۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۱

عکس‌هایی که از لبنان به ایران آمد

«لاله بر لانه های سوخته» عنوان نمایشگاهی از عکس های وحید و سعید فرجی دو برادر مستندساز و عکاس ایرانی است که طی 10 سفر در طول سه سال به کشور لبنان، وقایع پیش از جنگ 33 روزه، دوران جنگ وتبادل اسرا و شهدای لبنان را به تصویر کشیده اند.
کد خبر : ۱۹۲۴۸۹
صراط: وحید و سعید فرجی دو برادر مستندساز و عکاس هستند که طی سفرهایی به کشور لبنان ماجرای تبادل اسرا و شهدای این کشور را پس از پیروزی در جنگ 33 روزه به تصویر کشیده اند.

این تصاویر حاصل 10 سفر در طول سه سال به کشور لبنان است که وقایع پیش از جنگ 33 روزه لبنان، دوران جنگ و ماجرای تبادل اسرا وشهدا را روایت می کند. این عکس ها پیش از این در کتابی با عنوان «تبادل» که از سوی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده است و هم اکنون نیز چکیده ای از آنها در قالب نمایشگاهی با عنوان «لاله بر لانه های سوخته» در فرهنگسرای انقلاب نیز به نمایش گذاشته شده است.

عکس‌هایی که از لبنان به ایران آمد

کودکان محله ای در حاشیه جنوبی بیروت- چند روز قبل از تبادل اسرا

ماجرای تبادل اسرای لبنان به سال ۱۳۸۵ بازمی‌گردد که رزمندگان مقاومت اسلامی در سحرگاه 21 تیر ماه سال 1385، دو تن از سربازان رژیم اشغالگر قدس را با هدف ایجاد زمینه مناسب برای تبادل و باز گرداندن اسرایی همچون «سمیر قنطار» به اسارت گرفتند.

قنطار از سال 1357 در زندان های رژیم اشغالگر قدس به سر می‌برد و قدیمی‌ترین اسیر لبنانی محسوب می‌شد اما این رژیم در کمتر از 24 ساعت، جنگی تمام عیار علیه لبنان آغاز کرد تا سربازان خود را بدون قید و شرط باز پس گیرد.

عکس‌هایی که از لبنان به ایران آمد

بازگشت «سمیر قنطار» به خانه پس از 29 سال-لحظه ورود به فرودگاه بیروت در محاصره خبرنگاران

در جریان تبادل و در سال 87 اسیرانی همچون سمیرقنطار، قدیمی ترین اسیر لبنانی با دو اسیر رژیم صهیونیستی مبادله شدند.

مردم لبنان که پس از اتمام جنگ 33 روزه به شهرهایشان بازگشته بودند، جشن بزرگی به نام «پیروزی الهی» ترتیب دادند و حتی تهدید رژیم اشغالگر قدس به بمباران جشن نیز چیزی از حضور گرم مردم کم نکرد.

عکس‌هایی که از لبنان به ایران آمد

خانواده شهید «دلاله مغربی» در انتظار رسیدن کاروان شهدا به بیروت

وحید فرجی یکی از عکاسان این ماجرا،  تبادل اسرا و شهدای لبنان را نقطه اوج عکاسی سه ساله از لبنان عنوان کرده و به خبرنگار مهر گفته بود: در زمان تبادل اسرا و شهدا، پیکر شهدای لبنانی مربوط به 25 سال پیش تبادل شد و «سمیر قنطار» مبارز لبنانی که 30 سال در اسارت رژیم صهیونیستی بود از جمله اسرایی بود که در جریان تبادل به آغوش خانواده اش بازگشت.

عکس‌هایی که از لبنان به ایران آمد

کودکی زخمی در بیمارستان «جبل عامل» در شهر صور- جنوب لبنان- جنگ 33 روزه

مردم لبنان که پس از اتمام جنگ 33 روزه به شهرهایشان بازگشته بودند، جشن بزرگی به نام «پیروزی الهی» ترتیب دادند و حتی تهدید رژیم اشغالگر قدس به بمباران جشن نیز چیزی از حضور گرم مردم کم نکرد. سعید و وحید فرجی نیز با حضور در این جشن، شرکت هزاران لبنانی در محفل سخنرانی سید حسن نصرالله در جشن «پیروزی الهی» را روایت کرده اند.
 

عکس‌هایی که از لبنان به ایران آمد

تشییع شهدای بمباران هوایی منطقه جنوبی بیروت- جنگ 33 روزه

حزب الله لبنان پس از گذشت دو سال از جنگ 33 روزه، سربازان رژیم اشغالگر قدس را بازنگرداند و در نهایت، این رژیم با تبادل سربازان خود با مبارزان حزب الله موافقت کرد.

عکس‌هایی که از لبنان به ایران آمد

پیکر کودکی شهید از فاجعه روستای «قانا»- جنوب لبنان- جنگ 33 روزه

کتاب عکس «تبادل» همراه با شرح عکس به صورت دو زبانه فارسی و انگلیسی، در ۱۴۴ صفحه با قطع رحلی کوچک  از سوی نشر ساقی و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده است.

علاقه مندان براي بازديد از نمايشگاه «لاله بر لانه های سوخته» شامل چکیده ای از آثار کتاب عکس «تبادل» مي توانند تا 5 شهريور از ساعت 9 تا 18 به نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب اسلامي واقع بزرگراه شهيد نواب صفوي، تقاطع پل كميل ابتداي كميل شرقي مراجعه كنند.

منبع: مهر
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز