۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
سخنگوی‌ قوه‌قضاییه:

اگر اسناد بورسیه دارای طبقه‌بندی بود نباید منتشر می‌شد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اگر اسناد منتشر شده جزء اسناد طبقه‌بندی شده باشند، حق انتشار آن وجود نداشته است.
کد خبر : ۱۹۱۸۸۰
صراط: شصت‌وهفتمین نشست خبری حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی‌ قوه‌قضاییه از دقیقی پیش با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور آغاز شد.

در این نشست خبری محسنی‌اژه‌ای به مدت 90 دقیقه پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهد بود.

تشکر از مقام معظم رهبری به دلیل عنایت ویژه به قوه‌قضاییه

محسنی‌اژه‌ای ضمن گرامی‌داشت سالروز آزادی آزادگان جنگ تحمیلی که در زندان و اردوگاه‌های رژیم بعث صدام عمر خود را سپری کردند و  خانوداه‌هایشان با مشکلاتی روبه‌رو شده و برای جامعه افتخارآفرینی کردند اظهار داشت: اطلاع دارید که مقام معظم رهبری برای 5 سال دیگر ریاست قوه قضاییه را تمدید کرده است و در ابلاغیه‌ای عنایات خود را اعلام کرده‌اند که هم مربوط به رئیس قوه‌قضاییه و هم مربوط به قوه‌قضاییه است که بنده در اینجا از عنایت مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: قوه‌‌قضاییه اهتمام جدی داشته و خواهد داشت که آن چیزی که مدنظر مقام معظم رهبری است و در ابلاغیه متذکر شدند، با سعی و تلاش جدی در دوره بعدی محقق شود. رئیس قوه قضاییه تلاش دارد در دوره آینده اقدامات جدی‌تری در جهت رضایت‌مندی مردم، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با مفاسد را بیش از گذشته گام بردارد.

اجرای تغییرات برخی مدیران قوه‌قضاییه از روزهای آینده

محسنی‌اژه‌ای گفت: در روزهای آینده برخی سیاست‌ها و تصمیمات و همچنین تغییرات در مدیریت‌های قوه قضاییه صورت می‌گیرد که ما آن را در روزهای آینده اعلام خواهیم کرد. در برخی مدیریت‌ها جابجایی صورت می‌گیرد.

دستگیری باند جعل با بیش از 50 مهر جعلی دستگاه‌های مختلف

دادستان کل کشور درباره جعل نامه گفت: برخی افراد جعل عنوان کرده و یا نامه و کاغذی را جعل می‌کنند که برای مردم زحمت ایجاد می‌کند. اواخر هفته گذشته باند جعلی را شناسایی و دستگیر کردیم که بیش از 50 مهر جعلی از دستگاه‌های مختلف کشوری در اختیار داشتند که برخی نامه‌ها را با جعل مهر به ادارات فرستاده و حتی با نامه‌های ساختگی اقدامات خود را جلو می‌بردند. همه دستگاه‌ها و مردم باید دقت کنند که وقتی نامه‌ای به دستشان می‌رسد نسبت به آن تآمل کنند. هشدار می‌دهم که تبهکاران دستگیر می‌شوند پس خود و خانواده خود را دچار زحمت می‌کنند. تعدادی از افراد این باند دستگیر شده و مدارکی از آنها کشف شده و پرونده در حال رسیدگی است.زمانی که حکم صادر شود، نتایج را اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: درباره موادمخدر نیز باید گفت موادمخدر دارای مضرات و گرفتاری‌های بسیاری برای جامعه و جوانان است که همه در جریان آن هستید. بسیاری از جرایم امروز فرع موادمخدر است به این معنا که افراد به غیر از جرایم مربوط به موادمخدر، به جرایم دیگر هم دست می‌زنند. دستگاه قضایی، همراه با نیروی انتظامی و اخیرا با سیستم اطلاعاتی همکاری تنگاتنگی در این زمینه دارد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: ما در حال پیگیری و تلاش هستیم که سران این موضوع خانمان‌سوز دستگیر شوند که در هفته‌های اخیر، از وزارت اطلاعات تشکر می‌کنیم که توانستیم به باند بزرگی از قاچاقچیان مواد مخدر ضربه وارد کنیم. همچنین هفته گذشته با کمک دادستان اصفهان در این استان، 915 کیلو هروئین کشف کردیم که این مقدار بسیار زیاد است. تعداد زیادی سلاح گرم نیز در این استان کشف شد. اگر این مقدار موادمخدر در کشور توزیع شود حجم قابل‌توجهی نابودی و فروپاشی خانواده‌ها را به بار می‌آورد.به خانواده‌ها می‌گوییم که با قوه‌قضاییه همکاری کنند تا بتوانیم با این فساد بزرگ برخورد همه‌جانبه داشته باشیم که نیروی انتظامی هفته گذشته در این زمینه موفقیت بزرگی به دست اورد. باید به باند اصلی این موضوع ضربه‌های قابل توجهی وارد شود که بدیهی است در این خصوص دستگاه قضایی با هیچ اغماضی برخورد لازم را انجام داده و متخلفان را به اشد مجازات (اعدام) محکوم می‌کند.

دادستان کل کشور گفت: در هفته‌های اخیر در راستای اجرای مجازات شدید در همین خصوص که برای افراد حکم قطعی صادر شده بود، اجرای حکم انجام شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به نخستین سوال در خصوص ورود دادستانی به پرونده تخلفات در حوزه مواد قضایی و روغن پالم گفت: موضوع سلامت مساله بسیار مهمی است که خوشبختانه در این خصوص وزارت ذیربط وارد شده و نظرات کارشناسی آنها در این مورد حائز اهمیت است و دادستان تهران هم به عنوان مدعی‌العموم به این پرونده ورود خواهد کرد و در صورت تشخیص تخلف مضرات روغن پالم برای مردم با متخلفان برخورد خواهد کرد لذا قوه قضائیه هر وقت گزارشی از از این دست داشته باشد برخورد جدی با آن خواهد داشت.

وی در پاسخ به خبرنگار در خصوص اینکه آیا قوه قضائیه موضوع تخلفات طرف ایرانی را در پرونده کرسنت را مورد بررسی قرار خواهد داد یا خیر، گفت: در این خصوص پرونده‌ای در حال رسیدگی است و دیوان عالی کشور تصمیم گرفته بود که به عنوان مرور زمان در این پرونده درخواست ماده 18 شود که خوشبختانه این مساله طی شده و برای رسیدگی به این پرونده در حال حاضر در حال رسیدگی به ماده 18 در این پرونده هستیم.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر شایعات تغییر و تحولات صورت گرفته در سطح مسئولان عالی قضائی گفت: با توجه به جدیت بیشتر دستگاه قضایی در دوره دوم ریاست آیت‌الله آملی، جابه‌جایی برخی از مدیران طبیعی است ولی هنوز تصمیم‌گیری قطعی راجع به شایعات موجود انجام نشده است و تغییرات احتمالی در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد و به اطلاع عموم می‌رسد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در خصوص رای دادگاه لاهه در پرونده کرسنت و متهم شدن ایران در ایرن پرونده نیز خاطرنشان کرد که دولت در مقام اعتراض به حکم دادگاه لاهه در پرونده کرسنت برآمده و موضوع را پیگیری می‌کند.

وی پیرامون آخرین اخبار از رسیدگی به پرونده مدیران عامل بانک‌های صادرات و ملی در پرونده 3 هزار میلیاردی نیز گفت: هنوز مدیران عامل بانک‌های صادرات و ملی محاکمه نشده‌اند.

بازداشت 2 متهم جدید در پرونده ستاد سوخت

محسنی اژه‌ای در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری که از آزادی دو متهم پرونده ستاد سوخت جویا شده بود، گفت: هر وفت رسیدگی به یک پرونده نیازمند بازداشت متهمان آن نباشد، متهمان آن با قرار قانونی می‌توانند آزاد شوند ولی در این پرونده در حال حاضر چند نفر در بازداشت به سر می‌برند و 2 نفر نیز به تازگی بازداشت شده‌اند و رسیدگی به پرونده مذکور همچنان ادامه دارد و هنوز کیفرخواستی در این پرونده صادر نشده است.

بازداشت یکی از مدیران فعلی نفتی در پرونده بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضائیه همچنین شایعاتی مبنی بر آزادی یکی از معاونان بابک زنجانی نیز گفت: طبق آخرین اخبار یکی از مدیران فعلی نفتی در این پرونده بازداشت شده و در حال حاضر 7 نفر در خصوص پرونده مذکور که البته به صورت غیرمستقیم با این پرونده مرتبط هستند در بازداشت به سر می‌برند.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود در خصوص افشای برخی مکاتبات محرمانه پیرامون تخلفات بورسیه وزارت علوم و انتشار نام برخی دانشجویان گفت اگر اسناد منتشر شده جزء اسناد طبقه‌بندی شده باشند، حق انتشار آن وجود نداشته و اگر این انتشار باعث وارد آمدن لطمه‌ای به افرادی شده باشد قوه قضائیه در صورت شکایت آنها به مساله وارد خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر به رئیس‌جمهور توهین شود آیا نیاز به شاکی خصوصی است، گفت: اگر چنانچه شخصی مکتوب یا غیرمکتوب به اصطلاح اسم برده و توهین کند و این موضوع مربوط به رئیس‌جمهور نیز می‌شود، مدعی‌العموم بدون شاکی خصوصی وارد شود.

محسنی‌اژه‌ای  در خصوص پرونده کرسنت گفت:  این پرونده در مرحله رسیدگی است و اعلام ماده 18 صورت گرفته و در مرحله اعلام ماده 18 است.

وی در خصوص پرونده دانش‌آموزان شین‌آباد که گویا بیمه ایران رضایت گرفته خبر دارید؟ آیا دادستانی در این زمینه وارد شده است، اظهار داشت: دادستانی که خودش نمی‌تواند پول بپردازد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس سابق بانک صادرات مدعی شده که اتهامی به آن اعلام نشده ولی شما می‌گویید که کیفرخواست برایش صادر شده است، گفت: تا زمانی که اتهام تفهیم نشود، کیفرخواست صادر نمی‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت بابک زنجانی به کجا رسید، گفت: تاکنون هیئت‌های مرکب از بانک، دولت و قوه قضائیه برای پیگیری به کشورهای مختلف که بابک زنجانی مدعی بود در آن کشورها پول دارد، فرستاده و همکاری در این زمینه صورت گرفته است، در حقیقت 2 تا 3 سفر انجام شده است و قوه قضائیه، بانک و دادستانی کارهایی انجام داده‌اند.

تأخیر در محاکمه مدیران بانکی در پرونده آریا به دلیل جابجایی قاضی سراج بود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قاضی ناصر سراج مطرح کرده بوده که به زودی 3 مدیر بانک مسکن، صادرات و ملی به زودی پرونده‌شان رسیدگی خواهد شد ولی این امر صورت نگرفت. آیا می‌توانید تاریخی در این زمینه بگویید چرا که این موضوع رسیدگی نشده است، گفت: به دلیل جابه‌جایی این موضوع به تاخیر افتاد چرا که قاضی سراج  قاضی این پرونده بود و به ریاست سازمان بازرسی رسید، در واقع این جابه‌جایی موجب تاخیر شد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های ریاست قوه قضائیه گفت: بنده موضوعاتی از قبیل پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه با فساد را اعلام کردم که جزء برنامه‌های ریاست قوه قضائیه در دوره بعدی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صبح امروز 10 محکوم مواد مخدر به دار آویخته شدند که گویا آنها شامل عفو می‌شدند، گفت: وقتی احکامی قطعی می‌شود اجرا خواهد شد؛ افراد محکوم زمانی که حکم‌شان قطعیت پیدا می‌کند، درخواست عفو می‌کنند که طی مراحل نهایی اجرا صورت می‌گیرد که یا شامل‌شان عفو می‌شود یا خیر.

آخرین وضعیت پرونده معاون اول رئیس‌جمهور سابق

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده م- ر که مطرح کردند یک ماه آینده به نتیجه خواهد رسید، گفت: بنده از این زمان خبری ندارم؛ حکم دادگاهی شده و صادر خواهد شد و طی صحبتی که با قاضی پرونده داشتم، گفته شد که تلاش است زودتر به این پرونده رسیدگی شود ولی بحث یک ماه مطرح نبود.

وی در خصوص علنی بودن یا غیرعلنی بودن دادگاه‌ها گفت: این موضوع به تشخیص قاضی بوده و قاضی رسیدگی به پرونده این موضوع را باید مطرح کرده و قانون این مساله را ذکر کرده است چرا که در برخی موارد طبق قانون می‌تواند دادگاه غیرعلنی باشد و در برخی موارد علنی.

دادستان کل کشور در خصوص کلاهبرداری و شرایط حکایت در این زمینه گفت: شکایت کلاهبرداری از دوجنبه مطرح است، یک جنبه خصوصی و دیگری عمومی که باید تصمیم گرفته شود.

محسنی‌اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده مرتضوی گفت: غیر از آنچه که در جلسه گذشته گفتم موضوع جدیدی مطرح نیست که یک پرونده در دیوان حکمش نهایی نشده و دیگری در دادسرا بوده و به کیفرخواست نرسیده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی پرونده‌ها مانند پرونده ستار بهشتی و برخی متهمان دولت سابق مشمول مرور زمان شده است، در این خصوص توضیحی دارید، گفت: در خصوص پرونده ستار بهشتی متهمان محکوم شدند و این پرونده در مرحله تجدیدنظرخواهی است و در خصوص این دو پرونده‌ای که گفتید باید بگویم این دو پرونده مشمول مرور زمان نشد و ما با وسواس آن را رسیدگی کردیم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده بورسیه وزارت علوم که برخی اسامی بورسیه در مجلس اعلام شد، آیا این موضوع جرم است یا خیر، گفت: اگر محرمانه بوده حق انتشار نداشته و اگر محرمانه نباشد و منتشر شود با شکایت خصوصی این موضوع قابل تعقیب است.

هرکس در سقوط هواپیما مقصر باشد بازخواست می‌شود

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا هواپیمایی سقوط کرد که می‌خواهیم بدانیم دادستانی در این زمینه ورود کرده است یا خیر، آیا دولتمردان گذشته پایشان به این پرونده کشیده می‌شود یاخیر، گفت: پرونده در این زمینه تشکیل شده است و در حال رسیدگی است و اینکه هر کسی در آن مقصر باشد ما رسیدگی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده آقای مرتضوی به کجا رسید که گفتند 10 شاکی دارد، گفت: یک پرونده وی در دیوان حکمش صادر شده است و دیگری در مرحله دادسرا بوده و حکم صادر نشده و بنده در خصوص تعداد شاکی هیچ خبری ندارم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است جلسه مهدی هاشمی در جلسات آینده علنی برگزار شود یا خیر، گفت: در قانون پیش‌بینی شده که طبق تشخیص قاضی برخی جلسات علنی و برخی دادگاه‌ها غیرعلنی برگزار شود، در حقیقت امکان دارد برخی از جلسات علنی و برخی غیرعلنی برگزار شود که مربوط به تشخیص قاضی است.

وی در خصوص بحث بورسیه‌ها که آیا قوه قضائیه در این زمینه ورود می‌کند یا خیر و همچنین در خصوص رانت علمی و ورود دادستانی به این موضوع گفت: باید ماهیت قضیه ابتدا برای ما مشخص شود و بعد ما ورود کنیم. باید بگویم اطلاعی در این خصوص ندارم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه گویا در لیست مشمولان عفو عید سعید فطر 16 نفر (محکومان فساد مالی) مشمول عفو می‌شدند ولی عفو شامل آنها نشده است آیا شما در این زمینه اطلاعی دارید، گفت: معیار به دو شکل است گاهی اسم افراد در لیست مشخص است و عفو شامل‌شان می‌شود که یا عفو کلی گرفته یا تقلیل مجازات می‌شوند ولی در موارد دیگر برخی عفو‌ها استثنا دارد و ملاکی برای آنها در نظر می‌گیرند که این امر شامل 22 بهمن و عید سعید فطر می‌شود که معیار در نظر گرفته شده و باید استثنای آن را نگاه کرد؛ برخی می‌گویند ما شامل عفو می‌شدیم ولی عفو در خصوص ما اجرا نشد که باید بگویم در عفو مورد استثنا وجود دارد. بنده در خصوص این موضوعی که شما می‌گویید این موضوع را مطرح نمی‌کنم و به طور کلی می‌گویم.

اتهامات خبرنگاران واشنگتن‌پست امنیتی است

وی در خصوص خبرنگار واشنگتن‌پست و این پرونده گفت: ما براساس قانون معذوریم که مشخصات متهم و جزئیات اتهام را مطرح کنیم ولی 3 نفر بازداشت هستند که موضوع مسائل مالی نیست بلکه امنیتی است که تحقیقات مقدماتی صورت گرفته و بنده نمی‌توانم جزئیات را اعلام کنم.

برچسب ها: صراط اژه ای بورسیه