۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶

ویژه‌‌برنامه BBC برای فرجی‌ دانا +عکس

بخش فارسی شبکه دولتی انگلیس، "بی بی سی"، امروز به مناسبت جلسه استیضاح "رضا فرجی دانا" -وزیر معزول علوم تحقیقات و فنآوری- در مجلس شورای اسلامی در اقدامی نادر، یک ساعت زودتر آغاز بکار کرد.
کد خبر : ۱۹۲۲۶۳
صراط: بخش فارسی شبکه دولتی انگلیس، "بی بی سی" (BBC) امروز به مناسبت جلسه استیضاح "رضا فرجی دانا" -وزیر معزول علوم تحقیقات و فنآوری- در مجلس شورای اسلامی در اقدامی نادر، برنامه های خود را یک ساعت زودتر از وقت موعد آغاز کرد.

در این ویژه برنامه که در استدیوی خبر بی بی سی اجرا شد، کارشناسانی چون "حسین باستانی"، "جمشید برزگر" حضور داشتند و "عیسی سحرخیز" (فعال سیاسی اصلاح طلب)، "احمد سلامتیان" (نماینده سابق مجلس) و "احسان محرابی" (روزنامه نگار) از طریق ویدیو در این برنامه حضور داشتند.

باستانی مجددا در بخش خبری ساعت 17 بی بی سی حضور یافت و درباره انتصاب "محمدعلی نجفی" عنوان سرپرست وزارت علوم گفت: این انتصاب از طرف حسن روحانی به نوعی ایستادن بر سر مواضع خود می باشد.

وی در ادامه درباره دلایل بنیادی مخالفت های مجلس با انتصابات رئیس جمهوری افزود: خیلی سخت است که رئیس جمهور، فردی را که به شعارهای انتخاباتی خود نزدیک است را به این سمت انتصاب کند و مجلس با او مشکلی نداشته باشد.

باستانی مسئله اصلی مجلس با وزیر علوم را کنترل دانشگاه ها دانست و بدون اشاره به فضای باز سیاسی در دانشگاه های کشور برای همه جریانات سیاسی، گفت: قرار نیست که دانشجویان همسو با گرایش های دولت در دانشگاه ها حضور داشته باشند و به همین دلیل محافظه کاران به عزل و نصب ها و انتخاب افرادی که در حوادث سال 88 [فتنه 88] حضور داشتند، در دانشگاه ها معترضند.

ویژه‌‌برنامه BBC برای فرجی‌ دانا +عکس

در بخش بعدی خبر بی بی سی در ساعت 18، "جمشید برزگر" دیگر کارشناس این شبکه درباره ریشه اصلی استیضاح فرجی دانا گفت: «رهبری دستور داده بود که دانشگاه نباید فضایی برای جولان جریانات سیاسی شود، بازگشت دانشجویان ستاره دار و اقدامات سیاسی مشابه رویه ای مخالف را نشان داد و همین ریشه استیضاح فرجی دانا است.»

برزگر درباره احتمال معرفی نجفی به عنوان وزیر علوم برای رای اعتماد از مجلس، گفت: «نجفی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد نگرفت، نمی تواند به عنوان گزینه وزارت علوم از سوی روحانی به مجلس معرفی شود.»

این کارشناس بی بی سی در ادامه افزود: «انتصاب نجفی به عنوان سرپرست به دو دلیل بوده است که خرید فرصتی سه ماهه برای انتخاب و معرفی وزیر یکی از آن می باشد و دومین دلیل، پیام آقای روحانی به مجلس می باشد که با این انتصاب تغییر رویه ای در وزارت علوم شکل نخواهد گرفت.»برزگر درباره اینکه چه کسی می تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، گفت: «کار آقای روحانی کار دشواری است که پس از معرفی فردی مشابه یا حتی وفادار تر به موارد مورد انتقاد اصولگرایان باشد و به اصطلاح تندرو تر از فرجی دانا باشد و رادیکال تر برخورد کند، این کار سختی است که از مجلس رای اعتماد بگیرد.»

شایان ذکر است جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی به بررسی استیضاح فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم اختصاص داشت.

در این جلسه موافقان و مخالفان استیضاح وزیر علوم به ارائه سخنرانی پرداخته و نظرات خود را مطرح کردند و چند کلیپ نیز از سوی موافقان استیضاح پخش شد.

سپس فرجی‌دانا در دفاع از خود سخنرانی کرده و مباحثی را مطرح کرد.

با نظر مثبت نمایندگان، جلسه علنی برای بررسی طرح استیضاح فرجی‌دانا ادامه یافت.

پس از رای‌گیری در صحن علنی، نمایندگان با رای 145 موافق، رای 110مخالف و 15 رای ممتنع  از مجموع 270 رای با مخالفت یا موافقت کردند.

بدین ترتیب فرجی‌دانا دیگر نمی‌تواند به فعالیت خود در ساختمان وزارت علوم در شهرک غرب ادامه دهد.

منبع: جام نیوز