئیس‌جمهور سابق به فضای سیاسی کشور نیز گفت: مساله بازگشت احمدی‌نژاد جدی است.

محمدحسین صفارهرندی عصر یکشنبه در ششمین دوره طرح ولایت استانی خط امام که در سالن اجتماعات بین‌المللی دانشگاه امام خمینی (ره) برگزار شد،‌ اظهار کرد: جریان‌شناسی سیاسی و فرهنگی مبحثی پیچیده است که برای شناخت آن نیاز به مطالعه‌ای اصولی و بررسی تاریخچه 50 سال اخیر دارد.

وی افزود: در یک تقسیم‌بندی کلی جریان‌هایی که طی این مدت فعالیت می‌کنند در دو دسته سازمان یافته‌اند؛ دسته نخست که اعتقادی به تلفیق دین و سیاست ندارند و دسته دیگر نیز دین را پاسخگوی تمام نیازهای بشری می‌پندارند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: نظریه جدایی دین از سیاست تنها از سوی غربی‌ها مطرح نمی‌شود، بلکه برخی دیگر نیز در لباس مذهب از چنین نظریه‌ای حمایت و در راستای تحقق اهداف آن فعالیت می‌کنند.

وی فعالیت‌های برخی جریان‌های ضاله مدعی در دین را با عنوان دفاع از حریم ولایت، مصداقی بر گفتار خود معرفی و تصریح کرد: چنین جریان‌هایی با برخورداری از شبکه‌های ماهواره‌ای و استفاده از افرادی به ظاهر روحانی، تنها در مقام گفتار صاحب‌نظر هستند اما هنگامی که نیاز به اقدامی عملی باشد چنین فعالیتی از سوی آنها نهی می‌شود.

صفارهرندی توهین‌های این گروه را موجب تحریک اذهان مسلمانان و تفرقه میان این امت بزرگ معرفی و خاطرنشان کرد: صحنه درگیری‌های سوریه و عراق بیانگر اقداماتی از آنهاست که تنها به گفتار محدود و فاقد ارزش عملی در دفاع از حریم اهل بیت (ع) است.

وی ادامه داد: انجمن حجتیه نیز از گروه‌هایی به شمار می‌رود که طی دوران اخیر به ترویج ‌نظریه جدایی دین از سیاست می‌پردازد و حتی اکنون که دارای فعالیت‌هایی زیرپوستی در مراکز دانشگاهی است بر آن اصرار می‌ورزد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: البته تشکیل حکومتی اسلامی در جامعه که از رهبری امام راحل و حمایتی مردمی برخوردار بود، سبب شد چنین انجمن گمراهی ماهیت اصلی خود را آشکار سازد و به دنبال کسب جایگاه‌هایی سیاسی به منظور تحقق اهداف خود برآید.

وی جریان‌های خودفروخته و شیفته غرب همچون نهضت آزادی را گروه دیگری از طرفداران نظریه جدایی دین و سیاست دانست و افزود: برخی به تبعیت از غرب، حضور دین در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه را بدعتی بزرگ معرفی و جامعیت آن در پاسخگویی به نیازهای بشر را انکار می‌کنند.

وی بیان کرد: آنها معتقدند اسلام پاسخگوی نیازهای بشر امروز نیست و از همین رو برای پیشرفت و توسعه باید وامدار دیگر نظریه‌های جهانی و ناگزیر به زانو زدن در مقابل غرب هستیم.

صفارهرندی رفتارهای دوگانه مدعیان جدایی دین از سیاست همچون سکوت در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها، کرنش در مقابل استکبار و انکار استقلال در عصر حاضر را نمونه‌ای از فعالیت‌های آنها عنوان و خاطرنشان کرد: چنین رویکردی سبب شده است تا دشمنان نظام اسلامی در هر نقطه از ایران که چنین صدایی بلند شود به حمایت از آن بپردازند؛ حمایتی که به علت هم‌سویی جریان نام برده با سیاست‌های غرب است.

وی در ادامه سخنان خود وجود تفکری مبتنی بر جامعیت اسلام در تمام ابعاد زندگی و معتقد به تلفیق دین و سیاست در اجتماع را مقابل تمام نظریه‌های فوق دانست و تصریح کرد: دشمنی‌های صورت گرفته با چنین جریانی تنها سیاسی و به این منظور است که جمهوری اسلامی ایران حاضر به تبعیت از نظام‌های مدیریتی حاکم بر جهان نیست.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه اظهار کرد: نظریه‌های مقابل ایده نظام جمهوری اسلامی ایران بی‌منطق و گمراه است و هم‌جنس‌بازی، اختلاط زنان و مردان و دفاع از جریان‌هایی مانند بابی‌گری که دست‌پرورده استکبار است، قسمتی از خواسته‌های جریان‌های نام‌برده است که می‌خواهند به ما دیکته کنند.

وی یادآور شد: نظریه اختلاط زنان و مردان به تکریم جایگاه زن نمی‌پردازد در حالی که اسلام ناب به دنبال تکریم و تعالی زنان است.

ایران از بسیاری از کشورهای منطقه جلوتر است

محمدحسین صفارهرندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادعای برخی افراد با عنوان عقب ماندن ایران در مقایسه با کشورهای منطقه از جمله عربستان و ترکیه اظهار کرد: نظام سیاسی و اقتصادی بسیاری از این کشورها دارای وضعیت نابه‌سامان است.

وی بیان کرد: اگر کسی عمق مسایل این کشورها را بررسی کرده و در جریان زندگی مردم روستاها و شهرهای کوچک آنها قرار گیرد، مشاهده می‌کند اهالی آن‌ دارای وضعیت سختی برای زندگی هستند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: این کشورها که به نوعی از نظام سرمایه‌داری تبعیت می‌کنند، برای مثبت جلوه دادن شرایط خود در جامعه جهانی و افکار عمومی مردم، تنها به وضعیت مردم شهرهای بزرگ رسیدگی خوبی داشته و از امور اهالی روستاها و شهرهای دورافتاده‌تر غافل شده‌اند.

صفارهرندی ادامه داد: با تصور این موضوع که نظام سیاسی و اقتصادی تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی و کشورهای دنباله‌رو آنها ایده‌آل و بدون مشکل باشد، که البته تصور آن نیز محال بوده، نمی‌توان یک پیشرفت اقتصادی را به هر قیمت برای جامعه و مردم به ارمغان آورد؛ چراکه به طور حتم کشور از بسیاری مسائل فرهنگی که دغدغه حال حاضر جامعه مسلمان است، محروم می‌شود.

وی تصریح کرد: نظام آمریکا به عنوان یک نظام سرمایه‌داری، نمونه‌ای از این دست بوده که رشد و پیشرفت اقتصادی نمی‌تواند ضامن بقا و پیشرفت ایده‌آلی برای جامعه باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی‌های پیشین خود به نظام اجتماعی این کشور اشاره و اذعان کرده که مطابق با آمار ارائه شده از سوی نهادهای رسمی آمریکایی، 70 درصد دختران این کشور در سن کمتر از 15 سالگی خصوصیات زنانگی پیدا کرده و این امر به منزله فروپاشی نظام خانواده در این کشورهاست.

صفارهرندی یادآور شد: این موضوع از دیدگاه دیگری نیز قابل بررسی است که همان سست بودن نظام اقتصادی کشورهای در حال توسعه مانند ترکیه است؛ چراکه این کشورها با تکیه بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی، پایه‌ قدرتمند اقتصادی در اختیار ندارند.

وی بیان کرد: کشورهای در حال توسعه مانند ترکیه در صورتی‌ که در مناسبات سیاسی بین آنها با کشورهای استعماری اختلافی بروز کند مشکلات غیرقابل جبرانی در نظام اقتصادیشان ایجاد می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در گذشته نیز کشورهایی از این دست بودند که با تکیه بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی از سوی کشورهای غربی، نظام خود را پایه‌ریزی کردند ولی با تغییر مناسبات سیاسی آن کشور دچار مشکلات بی‌شمار سیاسی و اقتصادی شده‌اند.

صفارهرندی ادامه داد: برخی مسئولان در چند سال گذشته کوتاهی از خود نشان دادند که اگر این کم‌کاری‌ها سریع‌تر جبران نشود، ایران نیز دچار مشکلات بسیاری خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز کرد: مجموع اقدامات انجام‌شده در برنامه‌ریزی‌های کشور نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران از بسیاری کشورهای منطقه خاورمیانه برتر بوده، چراکه نه تنها به کشورهای سرمایه‌دار غربی اتکایی نداشته بلکه در جهت دستیابی به اهداف خود از سوی جبهه استکباری بسیاری تحریم‌ها را تحمل کرده است.

صفارهرندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع منطقه به ویژه عراق اضافه کرد: انتخابات اخیر برگزار شده در عراق از سلامت بالایی برخوردار بود تا جایی که مسئولان آمریکایی و دیگر کشورهای غربی خلاف این امر را ادعا نکردند و این مهم نشان‌دهنده حاکم شدن مردم‌سالاری در این کشور است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: گروهک تروریستی داعش اگر می‌خواهد بر نظام سیاسی عراق حاکم شود باید از طریق شرکت در انتخابات و رأی مردم به این امر دست یابد که تحقق آن نیز محال است.

صفارهرندی یادآور شد: مسئله بروز داعش و حاکم شدن آن بر نظام سیاسی عراق همه هدفی نیست که از سوی کشورهای استکباری پیگیری می‌شود، بلکه این کشورها به دنبال اقدامات خصمانه خود هستند.

وی افزود: جبهه استکباری با حمایت همه‌جانبه از این گروهک تروریستی قصد تضعیف تمام جبهه مقاومت اسلامی را داشته که سابقه آن در حمایت از سایر گروهک‌های تروریستی از قبیل طالبان نیز دیده می‌شود.

اقدامات اخیر احمدی‌نژاد بیانگر بازگشت مجدد وی به سیاست است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجموع اقدامات اخیر محمود احمدی‌نژاد، بیانگر ورود مجدد وی به صحنه سیاست است.

محمدحسین صفارهرندی همچنین در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران در حاشیه ششمین دوره طرح ولایت بسیج دانشجویی استان قزوین با اشاره به استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: استیضاح توسط مجلس شورای اسلامی یک اقدام قانونی و مناسب از سوی مجلس است که برای در مسیر نگاه داشتن کابینه دولت و وزیران آن و جلوگیری از بروز انحرافات احتمالی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در زمان تصدی بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم نیز بارها برای ارائه مطلب و توضیح به مجلس فرا خوانده شدم و این‌گونه اقدامات مجلس امری غیرعادی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در زمان تحویل گرفتن وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی از دولت هشتم این وزارتخانه با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود.

صفارهرندی یادآور شد: با اقدامات انجام شده در مدت چهارساله دولت نهم مجموع اقدامات انجام شده نشان می‌دهد که شاید فعالیت این وزار‌تخانه ایده‌آل نبوده باشد، اما در مقایسه با گذشته آن، عملکرد مثبت و ارزشمندی داشته است.

وی درباره اینکه آیا احمدی نژاد دوباره به عرصه سیاست باز خواهد گشت یا خیر با اشاره به شناختی که از گذشته با محمود احمدی‌نژاد داشته، اظهار کرد: محمود احمدی‌نژاد از زمانی که به طور جدی و مستمر با اسفندیار رحیم‌مشایی رابطه پیدا کرده از شخصیت سابق خود فاصله گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گاهی که ما به رفتارهای آقای مشایی  اعتراض می‌کردیم وی مدعی می‌شد که از طرف رئیس‌جمهور اقداماتش را انجام می‌دهد.
منبع: فارس