۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
بیژن مقدم

اجماع در نقد رییس‌جمهور

کد خبر : ۱۹۱۴۰۱
صراط: سخنان آقای دکتر روحانی، رییس‌جمهور در جمع سفرا و نمایندگی‌های خارج از کشور، واکنش‌های زیادی را برانگیخت. به نحوی که عملا منجر به ائتلاف و اجماعی غیرمنتظره بین حامیان دولت و منتقدان گردید.

مطبوعات و شخصیت های اصولگرا و اصلاح طلب ادبیات به کار گرفته توسط رییس جمهور را دور از شأن چنین جایگاهی و شخصیتی معرفی کردند.

واقعیت آن است که چه بسا می شد بهره گیری از این عبارات و ادبیات را که رییس جمهور خطاب به منتقدان یا حتی مخالفانش آنها را بزدل سیاسی خطاب کند و بگوید «به جهنم که از مذاکره می لرزید» و ... را ناشی از عصبانیت گوینده دانست و به نحوی توجیه کرد، اما تکرار این ادبیات برای چندمین بار درباره منتقدان و دفاع صریح مشاور فرهنگی رییس جمهور (آشنا) و مشاور رسانه ای (صادق) از این سخنان با این عبارت که: «رییس جمهور عصبانی نبود ولی صریح بود» می تواند نگران کننده باشد.

انتظار همیشگی این بوده که نزدیکان و مشاوران رییس جمهور باید در انجام وظیفه ذاتی خود به گونه ای عمل کنند که شخصیت رییس جمهور به عنوان منتخب ملت حفظ گردد.

به مشاوران رسانه ای، فرهنگی و... رییس جمهور توصیه می کنیم به یک نگاه رسانه ای دیگر که این بار خوشبختانه متعلق به یک جریان خاص سیاسی نیست توجه کنند و با انگ های جناحی، بی سوادی، انتقام گیری، بزدلی و ... با آن مواجه نگردند.

رییس جمهور بارها در سخنان خود اعلام کرده است که از نقدها استقبال می کند و آن را فرصتی برای دولت در جهت اصلاح روندها می داند.

اما آیا این تعارفات مرسوم با ادبیاتی اینچنین می تواند سازگار باشد؟

داشتن سعه صدر مقابل منتقدان حتی اگر تلخ زبان هم باشند انتظار زیادی نیست.

اگر گسترش آزادی ها و احترام به حقوق شهروندی را از جمله شعارهای دولت اعتدال بدانیم کمترین لازمه تحقق شعارها روی خوش نشان دادن به نقد ها و ارائه پاسخ های قانع کننده به منتقدان و مشارکت دادن آنها در اداره کشور و اصلاح امور است.

امیدواریم مشاوران آقای روحانی یک بار هم که شده اجماع رسانه ای حاصل از ادبیات نادرست رییس جمهور را به چشم فرصتی برای اصلاح، بازسازی و همگرایی ملی نگریسته و از فروکاستن جایگاه ریاست جمهور و ورود شخص آقای روحانی در منازعات سیاسی اینچنینی جلوگیری کنند.

و چه بسا لازم بدانند از رییس جمهور بخواهند از به کارگیری چنین ادبیاتی عذرخواهی رسمی کند که در این صورت قطعا نه تنها از موقعیت و محبوبیت رییس جمهور کاسته نمی شود بلکه سرمایه اجتماعی بیشتری را برای وی به همراه خواهد داشت.