۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
فرصتی برای اعتراض به خشونت و نابرابری

شهر فرگوسن آمریکا چگونه "منطقه جنگی" شد؟ +تصاویر

اعتراض به خشونت پلیس در قتل یک نوجوان سیاهپوست در آمریکا همچنان ادامه دارد. تصاویر ارسالی از شهر فرگوسن آمریکا آن را همچون یک "منطقه جنگی" نشان داده است.
کد خبر : ۱۹۱۷۰۳
صراط: با افزایش ناآرامی‌ها در شهر فرگوسن آمریکا، فرماندار ایالت میسوری دستور برقراری ساعت منع آمد و شد صادر کرد.

به گزارش صراط، تظاهرات‌کنندگان در فرگوسن به قتل یک نوجوان به دست ماموران و نیز خشونت پلیس اعتراض دارند. تصاویر ارسالی از این شهر  آن را همچون یک "منطقه جنگی" نشان داده است. ۶۷ درصد از ساکنان فرگوسن سیاهپوستند.

قانون منع آمد و شد بی تاثیر بود

قانون منع آمد و شد در شهر «فرگوسن» آمریکا به مرحله اجرا درآمده و معترضان به مدت پنج ساعت اجازه تظاهرات در این شهر را ندارند. با این حال تظاهرات‌کنندگان بدون توجه به این حکم در خیابان‌های این شهر ایالت «میسوری» تجمع کرده‌اند.

«جی جکسون» فرماندار ایالت میسوری آمریکا شب گذشته به دنبال تظاهرات بیش از یک هفته‌ای شهر فرگوسن در اعتراض به قتل «مایکل براون» نوجوان 18 ساله سیاهپوست آمریکایی که به دست پلیس آمریکا کشته شد، حکم منع آمد و شد اعلام کرد.

 منع آمد و شد در یک شهر آمریکا +تصاویر

این حکم لحظاتی پیش به مرحله اجرا درآمد و طبق آن، معترضان به مدت 5 ساعت اجازه ندارند در مناطقی از شهر تجمع کنند. با این حال تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که معترضان هیچ توجهی به این حکم ندارند و در خیابان‌های شهر تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند.

حاضران در این تجمع، گزارش داده‌اند که نیروهای ضدشورش پلیس حضور گسترده‌ای در منطقه دارند و احتمال بروز درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس وجود دارد.

 منع آمد و شد در یک شهر آمریکا +تصاویر

«مایکل براون» نوجوان 18 ساله سیاهپوست آمریکایی شنبه هفته گذشته در حالی که غیرمسلح بود و دستانش را به نشانه تسلیم بالای سرش برده بود، توسط افسر پلیس سفیدپوست آمریکا در شهر «فرگوسن» ایالت «میسوری» آمریکا کشته شد.

 منع آمد و شد در یک شهر آمریکا +تصاویر

کشته شدن وی موجی از خشم مردم فرگوسن را برانگیخت و تظاهرات گسترده‌ای در این شهر به راه افتاد که با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد و مأموران پلیس فرگوسن به سمت معترضان گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی پرتاب کردند.

 منع آمد و شد در یک شهر آمریکا +تصاویر

با گذشت یک هفته از این حادثه، در حالیکه پلیس نتوانسته خشم مردم فرگوسن را کاهش دهد، مدعی شده است که این نوجوان سیاهپوست آمریکایی یکی از دو مظنون به سرقتی بوده که دقایقی پیش از کشته شدنش روی داده بود.

منع آمد و شد در یک شهر آمریکا +تصاویر


 «تورنتو» و «بوستون» صحنه اعتراضات

نشریه کانادایی "استار" در گزارشی اعلام کرد که تظاهرات کنندگان معترض در تورنتو بعد از ظهر دیروز در میدان "یانگ‌دانداس" این شهر و در حمایت از "مایکل براون" نوجوان غیرمسلحی که در شهر فرگوسن آمریکا بر اثر شلیک یک افسر پلیس کشته شده بود تجمع کردند.

در این تجمع به نشانه ابراز همبستگی با این نوجوان مقتول، در حالی که دستان خود را به حالت تسلیم بالا آورده بودند شعار "شلیک نکن، شلیک نکن، من غیرمسلح هستم" را سر می‌دادند.

کشتن شدن مایکل براون توسط افسر پلیس آمریکایی تاکنون به اعتراضات شدیدی در فرگوسن و دیگر شهرهای آمریکا منجر شده است به گونه‌ای که نیروی پلیس برای مقابله با معترضان در فرگوسن به استفاده از گاز اشک‌آور روی آورد.

شهر فرگوسن آمریکا چگونه

نشریه بوستون‌گلوب نیز گزارش داد که صدها تن از شهروندان این شهر در میدان "کوپلی" تجمع کرده و اعتراض خود را به قتل این نوجوان 18 ساله ابراز کردند.

به نوشته این نشریه، تظاهرات کنندگان از میدان کوپلی به سمت مرکز پلیس شهر بوستون راه‌پیمایی کرده تا اعتراض خود را نسبت به شلیک مرگ‌آور افسر سفید پوست پلیس ایالت میسوری که به کشته شدن این نوجوان سیاه‌پوست منجر شد، همچنین واکنش نظامی نیروهای انتظامی نسبت به معترضان، بیان کنند.

در بوستون راه‌پیمایان شعار "هی هی، هو هو، خشونت پلیس باید از بین برود" را سر می‌دادند.

هفته گذشته بود که حادثه قتل یک نوجوان سیاه غیرمسلح از سوی یک افسر پلیس سفید پوست به شعله‌ورشدن اعتراضات شدیدی در شهر فرگوسن (محل وقوع حادثه) و ده‌ها شهر دیگر آمریکا منجر شد. به گفته تمامی شاهدان عینی این حادثه در حالی رخ داد این نوجوان سیاه‌پوست که غیرمسلح بوده و دست‌های خود را به نشانه تسلیم بالا برده بود، از سوی یک افسر پلیس هدف قرار گرفته و در جا کشته شد.


 اسلحه آدم‌کُش آمریکایی؛ از غزه و کابل تا موصل و میسوری

این روزها شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا شاهد تظاهرات‌های روزانه است. این تظاهرات‌های بی‌سابقه به خاطر کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست به دست پلیس این شهر برگزار می‌شود و در آن، سفید پوستان نیز که راهی برای بیان اعتراض پیدا کرده‌اند، در کنار سیاه پوستان به تبعیض در کشورشان اعتراض می‌کنند.

ماجرا از این قرار بود که شنبه هفته گذشته مایکل براون، نوجوان 18 ساله و سیاه پوست آمریکایی در حومه‌شهر فرگوسن واقع در ایالت میسوری آمریکا به ضرب 8 گلوله پلیس که طبق اعلام پلیس این شهر، این گلوله‌ها از فاصله نزدیک به سمت وی شلیک شده بود، کشته می‌شود.

پلیس می‌گوید وی با خود اسلحه حمل می‌کرده اما طبق اطلاعات منتشره و اعلام نظر وکیل وی، براون در موقع هدف قرار گرفته شدن، هیچ سلاحی حمل نمی‌کرده است.

شهر فرگوسن آمریکا چگونه
یک معترض آمریکایی در شهر فرگوسن

کشته شدن مایکل، باعث می‌شود که سیاه پوستان فرگوسن با برپایی تظاهرات نسبت به تبعیض نژادی و نقض حقوق بشر اعتراض کنند. معترضان خواستار مجازات افسر قاتل می شوند اما پلیس مکررا اعلام می‌کند که حتی حاضر نیست که چهره و نام این افسر را هم منتشر کند، چه برسد به برگزاری دادگاه و جلسه محاکمه افسر خاطی.

در برپایی اولین تظاهرات‌ها، این اجتماعات غالبا مسالمت‌آمیز بود ولی با ورود یگان‌های مسلحی از پلیس آمریکا به میدان و اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز فرگوسن، این اجتماعات وارد دور تازه‌ای می شود و مردمِ دست خالی، با درست کردن کوکتل مولوتف به اقدام پلیس در ضرب و شتم معترضان و پرتاب متعدد گازهای اشک‌آور و فلفل و همچنین شلیک گلوله‌های صوتی، پاسخ دادند.

با شدت گرفتن این اعتراضات، باراک اوباما هم وارد میدان شده و با صدر بیانیه‌ای، از مردم می‌خواهد که آرامش خود را حفظ کنند اما بعد از این بیانیه، اعتراضات شکل جدیدی به خود گرفته و در بیش از 100 شهر آمریکا، مردم به خیابان‌ها آمده و علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت‌شان اعتراض می‌کنند. در مهمترین نمونه‌ها، برپایی تظاهرات در واشنگتن و نیویورک، بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

اما جالب این است که در میان همه این کش و قوس‌ها، یک نکته توجه‌برانگیز است و آن اینکه، چرا پلیس آمریکا این همه مجهز به میدان مقابله با تظاهرات مسالمت‌آمیز فرگوسنی‌ها آمده است؟

شهر فرگوسن آمریکا چگونه

اسلحه سازمانی پلیس آمریکا در بسیاری از موارد، کلت کمری برتا، کلت ام 1911 و یا مهمات ضدشورشی است که توسط شرکت سی تی اس CTS تولید می‌شود اما در برخورد با اعتراضات آرام خیابانی مردم فرگوسن، پلیس از اسلحه‌های مدل M4 و M16 و بعضا سلاح‌های پیشرفته‌ای به نام M17 استفاده می‌کند.

هم‌اکنون ام16 و ام 4، اصلی‌ترین اسلحه سازمانی بسیاری از نیروهای نظامی آمریکا از جمله یگان‌های ارتش این کشور هستند. ام 16 و ام 4، دو اسلحه نفری و تهاجمی ساخت آمریکا هستند که توسط شرکت کلت تولید شده‌اند. ام4 در واقع نمونه کوچکتر اسلحه ام16 است که در بسیاری از لوازم نیز با ام 16 یکسان است.

هم‌اکنون اکثر یگان‌های نیروی زمینی ارتش آمریکا و حتی تفنگداران نیروی دریایی ارتش این کشور، به این سلاح‌ها مجهز هستند. این اسلحه از آنجایی معروف شد که ارتش آمریکا در جنگ ویتنام، از این اسلحه به عنوان اسلحه سازمانی ارتش، رونمایی و استفاده کرد و تا امروز، این اسلحه، سلاح سازمانی ارتش آمریکاست.

در حال حاضر چندین نسل از این اسلحه تولید شده که M16-A1 ، M16 A-2،M16 A-3، M16-A4 و M4، مهمترین نسل از این سلاح‌ها هستند.

شهر فرگوسن آمریکا چگونه
از بالا: ام16-آ1، ام16-آ2، ام4 و ام16-آ4

به طور کلی، این اسلحه همان سلاحی است که نمونه‌های اولیه آن در جنگ ویتنام، به عنوان اسلحه سازمانی ارتش آمریکا به همراه ادوات و سلاح‌های دیگر این کشور، جان 3 میلیون ویتنامی را گرفت و جنایتی بزرگ را در قتل مردم و غیرنظامیان رقم زد.

بعدها، این سلاح در جنگ افغانستان هم به عنوان اصلی ترین اسلحه سازمانی یگان‌های ارتش آمریکا به کار گرفته شد تا جمع زیادی از مردم این کشور هم به ضرب گلوله انواع مختلف این سلاح کشته شوند.

هنوز آمار دقیقی از تلفات جنگ افغانستان منتشر نشده اما طبق آمار غیر رسمی، در این جنگ، هزاران نفر تاکنون کشته و هزاران نفر هم مجروح شده‌اند تا ام16ها، دومین جنگ خود را هم با کشته شدن تعداد زیادی از مردم اما این بار در افغانستان و کابل، تجربه کنند و ام4ها هم که 5 سال قبل از جنگ افغانستان در آمریکا تولید شده بودند، اولین تجربه جنگی خود را طی کنند.

شهر فرگوسن آمریکا چگونه
سرباز صهیونیست اسلحه  M16  در اختیار دارد

البته این سلاح بیش از گذشته مشهور شده است چرا که ارتش رژیم صهیونیستی در تهاجم زمینی به نوار غزه با نمونه‌هایی از این سلاح که بیشتر مدل ام4 بودند، ده‌ها فلسطینی را در نوار غزه و کرانه باختر هدف قرار داده و مجروح و شهید کرده‌ است تا در کنار توپخانه و جنگنده‌های اف15 - ایگل و اف 16 این رژیم، حلقه وصل نیروی هوایی و یگان‌های زمینی صهیونیست‌ها برای آدم‌کشی، غالبا سلاح‌ آمریکایی ام 4 و ام 16 باشد.

اما نکته قابل تامل این است که این سلاح چگونه به دست تروریست‌های داعش افتاده است. اخیرا تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد تروریست‌های داعش در جریان اشغال موصل و برخی شهرهای عراق، از نمونه‌هایی از این اسلحه استفاده می‌کنند.

بسیاری در ابتدا تصور می‌کردند که این سلاح در جریان اشغال موصل و پادگان‌های این شهر به دست تروریست‌ها افتاده اما اخیر روزنامه آمریکایی ورلد تریبون در گزارشی پرده از یک راز برداشت؛ "ناتو و برخی کشورهای غربی، داعش را در سال 2013، به انواع سلاح‌ها مجهز کرده‌اند."

شهر فرگوسن آمریکا چگونه
اسلحه ام 16 و تروریست‌های داعش

در گزارش این روزنامه آمده است: برخی کشورهای اروپای شرقی با نظارت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گروه تروریستی دولت اسلامی شام و عراق (داعش) را تسلیح کرده‌اند. این گروه از کشورهای وابسته به اتحاد جماهیر شوروی سابق چون بلغارستان، کرواسی، رومانی و اوکراین تسلیحات نظامی ضد تانک، موشک، خمپاره و تجهیزات زرهی و نفری درخواست کرده و منابع اطلاعاتی ناتو روند انتقال این تسلیحات را از اروپا تحت عنوان کمک های بشر دوستانه به سوریه تسهیل کرده‌اند.

طبق گزارش این روزنامه، گروه تروریستی داعش این سلاح‌ها و تجهیزات نظامی را در سال 2013 از کشورهای وابسته به اتحاد جماهیر شوروی سابق چون بلغارستان، کرواسی، رومانی و اوکراین درخواست کرد و ترکیه و یوگسلاوی نقش مهمی در عملیات تجهیز تسلیحاتی این گروه ایفا کرده‌اند.

حالا این روزها باز هم این اسلحه که به نماد خونریزی سربازان آمریکایی تبدیل شده، دوباره در تصاویر زیادی دیده می‌شود اما این بار نه در غزه، کابل یا موصل، بلکه در ایالت میسوری و شهر فرگوسن، آنجایی که پلیس آمریکا برای سرکوب معترضان به قتل مایکل براون آمریکایی، لوله اسلحه‌هایی را به سمت مردم خودش گرفته و می‌خواهد اعتراض مسالمت‌آمیز مردم را سرکوب کند که همان اسلحه‌ سازمانی ارتش است، یعنی M16ها و M4هایی که آغشته به خون هزاران انسان بی‌گناه در نقاط مختلف جهان هستند.