۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰
محمدحسین جعفریان

مافیای واردات «چادر مشکی» چه کسانی هستند؟

کد خبر : ۱۹۱۵۴۱
صراط: دقت کرده‌اید هر از گاهی رسانه‌ها از یک جریان مافیایی اقتصادی پرده برمی‌دارند؟ اعلام عمومی هم می‌کنند، اما آب از آب تکان نمی‌خورد؟ واقعاً من در این حکایت درمانده‌ام.

چند شب پیش بخش خبری 30/20 سیما خدا می‌داند برای چندمین بار درباره مافیای واردات چادر مشکی گزارش پخش کرد. من در همین ستون ماه‌ها پیش مطلبی در این باره نوشتم. اینکه ما بزرگترین وارد کننده ومصرف کننده پارچه چادر مشکی درجهانیم، از چندین دهه پیش، در طول این سالها موفق شدیم خودمان پیچیده‌ترین داروها را تولید کنیم، به صنعت انرژی هسته‌ایمان که در شمار پیچیده ترین صنایع جهان است، سروسامانی بدهیم، در صنایعی مانند راهسازی، سد سازی، و امثال آن پیشرفتهای خیره کننده‌ای داشته‌ایم، در دانش سلولهای بنیادی و علم پزشکی به همین ترتیب و ... اما حیرتا که هنوز پارچه چادرمشکی نمی توانیم خودمان تولید کنیم؟
علت این ناتوانی را همه می دانند. ما هم نوشتیم در همان ماه‌ها قبل و در پربیننده‌ترین بخش خبری تلویزیون رسمی هم گفتند، اما حیرتا که کسی کاری نمی‌کند. همه می دانند که تولید این پارچه در کشور بسادگی امکان پذیراست. زمانی گفتند، فرمول رنگ ثابت آن بسیار پیچیده و یافتنش سخت است، اما سالها پیش محققان دانشگاه اصفهان این فرمول را هم یافتند.اکنون همه می دانند و از تلویزیون هم اعلام شد که مهمترین مانع در راه تولید داخلی این محصول مافیای مخوف واردات این نوع پارچه است. وارد کنندگان محترم که خدا می داند به کجا وصلند و چه حامیان گردن کلفتی دارند، از وارد کردن این محصول سود هنگفتی به جیب می زنند و معلوم است نمی‌گذارند به این سادگی کسی روی دستشان بلند شود.
طبق گزارش صداو سیما، آنها این نوع پارچه را با متوسط قیمت متری سه هزار تومان از تولید کنندگان در شرق دور می‌خرند و در اینجا بین بیست و تا دویست هزار تومان آن را به خلق ا... می‌فروشند روشن است نگذارند تولید کننده‌ای بیاید و نان مفت و هنگفت آنها را آجر کند.
چرا ما برای گرفتن مچ این مافیاهای اقتصادی کاری نمی‌کنیم؟ چرا اجازه می دهیم در این شرایط تحریم که هر دلار ارزی که داریم باید به هزار زخممان بزنیم، به جیب این دزدها برود؟ جالب است به هر طرف هم که می‌رویم، سر و کله یک مافیا پیدا می‌شود. مافیای واردات و توزیع مواد نیروزا، مافیای واردات سیگار خارجی، که باز خود من در همین ستون درباره ماجرای عجیب و پولهای بادآورده‌ای که آنها می‌برند هم نوشتم، مافیای قاچاق سوخت، مافیای قاچاق دارو و لوازم آرایشی، مافیای واردات قاچاق گوشی‌های تلفن همراه و ... این قدر این خبرها عادی شده است که دیگر مثل سابق حتی رسانه‌ها رغبت چندانی به انتشار آنها نشان نمی‌دهند. چرا وقتی این همه دزد جلوی چشممان است که به صورت رسمی دارند خون ملت را می‌مکند، نهادهای ناظر و حافظان منافع مردم فقط تماشاگرند؟