۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸

اظهارات ظریف در برنامه شب آفتابی

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما یک چارچوب مشترکی را با آژانس داریم و یک برنامه اقدام مشترک وجود دارد که آن را در دستور کار داریم و ناظر اجرای هر دوی این تفاهم نامه ها آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
کد خبر : ۱۹۲۲۷۱
صراط: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب با حضور در برنامه شب آفتابی در شبکه تهران در پاسخ به این سوال که منظور از تفاهم نامه مشترک در اظهارات یوکیو آمانو مدیرکل سازمان انرژی اتمی مبنی بر این که از عزم جدی مقامات ایرانی برای اجرای تفاهم نامه مشترک استقبال می کنم چیست اظهار داشت: تاکنون ما دو تفاهم نامه داشتیم یک تفاهم تفاهم جمهوری اسلامی ایران با آژانس بود که قبل از توافق با 1+5 صورت گرفته بود و ما همواره به هر دوی این تفاهم نامه ها متعهد بودیم و هنگامی که تعهدی را می پذیریم به عنوان افرادی که مبانی شان این است که تفاهم را اجرا کنند قطعا آن را به اجرا درخواهیم آورد.
 
وی ادامه داد: توافقی که با آژانس داشتیم برای حل و فصل موضوعات کنونی و گذشته آن را به خوبی اجرا کردیم .
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما یک چارچوب مشترکی را با آژانس داریم و یک برنامه اقدام مشترک وجود دارد که آن را در دستور کار داریم و ناظر اجرای هر دوی این تفاهم نامه ها آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

ظریف افزود: تفاهم مشترکی که با آژانس داریم مستقیما با خود این نهاد است و برنامه اقدام مشترکی که با 1+5 در دستور کار داریم نظارت آن با آژانس است و تاکنون این نهاد چندین گزارش داده که ایران به تعهدات خود پایبند است.
 
وی تاکید کرد: نماینده آژانس در مذاکرات حضور نداشته و آژانس بر اجرای توافق نظارت می کند به طور مثال وقتی ما قبول کردیم که غنی سازی 5 درصد نداشته باشیم با توجه به این که آژانس از ابتدا به سایت ها و مراکز ما طبق تعهد دسترسی داشته بر آن نظارت می کنند و هنگامی که با توجه به این نظارت ها ببینند که ما یک زمانی تولید غنی سازی 20 درصد داشتیم و دیگر آن را تولید نمی کنیم در نتیجه آژانس گزارش آن را خواهد داد. 
 
وزیرامور خارجه کشورمان بیان کرد:در توافق نامه ژنو کارهای غیرهسته ای وجود دارد که مربوط می شود به اقداماتی که طرف مقابل باید انجام دهد؛ از جمله آزادکردن دارایی های ما برای عدم تحریم مجدد و در تمامی این موارد آژانس نمی تواند بر آن نظارتی داشته باشد و ما یک کمیسیون مشترک نظارت در 1+5 داریم ،موظفیم این کار را انجام دهیم. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این نکته که طرح امنیتی سازی از سوی ایران بوده که با توجه به این موضوع که همیشه برنامه کاری رژیم صهیونیستی و طرفدارانش این بوده تا از ایران یک تهدید امنیتی برای دنیا درست کنند گفت: روشی که آن ها می خواستند این تهدید امنیتی را ایجاد کنند این بود که ایران می خواهد مذاکره را برای مذاکره دنبال کند تا بتواند از این طریق برای خود وقت بخرد و ما این فضا را توانستیم در این مذاکرات بشکنیم و یکی از روش های ما پای بندی به تعهداتمان بود.
 
وی ادامه داد: متعهد بودن ما باعث شد که برخی مقامات غربی به این موضوع اذعان کنند که ایران به تعهداتش پای بند بوده و ما را مذاکره کننده جدی خطاب کنند.

ظریف تاکید کرد: ما معتقدیم که نباید یک مذاکره باز و بی انتها را وارد شویم و طرف مقابل به اندازه ما معتقد نبود و تلاش می کردند مواضع خود را به هم نزدیک کننده و موضع یکپارچه داشته باشند.
 
 وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: خیلی از زمان مذاکرات گرفته می شود تا شش کشور مسائل خود را در بین خود حل کنند زیرا چین و روسیه مواضعشان با سایر کشورها یکسان نیست.
 
وی اظهار داشت: یکی ازمشکلات ما این است که ماهیت سیاسی و هسته ای مذاکرات متفاوت است و برای حل مشکل سیاسی خیلی زمان می برد و نیاز به مذاکرات داخلی درمیان خودشان است. 
 
ظریف خاطر نشان کرد: در پروژه امنیتی سازی می گفتند ایران به دنبال بمب است تا دنیا را نسبت به ما نگران کنند و با این اقدام کشورها را نسبت به ما نگران کرده و می گفتند هدف ایران از مذاکره حل مسئله نیست بلکه می خواهد زمان بخرد تا به کارهای مخفی خود بپردازد.
 
وزیر امور خارجه با بیان این که در یک سال گذشته گروه های مختلفی که وارد کشور شدند رشد داشته افزود: افزایش ورود گردشگران به ایران نشان می دهد آن فضای امنیتی که ساخته بودند شکسته است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به این مسئله که برخی می گویند فعالیت وزیر خارجه به موضوعات هسته ای معطوف شده و کمتر به موضوعات دیگر می پردازد گفت: این طور نیست چون اکنون ارتباطات پیشرفت کرده و من همان موقع که در وین بودم موضوع غزه را از طریق سازمان ملل و شورای امنیت پیگیری می کردم و وزیر خارجه می تواند در تهران و یا پشت میز مذاکره مسائل را دنبال کند.
 
وی افزود: آن چه که برداشت من است این است که چارچوبی که ما ارائه کردیم بیشتر مورد مبنا بوده زیرا روشی که ما مطرح کردیم این بوده که با موضع وارد مذاکرات نشدیم روش ما روش مذاکره بوده و این برای طرف مقابل ما جذاب است و یاد می گیرند که چه طور با ایرانی ها مذاکره کنند. 
 
ظریف در ادامه تاکید کرد: در متن توافق نهایی یک کلمه در مورد سانتریفیوژ ذکر نشده است البته در توافق ژنو آمده که اگر در این شش ماه سانتریفیوژی شکست یا مشکل پیدا کرد با همان سانتریفیوژ تعویض شود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما هنوز در حال غنی سازی هستیم و پذیرفته ایم به خاطر این که 20 درصد نیاز نداریم غنی سازی 20 درصد را متوقف کنیم و آن چه را که تولید شده را تبدیل به سوخت کردیم.
 
وی تاکید کرد: همان طور که آقای روحانی گفته چیزی جز حقوقمان نمی خواهیم و از طرف مقابل هم نمی پذیریم که بخواهد حقوق ما نادیده گرفته شود. 
 
ظریف در ادامه به مسائل اقتصادی ایجاد شده در کنار بحث هسته ای پرداخت و گفت: متاسفانه بحث هسته ای مانعی برای همکاری های اقتصادی ما شده است و این مانع هم در حوزه های تحریمی و هم غیرتحریمی وجود دارد و تبادلات اقتصادی با ایران را دشوار کرده است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: همانطور که در مجلس گفتم وزارت خارجه و سیاست خارجه باید توسعه محور باشند.
 
وی افزود: در سمینار سفرا مطرح شد که حتی ملاک ارزیابی سفرایمان را میزان کمکی که به روابط خارجه می کنند قرار دهیم.
 
ظریف تاکید کرد: ما می خواهیم نگاه وزارت خارجه را از نگاه امنیتی به نگاه توسعه محور معطوف کنیم 
 
ظریف در این برنامه نسبت به استیضاح وزیر علوم اظهار تاسف کرد و گفت: ایشان فردی ولایت مدار و دانشمند هستند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با تکرار سخنان مقام معظم رهبری گفت: می خواهیم با همه دنیا غیر دو کشور استثنا تعامل سازنده داشته باشیم و این تعامل باید با احترام متقابل باشد.
 
وی افزود: وقتی انگلیس از ما درخواست بازگشایی سفارت کرد ما استقبال کردیم و سفارت ما هم الان در لندن در حال ارائه خدمات است.
 
در پایان این برنامه ظریف از مردم التماس دعا کرد و خواست دعا کنند که در امور جاری موفق باشد.