۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷

فیدل کاسترو در آرژانتین دکترا می‌گیرد

دانشگاه ملی «لانوس» آرژانتین به رهبر انقلاب کوبا عنوان دکترای افتخاری اعطا می‌کند.
کد خبر : ۱۹۲۱۷۸
صراط: دانشگاه ملی «لانوس» آرژانتین به رهبر انقلاب کوبا عنوان دکترای افتخاری اعطا می‌کند.

دانشگاه ملی «لانوس» واقع در شهر «بوینس آیرس» پایتخت آرژانتین، امروز  به «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا عنوان دکترای افتخاری اعطا می‌کند.

خبرگزاری «تله‌سور» در این خصوص نوشت: این مراسم در راستای فعالیت‌هایی که از هفته پیش به منظور تجلیل از رهبر انقلاب کوبا به مناسبت تولد 88 سالگی‌اش در آرژانتین صورت گرفته برگزار می‌شود.

در پی فراخوانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی برای شرکت در مراسم بزرگداشت رهبر کوبا داده شد آمده است: شورای عالی دانشگاه ملی «لانوس» فرمانده «فیدل کاسترو روس» را به عنوان دکتر افتخاری این مؤسسه آموزش عالی منصوب کرد.

در فعالیت دیگری روز گذشته دانشجویان دانشگاه «لانوس» یک نمایشگاه عکس با عنوان «فیدل، یک تاریخ، پنج دیدگاه» افتتاح کردند که جنبه‌های زندگی، کار و مبارز خستگی‌ناپذیر کوبایی را به ترتیب زمان در معرض دید عموم قرار دادند؛ پنج عکاس در برگزاری این نمایشگاه همکاری کرده‌اند که «آلخاندرو کاسترو» فرزند «فیدل کاسترو» نیز در بین آن‌ها دیده می‌شد.

روز چهارشنبه هفته گذشته 13 تن از اعضای گروه‌های همبستگی در «خانه دوستی با کوبا» در شهر «بوینس آیرس» دور هم جمع شدند تا تولد 88 سالگی «فیدل کاسترو» را جشن بگیرند، آن‌ها تصریح کرده‌اند که تمایل دارند اهداف مردم کوبا را دنبال و از آنان حمایت کنند.

در مراسم تجلیل از رهبر کوبا بر لزوم شدت بخشیدن به مبارزه برای آزادی «خراردو هرناندز»، «رامون لابانینیو» و «آنتونیو گررو» سه تن از پنج زندانی کوبایی که تقریبا 16 سال در ایالات متحده آمریکا زندانی شده‌اند تاکید شد.

«رنه گنزالس» و «فرناندو گنزالس» 2 زندانی کوبایی هستند که پس از گذراندن دوران محکومیت خود هم‌اکنون در کوبا بسر می‌برند.

به گزارش فارس، «فیدل کاسترو» در سال 1947 میلادی (1326) عضو حزب مردم کوبا شد که به حزب ارتدوکس هم شهرت داشت.

وی سپس رهبر جناح چپ حزب شد و همان سال داوطلب عضویت در یک گروه مسلح برای مبارزه علیه نظام «رافائل تروخیو» در جمهوری دومینیکن شد؛ این گروه نتوانست از کوبا خارج شود، بارها «فیدل کاسترو» در طرح‌ریزی و اجرای این‌گونه نقشه‌های ضد امپریالیستی نقش داشت.

وی در 1959 میلادی (1338) توانست نظام «فالگنسیو باتیستا» را شکست دهد و حکومت کوبا را دست گیرد.

5 زندانی کوبایی که به ناحق در آمریکا زندانی شدند پس از بازداشت توسط «اف بی آی» در 12 سپتامبر سال 1998 ( 21 شهریور 1377) در دادگاه فدرال آمریکا در میامی در سال 2001 به اتهام جاسوسی به زندان محکوم شدند.

دولت کوبا اتهام وارد شده به این افراد مبنی بر جاسوسی را رد و تاکید کرده است که هیچ مدرکی در این خصوص وجود ندارد.

کوبا همچنین  تایید کرده که این پنج نفر ماموران اطلاعاتی این کشور بودند که هدفشان جمع‌آوری اطلاعات در مورد توطئه‌های تروریستی توسط مهاجران کوبا در فلوریدا بوده است.

از میان این 5 زندانی کوبایی 2 نفر از آن‌ها یعنی «فرناندو گونزالس» و «رنه گونزالس» آزاد شده‌اند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط دکترا کاسترو