۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
آیت‌الله خاتمی در نمازجمعه تهران:

دولت نباید به حاشیه‌ها بپردازد/ چشم‌مان از مذاکرات آب نمی‌خورد

آیت‌الله خاتمی گفت: دولت نباید به حاشیه‌ها بپردازد و خودشان هم حاشیه‌ساز نشوند. مسئله اخیر مناسب نبود و رئیس‌جمهور باید با سعه‌صدر بیشتر با منتقدان برخورد کند.
کد خبر : ۱۹۱۵۲۲
صراط: آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های دوم نماز جمعه امروز تهران در سخنانی با بیان اینکه لازم است برای خدا حریم نگه داریم، گفت: باید باورمان شود که ما خدایی داریم که در هر زمانی ما را می‌بیند.

وی افزود: قرآن راز طغیان و گناهان را در دو چیز می‌داند. یکی این است که انسان خودش را از خداوند بی‌نیاز ببیند. اگر او خدا را نمی‌بیند، اما خداوند او را می‌بیند که به این موضوع در آیه 14 سوره علق تاکید شده است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: دومین ریشه گناهان این است که انسان توجه نداشته باشد که خداوند او را می‌بیند.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 25 شوال روز شهادت امام صادق (ع) است، گفت: اسلام، نه تنها شیعه مدیون تلاش‌های امام صادق (ع) است، بلکه اگر تلاش‌های گسترده آن حضرت نبود، امروز از اسلام چیزی جز شعار باقی نمی‌ماند. در حقیقت نه‌تنها شیعه مدیون امام صادق (ع) است، بلکه کل جهان اسلام و اهل سنت نیز مدیون ایشان هستند. شخصیت ایشان به شکلی است که بزرگی برتر از امام صادق وجود ندارد.

امام جمعه موقت تهران در همین زمینه ادامه داد: باید برای گرامیداشت سالروز شهادت امام صادق (ع) سنگ تمام بگذاریم.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به  26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان قهرمان به ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: جداً 26 مرداد روز به یادماندنی برای ملت بزرگ ما بود که جگرگوشه‌هایشان را پس از سال‌ها اسارت، سرافرازانه در آغوش گرفتند.

وی جانبازان، شهدا و خانواده‌های آنها و همچنین ایثارگران را سرمایه دانست و افزود: آزادگان عزیز سرمایه این  ملت هستند. خانواده‌های شهدا سرمایه‌های ملت هستند که لازم است خود آنها این سرمایه را حفظ کنند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به جانبازان گفت: شما جانبازان عزیز سرمایه‌دار قیامت هستید که لازم است این سرمایه را حفظ کنید.

آیت‌الله خاتمی همچنین تصریح کرد: خانواده‌های معظم شهدا که جز خودتان کسی داغ جوان را درک نمی‌کند، شما سرمایه‌‌‌دار قیامت هستید. لازم است که این سرمایه را حفظ کنید.

وی با بیان اینکه مسئولان نیز باید دین‌ و وظیفه‌شان را نسبت به خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران ادا کنند، گفت: از مسئولان نیز می‌خواهم که وظایف‌شان را در این حوزه به خوبی انجام دهند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگر از سخنانش به سانحه سقوط هواپیمای ایران- 140 اشاره کرد و افزود: در این سانحه 39 تن از هموطنان عزیز ما جان باخته و 9 تن نیز مجروح شدند که برای عزیزانی که از دست رفته‌اند طلب مغفرت و نیز آرزوی صبر برای بازماندگان و نیز آرزوی شفا برای مجروحان این حادثه داریم.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به 30 مرداد سالروز بزرگداشت علامه مجلسی اشاره کرد و گفت: علامه مجلسی بزرگمرد دین در قرن یازدهم و اوایل قرن دوازدهم است که حق عظیمی بر گردن ملت ایران دارد. او دین را به پدران ما آموخت.

وی در ادامه به آثار و کتب علامه مجلس با زبان فارسی اشاره کرد و گفت: علامه مجلسی آثار و کتاب‌های متفاوتی در زمینه سبک زندگی، زندگی‌نامه پیامبر و اخلاق دارد. علامه مجلسی نقش شهید مطهری ما را پس از انقلاب داشته است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه ضمن گرامیداشت 30 مرداد روز جهانی مساجد گفت: نام‌گذاری این روز ابتکار خوبی است .

بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب منشور سیاست خارجی بود

به گزارش خبرگزاری تسنیم آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار وزیر خارجه و سفرای ایران در کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب بیانات سیار ارزشمندی در این دیدار مطرح کردند که بنده از آن به منشور سیاست خارجی تعبیر می‌کنم.

وی اضافه کرد: حضرت آقا در این دیدار فرمودند تا وقتی که وضع کنونی یعنی دشمنی آمریکا واظهارات خصمانه دولت و کنگره آمریکا درباره ایران ادامه دارد، تعامل با آنها هیچ وجهی ندارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب مبنای قرآنی، عقلی و تجربی داشته است، اظهار داشت:  مبنای قرآنی این سخنان این است که آمریکا در پی مذاکره نیست، بلکه در پی سلطه است. او می‌گوید دور یک میز بنشینیم و شما حرف ما را بشنوید و اجرا کنید، این یعنی سلطه. نظام اسلامی سلطه بیگانه را نمی‌پذیرد.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: آنها در پی تحقیر ایران اسلامی هستند. آنها می‌خواهند نشان دهند که دیدید ایران هم در برابر آمریکا تاب نیاورد. آنها می‌خواهند ما را منفعل و منزوی نشان دهند. این یعنی ذلت،‌ جامعه اسلام جامعه ذلت نیست.

وی با بیان اینکه مومنین و  بخصوص ملت ایران عزیز هستند، گفت: ملت ایران که تربیت شده مکتب عاشورایی هستند، ذلت‌ناپذیرند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به مبنای عقلی سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: این سخنان مبنای عقلی دارند. سی و چندسال پیش که حضرت امام خمینی (ره)  دستور قطع رابطه با آمریکا را صادر کرد، مبنایش این بود که آمریکا شیطان بزرگ است، امروز پس از 36 سال آیا این شیطان بزرگ، کوچکتر شده و یا دست از شیطنتش برداشته است؟

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه شیطنت آمریکا امروز ده‌ها برابر شده است، گفت: به لطف خدا امروز هیمنه و اقتدار آمریکا به خصوص پس از حمایت اخیر‌شان از وحشی‌های صهیونیست، به کلی شکسته شده است، تاکید کرد: مرگ بر آمریکا‌های شما مردم، آمریکا را ذلیل کرده است. بنابراین عقل می‌گوید تا شیطنت آمریکا است، مرگ بر آمریکای ما هم باقی است.

وی در ادامه سخنانش به مبنای تجربی سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع سفرای ایران در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: ما تجربه مذاکرات چند‌ماهه اخیر در قالب 1+5 را داریم. به صراحت می‌گویم که مقام معظم رهبری، فقط مذاکره در این چهارچوب را اجازه داده‌اند ولاغیر.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در ارتباط با مذاکره با ایران و رابطه طرفینی تاکنون به هیچ کس اجازه نداده‌اند. همین مذاکره نیم‌بند 1+5 نیز آنها چه‌کرده‌اند؟ آنها در این مدت تندترین حرف‌ها را زدند و بدترین اهانت‌ها را به شما مردم عزیز کرده‌اند. وندی شرمن، طرف آمریکایی آنچه که در شأن خودش است را گفت و به زبان آورد که فریبکاری در ژن ایرانی‌ها است که من به آنها می‌گویم این فتوکپی خودتان است، شما فریبکارید.

آیت‌الله خاتمی در ادامه اظهار داشت: در این مدت اهانت‌ها، توقعات و تحقیر‌هایشان بیشتر شد. آیا این تجربه کمی است؟ آیا آنهایی که می‌گفتند ما به دشمن بهانه داده‌ایم، ما بهانه داده‌ایم؟

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری پیش از روی کار آمدن دولت جدید و در فروردین سال گذشته فرمودند که چشمم از مذاکرات آب نمی‌خورد، اما در عین حال منعی هم از مذاکرات نمی‌بینیم، گفت: واقعیت نشان داد که آمریکا هیچ قابل اعتماد نیست. بنابراین مذاکرات در چارچوب 1+5 و مذاکرات هسته‌ای در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، ادامه دارد. اما چشم‌مان آب نمی‌خورد. اینها به دنبال بهانه هستند و به دنبال حل مشکل نیستند.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه آمریکا با این خوی استکباری‌اش، آرزوی رابطه و مذاکره با ایران را به گور خواهد برد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر‌شان فرمودند که همان اندازه که ما به منافع ملی توجه می‌کنیم، باید به حفظ منافع ملی نیز توجه داشته باشیم، اگر این سرمایه‌های ملی از دست برود، منافع ملی نیز از دست می‌رود.

آیت‌الله خاتمی در ادامه از دین، ملت مسلمان، جوانان انقلابی، دانشمندان و نخبگان، استقلال ملت، موضع قاطع در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی و شعار باشکوه مرگ بر اسرائیل به عنوان سرمایه‌‌های انقلاب یاد کرد و گفت: باید نظام این سرمایه‌ها را حفظ کند تا منافع ملی حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی به سالگرد یکسالگی دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در سالگرد دولت یازدهم قرار داریم که در همین جا با توجه به اینکه در آستانه هفته دولت قرار داریم، این هفته را گرامی می‌داریم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ما مطیع ولایتیم و ولی فقیه ما 3 قوه را تایید می‌کنند که براین اساس آحاد ملت مطیع ولایت، از دولت حمایت می‌کنند و دولت را مشروع و قانونی می‌دانند و در حد توان شان نیز به دولت کمک می‌کنند.

آیت‌الله خاتمی به نکته دیگری در رابطه با سالگرد یک‌سالگی دولت اشاره کرد و افزود: یک سال وقت خوبی برای ارزیابی است. از دولت که یک چهارم عمرش گذشته، انتظار این ارزیابی را داریم. در این ارزیابی بر تجربه موفق که بیمه سلامت یکی از آنهاست را بیافزایند. بیمه سلامت یکی از تجربه‌های موفق مردمی بود. البته لازم است در تجربه‌های ناکام‌ هم تجدیدنظر کنند.

وی با بیان اینکه لازم است دولت برای این ارزیابی به منتقدان میدان دهد، تاکید کرد: لازم است منتقدین را تکریم کنند و از آنها بخواهند که نقد سازنده‌شان را داشته باشند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه لایحه خروج از رکود اقتصادی، لایحه مهمی است گفت: از هر 3 قوه انتظار می‌رود که در رابطه با این لایحه تلاش کنند. کلید مهم جهش اقتصادی خروج از رکود است که ما امیدواریم در این  عرصه هم دولت و هم مجلسی‌ها موفق باشند. البته مردمسالاری اقتصادی مهم است. مهم این است که به معنای واقعی کلمه مردم به حوزه اقتصاد بیایند.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه دولت باید توجه داشته باشد که عرصه فرهنگ یک عرصه کلیدی است، گفت: اگر فرهنگ در این عرصه آسیب ببیند، این آسیب جبران‌ناپذیر است. دولت در عرصه تقویت فرهنگ اسلامی و انقلابی و مقابله با تهاجم فرهنگی، مقابله با ابتذال فرهنگی، مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی وظیفه قانونی‌اش را انجام دهد.

دولت به حاشیه‌ها نپردازد و خودشان نیز حاشیه‌ساز نشوند

وی با تاکید بر اینکه کشور ما مساله زیاد دارد، گفت: کشوری که دشمنان کینه‌توز آن‌چنانی دارد که مدام مشکل درست می‌کنند، جایی برای پرداختن به مسائل فرعی و حاشیه‌ای باقی نمی‌ماند. نباید دولت به حاشیه‌ها بپردازد و خودشان نیز حاشیه‌ساز نشوند.

امام جمعه موقت تهران به سخنان رئیس‌جمهور در هفته گذشته در جمع سفرای ایران در خارج از کشور که با لحن تندی منتقدان را خطاب کرده بود، اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که این مساله، مساله مناسبی نبود. ضمن اینکه از رئیس‌جمهور می‌خواهم که با سعه صدر بیشتر، با منتقدان برخورد کند و همان قول احسنی که در رابطه با منتقدان گفتند، داشته باشند.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: بنده با عنوان خطیب جمعه که جایگاه موعظه دارم و موعظه وظیفه‌ام است، تقاضا می‌کنم که پرونده این مشاجره را ببندید. این مساله فرعی است و اصلی نیست. حرف‌هایتان را زدید و تمام شد، به مسائل مهم و کلیدی کشور بپردازید. امیدوارم که دیگر شاهد این‌طور حاشیه‌ها نباشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حفظ وحدت عراق تاکید کرد و گفت: مقابله با تروریسم، قانونمداری و حفظ وحدت عراق 3 رکن اساسی عراق آباد است. از خدا می‌خواهیم که این 3 رکن اساسی تحقق پیدا کند. به لطف خدا رئیس مجلس و رئیس‌جمهور انتخاب کرده‌اند که امیدوایم به زودی کابینه شکل بگیرد. نظر ملت ایران و نظام اسلامی ما نظر مردم عراق است. ما به نظر مردم عراق ما حترام می‌گذاریم.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: امیدواریم کابینه در عراق به زودی شکل گرفته و به حل مشکلات مردم و بویژه مشکلات شیاطین داعش بپردازند. کلینتون وزیر خارجه سابقه آمریکا به صراحت می‌گوید که این گروهک ساخته و پرداخته خودشان است. البغداد سرکرده داعش یک سال در موساد آموزش دیده است.

آیت‌الله خاتمی بر کمک و حمایت همه کشورها برای پیروزی و غلبه دولت عراق بر داعش تاکید کرد و گفت: بخشی از امنیت منطقه مرهون امنیت عراق است. امیدوارم همه گروه‌های سیاسی در کنار هم و با رهبری مرجعیت به عراق آباد و مستقل و سربلند فکر کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در خطبه‌های اول نمازجمعه این هفته تهران ضمن دعوت‌از نمازگزاران به تقوا گفت: بنده خودم و شما را به حریم‌نگهداری ذات ربوبی دعوت می‌کنم.

امام جمعه موقت تهران افزود: لازم است برای خدایی حریم نگه داریم که سرنوشت این جهان و آن جهان ما به دست اوست. لازم است برای خدایی حریم نگه داریم که او روزی را برای ما دیده است که هیچ چیز جز اعمال‌مان به کارمان نمی‌آید.

وی با بیان اینکه در روز قیامت مساله و گرفتاری برای انسان زیاد است و گفت: در این روز، پدر، مادر و خانواده‌ و همسر و فرزندان نمی‌توانند به انسان کمکی بکند و او از دست آنها فرار می‌کند.

آیت‌الله خاتمی در پایان، ارتباط انسان با خدا، انسان با طبیعت، و ارتباط با پدر و مادر و نیز ارتباط زوجین را محدود به چارچوب ارتباط با خدا دانست و خاطر نشان کرد: ارتباط انسان باید همواره بر پای ارتباط با خدا و ایمان به وی شکل گیرد.


منبع: تسنیم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز