۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳

دلایل توقف عرضه نفت در بورس اززبان زنگنه

وزیر نفت از آمادگی این وزارتخانه برای عرضه نامحدود میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی خبر داد و دلایل توقف عرضه نفت خام در بورس را اعلام کرد.
کد خبر : ۱۹۲۴۷۰
صراط: بیژن زنگنه وزیر نفت دیشب در یک برنامه تلویزیونی با بیان عملکرد یکساله اش در این وزارتخانه گفت: سالم ترین راه حضور بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز، بورس انرژی است.

وزیر نفت افزود: ما حاضریم نفت را برای فروش در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم ولی اعلام می کنیم مطمئن ترین و سالم ترین روش حضور  بخش خصوصی، خرید و فروش فراورده های نفتی و نفت خام در بورس انرژی است.

زنگنه با اشاره به ساز و کار معاملات در بورس انرژی گفت: رابطه خوبی بین وزارت نفت و بورس انرژی برقرار است و ما از فعالیتهای بورس انرژی حمایت می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل توقف عرضه نفت خام در بورس انرژی تصریح کرد: بحث توقف عرضه نفت مطرح نیست، اما وزارت نفت باید مطمئن شود که خریداران نفت در بورس انرژی مصرف کننده واقعی هستند و فعالیت پالایشی انجام می دهند.

وزیر نفت به پالایشگاه تبریز به عنوان تنها نقطه تحویل نفت خام برای مصارف داخلی اشاره کرد و گفت: این کار برای اولین بار انجام شده و سابقه نداشته که از محل خوراک یک پالایشگاه خروجی ایجاد شود.

زنگنه ابراز امیدواری کرد: با ایجاد تاسیسات بارگیری در نقاط دیگر امکان تحویل نفت خام به خریداران این محصول در بورس انرژی افزایش یابد.

وی در ادامه با اشاره به ساز و کار قیمت گذاری نفت خام در بورس انرژی گفت: در صورتی که واحدهای پالایشی کوچک راه اندازی شود و نفت خام برای پالایش و تولید فراورده به کار گرفته شود، وزارت نفت بر اساس قانون، نفت خام را به قیمت 95 درصد فوب خلیج فارس در بورس انرژی عرضه خواهد کرد.

به گزارش بورس انرژی، زنگنه در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی به عرضه میعانات گازی در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: مصرف کنندگان داخلی می توانند میعانات گازی را به هر اندازه که نیاز دارند از طریق بورس انرژی تهیه کنند. همچنین مجموعه وزارت نفت آمادگی دارد به میزان نامحدود میعانات گازی پارس جنوبی را در بورس انرژی عرضه کند.

چندی پیش مدیرعامل بورس انرژی از توقف عرضه نفت خام در بورس انرژی از روز 19 مرداد به دلیل نبود مشتری خبر داد و با اشاره به اینکه فقط 12 تا 13 شرکت پالایش کوچک خصوصی مجوز خرید نفت خام بورس انرژی را دارند گفت: این تعداد خریدار نیز معتقدند قیمت فروش بالاست و تمایلی برای خرید ندارند.

علی حسینی افزود: از 17 فروردین که معاملات نفت در بورس انرژی آغاز شد فقط حدود یک ماه خریدار وجود داشت و بعد از آن به دلیل تعاونی نبودن قیمت، خریداران کمتر شدند به حدی که دیگر مشتری برای خرید وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نفت خام از 17 فروردین تا روز شنبه 18 مرداد در بورس انرژی عرضه می شد حتی در زمانی که خریداری وجود نداشت گفت: در مجموع از زمان شروع معامله نفت در بورس انرژی 13 هزار بشکه نفت خام معامله شد و در روزهای نخست روزانه 2900 بشکه عرضه می شد که بعد از یک ماه این میزان به دلیل استقبال نکردن مشتریان کم تر شد که دلیل اصلی کاهش اقبال از خرید نفت خام فروش آن به نرخ ارز آزاد به بخش خصوصی یا همان مشتریان بورس انرژی است و این موضوع موجب افزایش قیمت ریالی نفت خام می شود؛ در حالیکه نفت خام برای مشتریان پالایشگاههای بزرگ بخش دولتی به نرخ مبادله محاسبه می شود و این اختلاف قیمت موجب استقبال نکردن بخش خصوصی شده است.
منبع: تسنیم