۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

راه‌های جلوگیری از خشونت و نزاع در جامعه

یک روانشناس معتقد است به جای اقدامات مقطعی برای کاهش خشونت و نزاع در سطح جامعه باید از روش های علمی و تحقیقات دانشگاهی استفاده کرد.
کد خبر : ۱۹۱۴۴۴
صراط:دکتر نقی مصطفایی درباره عوامل افزایش نزاع در جامعه گفت: مهمترین دلیل افزایش نزاع در جامعه کاهش آستانه تحمل افراد جامعه است. برای این که بتوانیم دلایل افزایش نزاع را در جامعه بررسی کنیم باید عواملی که باعث کاهش آستانه تحمل افراد جامعه می‌شود را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها گام برداریم.

وی افزود: یکی از عوامل مهم در افزایش خشونت و درگیری های خیابانی به ترافیک مربوط می‌شود. تردد در کلانشهرها و ترافیک های سنگین باعث صرف انرژی از رانندگان شده و تحمل آنها را کاهش می‌دهد. ترافیک کلانشهرها باعث شده افراد از برنامه ریزی های روزانه خود عقب افتاده و این موضوع باعث به هم ریختن تعادل روحی و روانی افراد می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: باید در زمینه تعاملات اجتماعی افراد نیز فرهنگسازی صورت گیرد تا شهروندان بتوانند در مواقع بروز درگیری در صورت مقصر بودن تقصیر خود را قبول کرده و به جای درگیری سعی در جبران اشتباه خود کنند.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده نزاع ها به خصوص نزاع های خیابانی مربوط به قشر جوان و نوجوان جامعه است. این گروه سنی به دلیل هیجانات رفتاری از خود واکنش نشان داده و در برابر هر اتفاقی که آن را زور تلقی کنند واکنش منفی نشان می‌دهند.

دکتر مصطفایی تاکید کرد: البته عوامل بازدارنده نیز مانند وضع قوانین برای برخورد با نزاع و حمل سلاح سرد می تواند نقش موثری در کاهش درگیری ها به خصوص قتل های خیابانی داشته باشد اما مهمترین بحث در این زمینه اشاره به ریشه یابی عوامل موثر در نزاع است که با رفع این مشکلات می توانیم آمار نزاع را کاهش دهیم. در این زمینه باید از تحقیقات صورت گرفته از سوی روانشناسان، جامعه شناسان و جرم شناسان استفاده کرد و با کارهای مقطعی و ضربتی نمی توان خشونت و درگیری را در جامعه کاهش داد.

خشونت و نزاع در جامعه
منبع: مهر