۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

روحانی: یکی به من گفت ایستادگی کن

حجت‌الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش در جمع نخبگان، ایثارگران، برگزیدگان و فرهیختگان استان اردبیل به ایراد سخنرانی پرداخت.
کد خبر : ۱۹۲۳۰۸
صراط: حجت‌الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش در جمع نخبگان، ایثارگران، برگزیدگان و فرهیختگان استان اردبیل به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: هیچ چیز با غلامی اباعبدالله الحسین (ع) قابل معاوضه نبوده و نیست؛ فرهنگ عاشورا بود که در طول تاریخ در روز‌های بسیار سخت به یاری ایران اسلامی آمد.

وی افزود: فرهنگ عاشورا و اباعبدالله بود که به یاری ما آمد، سال 42، 15 خرداد، حوادث عظیمی که در نهضت اسلامی پیش آمد و ان سخنان به یاد ماندنی امام عزیز ما در اصل عاشورا، امام در عصر عاشورای سال 42 که 13 خرداد بودآن سال عاشورا، عصر آن روز آن سخنان تکان دهنده امام در مدرسه فیضیه چه کرد و بعد هم قیام مردم مسلمان این سرزمین در روز 15 خرداد، مردم قم، مردم تهران، ورامین، مشهد، شیراز، تبریز و سراسر ایران اسلامی همه جا بپا خواستند و فریاد زدند.

من درروز 15 خرداد 42، در میان مردم قم شاهد ایثار و فداکاری آنان بودم، یک جوان 18 ساله سمت چپ کنار بنده با گلوله مغز وی متلاشی شد ویکی از طلاب عزیز که هم درس هم بودیم، هم مباحثه بودیم آن روز در 15 خرداد که با هم بودیم، مرحوم حجت الاسلام ادیب طاهرانی ان روز به شهادت رسید.

شما فکر می کنید بدون فرهنگ عاشورا نهضت ما پیروز می شد انقلاب ما پیروز می شد مرگ بر شاه از تاسوعا و عاشورای سال 57 سراسری شد. اساس پیروزی نهضت در عاشورای نهضت پیروز شد.

امروز هم بالاترین افتخار ما اسلام است و قران و سنت پیامبر است و تازمانی که ما در این مسیر و سنت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت باشیم، ما پیروز خواهیم بود

در جنگ 8 ساله چه قدرتی ما را پیروز کرد. ارتش و سپاه، بسیج، عشایر و نیروی انتظامی و همه کسانی که در صحنه نبرد بودند، رزمنده‌هایی که در این جمع هستند می دانند که شب عملیات با زیارت عاشورا و نام امام حسین(ع) روح‌‌ها به پرواز در آمد. تابلوی کربلا و امام حسین(ع) بود که سنگر های ما را در برابر دشمن مستحکم کرده بود.

بدانید در مشکلات پیروز خواهید شد. در عشق به امام حسین(ع) همه ملت ایران یکپارچه هستند، همه و همه، ما ایرانی نداریم که در روز عاشورا، سینه زن امام حسین(ع) و عزادار نباشد. اینکه ایران است تمام شبه قاره هند، 1.5 میلیارد جمعیت، در شبه قاره هند عاشورا تعطیل رسمی است. هند بنگلادش همه تعطیل است و در سراسر هند پرچم سیاه به اهتزاز در می‌آید.

چیزی حدود 2 میلیارد جهان روز عاشورا به امام حسین(ع) احترام می‌گذارند و عزادار می‌شوند. این ندا هست و هر روز جذب می کند، نگاه نکنید به یک مشت تروریست که در منطقه به جان مردم افتاده‌اند و معضلاتی که دنیای اسلام با آن رو‌به‌رو شده است.

اگر امروز ما با این مشکلات مواجه هستیم شاید خدای ناکرده از خاندان رسالت فاصله گرفتیم، نزدیک هستیم، در میان سخنان گفته شده از سوی نخبگان و ایثارگران، بحث جوانان و بانوان، بحث سازمان‌های مردم نهاد، مطرح شد.

ایثارگران افتخار ما هستند. خاندان ایثارگران افتخار ما هستند، دنیایی در برابر ایران و انقلاب اسلامی ایران به پا خواستند و یک ملت تنها در برابر همه آن‌ها ایستاد و پیروز شد.

جانبازان، خانواده‌های شهیدان، ایثارگران، روز‌های سختی را جانبازان ما می‌گذارند. من گاهی می‌روم در کنار بالین آن‌ها، من فکر می کنم خداوند خواسته ایثارگران در میان ما باشند تا ملت بداند که با ایمان به حق، می توان یک انسانی همه چیز خود را از دست دهد. برخی با چه روح بلندی حرف می‌زنند.

روزی به یکی از آسایشگاه‌ها رفتیم، واقعا چه روحیه‌ بلندی دارند، چه‌قدر خوب حرف می‌زنند و خوب مسائل کشور را دنبال می‌کنند و نصیحت می‌کنند "نصیحت دلسوزانه".

یکی به من گفت که روی وعده خود بیاست و ایستادگی کن. مبادا عده‌ای تو را در مسیری که انتخاب کرده‌ای وادار به عقب‌نشینی کنند.

این‌ها روحیه به مسئولان می‌دهند، این‌ها روحیه به ملت بزرگ ما می‌دهند.

اگر این دولت تا امروز در یک سال گذشته قدم‌هایی را برای ایثارگران برداشته است، ولو قدمی کوتاه، این کوچکترین وظیفه بود که انجام داده است. خدا کند که ما بتوانیم مشکلات اقتصادی، سیاسی  را حل و فصل کنیم و بتوانیم در برابر ایثارگران ما و خاندان معظم آن‌ها انشاالله همه مسائل آن‌ها را حل و فصل کنیم.

آن اجر بی حساب را خداوند به شما می‌دهد. بهشت جاودان و حق و از بهشت مهمتر، خشنودی حق، اجر و مزد شما با سالار شهیدان است، اجر و مزد شما با پیامبر اکرم(ص) و خداوند متعال است. البته ما وظیفه تکریم و احترام داریم و این وظیفه ماست.

انشالله در راه انجام وظیفه از خداوند می‌خواهیم به ما توفیق دهد تا لیاقت خدمتگذاری به خانواده‌های ایثارگران، شهدا و عزیزان جانباز را داشته باشیم.

جوانان ما که امید همه هستند، بانوان ما که از دامن آن‌ها به تعبیر امام(ره) همه به تعالی پرواز کردند و به معراج رفتند. دولت وظیفه سخت و مهمی را بر دوش دارد. ما می‌دانیم که امروز بسیاری از جوانان در پایان تحصیلات دانشگاهی سرآغاز گرفتاریشان است.

آن‌ زمان‌ها قدیم‌تر ها همه گرفتاری این بود که از سد کنکور چگونه انسان عبور کند و وارد دانشگاه شود. وقتی وارد می شد نفس راحت می‌کشید؛ کمتر در دانشگاه در دوره‌های قدیم این چنین بود که به این فکر باشند که پایان دوران دانشگاه بیکار می‌مانند. ممکن بود برای شغل بهتر و مقام بهتر و پست بالاتر و مسئولیت بالاتر تلاش کنند ولی امروز این مشکل جدی است و از معضلات بزرگ ما بیکاری و اشتغال است.

دولت از سال گذشته که مسئولیت را بردوش گرفت از همان روز‌های ابتدایی برای ما روشن بود، رکود، عدم رونق تولید و اقتصادی و بیکاری جوانان. مهمترین معضل جامعه ما بیکاری است. اما همانطور که در نشست توسعه هم اشاره کردم، ما در دوران انوشیروان نیستیم که همه نگاهشان به زنجیر یک ساختمان باشد و عدل و داد و کار و زندگی را از یک ساختمان بخواهند. امروز ما در یک دوران مدرن هستیم، مردم باید به صحنه بیایند و دولت باید پشتیبان مردم باشد.

کار به دست شما حل می‌شود، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، هر کس به سهم خود بیان به صحنه و آن‌ها بتوانند کارآفرین باشند و زمینه را برای اشتغال جوانان آماده کنند.

این که همه چشمشان به دولت باشد و دولت هم به چاه های نفت نگاه کند، چاه های نفتی که ناپایدار است‌، این ها ابدی و دائمی نیست. امروز کمتر از 50 درصد را ما می توانیم صادر کنیم تازه شرایط هموار شده است. ما کمتر از نصف نفتی که باید بفروشیم به بازار عرضه می‌کنیم. نفت سرمایه‌ای نیست که ما تمام کنیم، نفت بین‌نسلی است و برای ما نیست. برای فرزندان و نوه‌های و نسل‌های آینده است. باید نفت به سرمایه مولد تبدیل شود نه حقوق کارمندان.

کشور ما از یک معضلات بزرگی رنج می‌برد که برخی از آنان ساختاری است و مربوط به 50 - 60 سال گذشته است و باید این مشکلات را حل کنیم. اما سخن این نبوده که نمی توانیم مشکلات را حل کنیم. یک خواهش از همه دارم، این بوده که همه ملت ایران، اولویت ها یادمان نرود. من فکر می کنم یک زمانی به قول جامعه شناس ها بین مرکز و پیرامون شکاف زیادی بود. مرکزیت کشور و استان‌ها هرکدام یک نوع دیگری فکر می کردند. دورانی نیز بین نخبگان و توده های مردمی شکاف عظیمی بود.

من در یک سال گذشته و در این سفر‌ها به استان‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که این شکاف بسیار بسیار کم شده است. تقریبا خواست و مطالبه مردم امروز در سراسر کشور یکسان است. همه می‌گویند "توسعه" جایی نبوده که نگویند توسعه نمی‌خواهیم.هم می گویند رونق در تولید و اقتصادی؛ یک زمانی می گفتند که مسئله رکود و تورم درس های دانشگاهی است.

همه امروز یک حرف می‌زنند، رونق تولید، کشاورزی، صنعت، خدمات؛ همه می‌گویند معضل کشاورزی و صنعت و رونق در صنعت و کشاورزی را راه بیاندازید. استعداد کشاورزی در اردبیل بسیار زیاد است.

همه می گویند که زیرساخت‌ها را حل کنید مانند راه آهن، آن‌جا که نیاز دارند به گاز برای صنعتشان، خواست یک چیز است، همه می‌گویند ابادانی و توسعه و بیکاری جوانان.

امروز شکاف ها بین همه کم شده است. همه می گویند افراط کنار گذاشته شود.من پارسال فکر می کردم که وقتی مردم به اعتدال رای دادند یعنی فقط ایران از افراط رنج می‌برد درحالی که در کشور‌های دیگر هم همین است.

می گفتند در سازمان ملل که شعار اعتدال در ایران اغاز شده خواست جهانی است.قطعنامه ای که ایران در سازمان ملل پیشنهاد داد معروف به قطعنامه "وی" هیچ کس نتوانست رای ندهد. در موقع رای گیری کسی حاضر نشد رای ندهد. هیچ کس جرات نکرد و این قطعنامه به اتفاق ارا به تصویب رسید.

امروز همه دنیا از خشونت خسته شدند.

امروز شعار ایران برای اعتدال که مقام معظم رهبری هم در سخنان ماه رمضان بر کلمه اعتدال تاکید کردند و گفتند که اسلام هم از ما اعتدال را خواسته و اگر ما این شعار را پیش ببریم.

همه باید به مسیر اعتدال بیایند، اعتدال دستور قرآن است. ما امت وسط و معتدلیم، البته در دنیایی که ما زندگی می کنیم و در چارچوب قانون اساسی، قواعد بازی را همه باید بپذیریم.

یک سری قواعد بازی داریم، قواعد سیاسی و قانون اساسی چارچوبی را پیش روی ما گذاشته است. وزیری رای می گیرد یا استیضاح می شود کسی عصبانی نشود ما پذیرفتیم. الابته خیلی دوست داشتم که وزیر علوم من باز هم رای اعتماد بگیرد. جزو شخصیت های فرهیخته دانشمند و دانشگاهی بود و از وی استفاده خواهیم کرد دیروز به عنوان وزیر و امروز به عنوان مشاور رئیس جمهور استفاده خواهیم کرد.

اما در عین حال کسی نباید ناراحت شود، مادر چارچوب قانون رای اکثریت نمایندگان هرچه که باشد در بحث اعتماد و شورای نگهبان هم تسلیم هستیم.

برخی از قوانین شاید خیلی مایل نباشیم ولی وقتی تصویب می شود ما اجرا می کنیم . چارچوبی است که نباید خارج شویم. ما امروز باید در کنار هم بیاستیم و به رهنمود های مقام معظم رهبری گوش فرادهیم تا به مقصد برسیم. نباید اولویت ها را فراموش کنیم.

ما هنوز در تحریم هستیم البته یک مقدار از تحریم ها برداشته شده است، "تحریم‌" فشاری ظالمانهِ غیرقانونیِ غلط در گرده تک تک مردم ایران است. تمام مردم از دولت می خواهند که دولت در چارچوب قانون با حفظ حقوق مردم تحریم های ظالمانه را بردارد. در این خواست همه ما مشترک هستیم و جزو اولویت های ماست. در تمام این مسیر ها هم ملت حامی دولت بوده و هست و مقام معظم رهبری هم در این مسیر دولت را تائید کرده و خواهد کرد؛ تاکنون کار بزرگی انجام شده و اما راه بلندتری پیش روی ماست.
منبع: تسنیم