۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

جوسازی رسانه‌های بیگانه برای ابقا وزیر +تصاویر

رسانه های بیگانه کمتر از ۲۴ ساعت مانده به جلسه استیضاح وزیر علوم به هیاهو پیرامون این جلسه پرداختند.
کد خبر : ۱۹۲۰۸۴
صراط: جلسه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری فردا در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و نمایندگان صلاحیت فرجی دانا را برای ادامه حضور وی در کرسی تصدی این وزارتخانه بررسی خواهند کرد.

رسانه های اصلاح طلب و حامیان دولت طی هفته‌های اخیر با جوسازی های آشکار درباره این استیضاح سعی در طرح مسائلی انحرافی نظیر بورسیه های غیرقانونی و سیاسی نشان دادن  این مساله داشتند.

اما کمتر از یک روز مانده به جلسه استیضاح، رسانه های بیگانه نیز وارد گود هیاهو و حتی حمایت از فرجی دانا شدند.

بنگاه خبری بی بی سی فارسی در گزارشی با عنوان «دعوای بورسیه های غیرقانونی و استیضاح وزیر علوم» در جوسازی همسو با رسانه های اصلاح طلب تلاش کرد اینگونه جلوه دهد که فرجی دانا بدلیل موضوع بورسیه ها و افشای آن استیضاح خواهد شد.

 جوسازی رسانه‌های بیگانه برای ابقا وزیر +تصاویر

بی بی سی در گزارش خود نوشت: «با نزدیکتر شدن به موعد استیضاح، با نگاهی به رسانه‌ها به نظر می‌رسد که دلیل واقعی و اصلی به مجلس کشاندن آقای فرجی دانا، مسئله افشای بورسیه‌های غیرقانونی باشد ولی نمایندگان طراح استیضاح و برخی از کارشناسان حوزه آموزش‌عالی با این عقیده چندان موافق نیستند.»

بی بی سی فارسی در این گزارش با بیان اینکه استیضاح کنندگان دو دلیل دیگر نیز برای به استیضاح وزیر  علوم مبنی بر «یکی نفوذ گروه‌های تجزیه طلب و جناح‌های سیاسی مخالف به دانشگاه‌ها» و «کم شدن تعداد مقالات ISI منتشر شده که نشان دهنده کند شدن رشد علمی دانشگاه‌هاست» دارند، می نویسد: «گروهی از کارشناسان آموزش‌عالی با اینکه دو دلیل آخر را فقط بهانه جویی می‌نامند دلایل اصلی استیضاح را ترس بخش‌هایی از حکومت از استقلال دانشگاه‌ها و کم شدن کنترل حکومت می‌دانند که در همه بندهای دلایل استیضاح مستتر است. از نظر آنها مسئله بورسیه‌ها فقط انگیزه لازم را به برخی از نمایندگان داده است وگرنه از دست دادن کنترل دانشگاه‌ها برای حکومت بسیار حیاتی‌تر از وجود بورسیه‌های غیر قانونی است.»

بنابر این گزارش، صدای آمریکا رسانه وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا نیز امروز در گزارشی با عنوان «رایزنی وزیر علوم با فراکسیون های مجلس درباره استیضاح فردا» در این‌باره نوشت: «شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، بزرگترین فراکسیون مجلس و فراکسیون دانشگاهیان، امروز جلساتی با وزیر علوم برگزار کردند و خبرهای تایید نشده‌ای حکایت از آن دارد که رضا فرجی دانا شروط فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت را درباره انجام تغییراتی در بین معاونان و مشاوران خود در صورت رای نیاوردن استیضاح، پذیرفته است.»

 جوسازی رسانه‌های بیگانه برای ابقا وزیر +تصاویر

در ادامه گزارش صدای آمریکا با تاکید بر اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس ایران نیز روز دوشنبه از نیاز فضای سیاسی کشور به همگرایی و آرامش سخن گفت که حکایت از تمایل او به حل بی‌دردسر و کم هزینه موضوع استیضاح وزیر علوم داشت، نوشت: نمایندگان خواستار اخراج دانشجویان ستاره‌دار و استادان و مدیرانی شدند که در دولت پیش برکنار شده بودند. این نمایندگان همچنین به غیرقانونی دانستن ٣ هزار بورسیه پذیرفته شده در دو سال گذشته، اعتراض کردند.

صدای آمریکا در این گزارش سعی کرد ضمن جوسازی علیه استیضاح کنندگان اکثریت مجلس را مخالف استیضاح وزیر جلوه دهد.

در همین حال رسانه ضدانقلاب رادیو فردا نیز با انتشار گزارشی با عنوان «اولین استیضاح کابینه روحانی و کلید زدن مقابله امنیتی ها و عملگرایان» صریحا نمایندگان موافق استیضاح وزیر را وابسته به نهادهای امنیتی و استیضاح فردا را جوسازی همین گروه خواند.

 جوسازی رسانه‌های بیگانه برای ابقا وزیر +تصاویر

در این گزارش آمده است: «استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری دولت روحانی اولین کشمکش جدی میان ائتلاف اقتدارگرایان عملگرا (طیف نزدیک به هاشمی رفسنجانی)، اصلاح‌طلبان حکومتی (طیف نزدیک به خاتمی) و اقتدارگرایان سنتگرا (طیف نزدیک به ناطق نوری) از یک طرف و طیف جبههٔ پایداری (نزدیک به مصباح یزدی)، نیروهای امنیتی و نظامی در مجلس و تعداد اندکی از اقتدارگرایان نزدیک به جامعهٔ مدرسین و روحانیت مبارز از سوی دیگر است.»

این رسانه ضد انقلاب در ادامه گزارش خود سعی کرد مساله استیضاح را افشا کننده برخی سواستفاده جناح های مختلف از قدرت عنوان کند.

سایت فارسی دویچه وله آلمان نیز در گزارشی با عنوان «معامله سیاسی وزیر علوم و فراکسیون رهروان در آستانه استیضاح» تلاش کرد با پوشش اخبار احتمال حمایت فراکسیون رهروان ولایت از وزیر علوم، نتیجه استیضاح را تحت تاثیر قرار دهد.

 جوسازی رسانه‌های بیگانه برای ابقا وزیر +تصاویر

 این گزارش همچنین سعی کرده دلایل نمایندگان برای استیضاح وزیر را تنها یک پوشش برای خواسته های دیگر جلوه دهد : «اصول‌گرایان انتقادات خود را در پوشش "افت سطح علمی کشور، غلبه فضای سیاسی بر علمی در دانشگاه‌ها و انتصاب‌های سیاسی در این وزارتخانه و دانشگاه‌ها" بیان می‌کنند.»

تلاش های گسترده رسانه های بیگانه و ضدانقلاب درباره استیضاح فرجی دانا و تهدید تلویحی نمایندگان مجلس و انتساب آنها به نهادهای امنیتی آخرین راهبردی است که این رسانه ها درباره استیضاح وزیر علوم در پیش گرفته اند.

در همین حال نمایندگان مجلس تصریح کرده اند که دلیل آنها برای استیضاح وزیر علوم، شیوه اداره این وزارتخانه و کم شدن رشد علمی کشور است.

حال باید دید نمایندگان مجلس فردا و در جلسه استیضاح فرجی دانا چگونه تصمیم گرفته و آیا جوسازی رسانه های بیگانه را خنثی می کنند؟
منبع: فارس