۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
صادق خرازی:‌

«ندا» را قصاص قبل از جنایت می‌کنند

صادق خرازی ضمن انتقاد از قصاص قبل از جنایت تشکل «ندا» و با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم کسی را هدایت کنیم، گفت: برخی گفته‌اند خرازی می‌خواهد رئیس مجلس و بعد رئیس‌جمهور شود، در حالی که بعد از ماموریت پاریس، این امکان را داشتم.
کد خبر : ۱۹۲۵۹۲
صراط: صادق خرازی عضو ارشد تشکل سیاسی «ندا» در گفت‌و‌گویی با روزنامه اعتماد به تشریح روند و چرایی شکل‌گیری تشکل متبوعش پرداخت.

بخشی از این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید:

شما با راه اندازی تشکل ندا می خواهید این بدنه را تبدیل به نخبگان کنید و عملا آنها را به جای نخبگان می نشانید.

خرازی: همه ما روزی جوان بودیم دیگران بازی رو به ما سپردند امروز جوانان به لحاظ سنی متفاوت هستند نمی شود گفت شما همیشه پیاده نظام ما باشید و ما تعیین کننده استراتژی شما سرباز باشید ما همیشه ژنرال، چنین موضعی طراوت و شادابی ببار نمی‌آورد به ویژه جامعه‌ایی که خیلی جوان است بلندپرواز است همه تحلیل دارند همه مدعی اند.عقل جمعی ایجاب می کند که دیگر به صورت مجرد تصمیم گرفته نشود. نخبگان در بستر حرکت جمعی و ساختار تشکیلاتی باید بصورت جمعی تصمیم سازی کنند و تجلی چنین تفکری یعنی ساختار سازی، یعنی کار تشکیلاتی، یعنی حزب و تشکل. در گذر از دوم خرداد76 و سوم تیر84 و در ادامه 22 خرداد 1388 تجربیات تلخ و شیرین زیادی به دست آمده و حالا در روزگار پس از 24 خرداد باورمان بر این است که زمان مناسب برای آنکه اصلاحات با بازسازی و روحیه ایجابی، فصلی تازه از تلاش ملت ایران برای تاثیرگذاری بر سرنوشت خویش آغاز شود فرارسیده است. به زعم من جوانان به تلاش های پیشینیان و دیگر افراد و چهره هایی که در بزنگاه های مختلف بیرق اصلاح طلبی را بالا نگه داشته و تلاش کردند در سرنوشت کشور تاثیر بگذارند احترام می گذارند اما معتقدند تندروی، احساس گرایی، رفتارهای رادیکال و وجود برخی موانع و سنگ اندازی ها مانع از این شد که تلاش های قبلی با وجود نیت راستین اولیه به نتیجه مطلوب منجر شود.

اما الان شورای مشورتی اصلاحات که هست.

خرازی: این شورای مشورتی، حزب نیست. همه حرف ما این است که اگر جوان امروز احساس کند که با یک ایده اش می تواند در برابر کسی که 50 سال سابقه فعالیت سیاسی دارد، قد علم کند و حرف و ایده اش می‌تواند موثر تر باشد، نشاط را به جامعه و بدنه کشور بر می گرداند. شما وقتی ایده‌های جوانان را عملیاتی کنید و وقتی این ایده ها، در صحنه اجتماعی و سیاسی برخوردار از نقش آفرین می شود جوان احساس قدرت می‌کند. مگر جوامع دیگر چگونه رشد کرده و می کنند به جوانان شان اعتماد می کنند رهبران برخی احزاب اروپا دهه 30 زندگی خود را طی می کنند. در جوامع مدرن به دلیل چرخش مداوم قدرت، سیاستمداران را زود بازنشسته می کند اما در فرهنگ سیاسی ایران چیزی با عنوان بازنشستگی وجود ندارد.

با این تفاسیر شما قصد عبور از نسل اول اصلاحات را دارید؟

خرازی: نه ما چنین نیتی نداریم. ما برخی تعابیر را به نام اصلاح طلبی باب شده و دارای مبنای کار جمعی نیست را قبول نداریم. از نگاه ما اصلاحات یک چارچوبی دارد و جدای از اینکه این مساله مورد قبول بزرگان اصلاحات هست، جالب است حقیقت و ماهیت اصلاح طلبی در ذهن همه شخصیت های طراز اول نظام خیلی متفاوت با مدعیان است. رهبری انقلاب همواره به مثابه یک دغدغه آن را به عنوان یک واقعیت عینی جامعه آن را قبول دارند. رهبری بارها تاکید کرده اند که من وجود اصلاحات در جامعه را به عنوان یک ضرورت نفی نمی کنم و بخش قدرتمند جامعه اصلاح طلبان هستند اما اصلاح طلبی که چارچوب ها را بشناسد و این چارچوب ها را در رفتار سیاسی و اعتقادی خود باید لحاظ کند. آقایان خاتمی، هاشمی روحانی هم در باور های خود به این نحله واقف هستند.

* اینکه ندا محصول تعامل با حاکمیت است تعبیر ناپلئونی است

حتما شما هم شنیده اید که تشکیلات «ندا» ، محصول تعامل شما با حاکمیت است. این را قبول دارید؟ آیا شما قرار است فرآیند قابل کنترل شدن اصلاح طلبان را کلید بزنید؟

خرازی: این تعبیر دایی جان ناپلئونی است. اگر کسی صاحب نظر بود و ارتباطات وسیعی داشت جرم کرده است؟ چطور موقعی که همین دوستان برای حل مشکلات شان با حاکمیت من را جلو می فرستند این ارتباط خوب است ولی الان بد شده؟ این حرف ها چیست، من با احدی در صدر و ذیل نظام راجع به پدیده نظام دستوری نگرفته ام. ما هم شهروند هستیم، بله بنده با خیلی جاها ارتباط نزدیک دارم و سی و اندی سال است که سابقه دارم، مسوولیت های مختلف هم داشته ام.

اصلا چگونه تصمیم گرفتید این تشکیلات را راه اندازی کنید؟

خرازی: جوانان اصلاح طلب در حال پراکنده شدن بودند و سرخورده از درون و وامانده از بیرون تشکل‌ها بودند. پیش من آمدند ماه ها بحث شد از عدم باور کار تشکیلاتی تا به باور رسیدیم. برخی از رهبران اصلاحات هم توصیه کردند که کمک شان کن. من هم شروع کردم و قدم آخر این تشکیلات شد.

با چه کسانی مشورت کردید؟

خرازی: خیلی از دوستان مورد مشورت قرار گرفتند منتها اجازه دهید بعد از رسمی شدن بگویم در جریان این تشکیلات قرار دارند. حتی من خودم را دبیرکل یا مسوول نمی دانم. من هم یک فرد عادی هستم من در میان دوستان معمولی تر از همه شان هستم.

به هر حال عضو هیات موسس هستید.

خرازی: این به دلیل احترامی است که برای من قائلند.

پدر معنوی آنها که هستید.

خرازی: نه. من از آنها می آموزم برخی از آنها از من فاضل تر و با هوش تر هستند. پدر معنوی دیگرانند من برادرشان هستم.

تشکل شما چه تفاوتی با بقیه دارد؟

خرازی: خیلی از این تشکل ها امروز در مهجوری و مشتاقی گیر افتاده اند. الان به آنها فرصت کار داده نمی شود. نسل جوان می خواهد پرواز کند و پویا باشد. آنها نمی توانند همیشه گوش به فرمان باشند. لذا اینها تصمیم گرفتند کار تشکیلاتی منظم بکنند و خودشان فعال مایشاء باشند این جرم نیست.

* دنبال رییس مجلس و رییس جمهوری نیستم

می خواهید خلا مشارکت و مجاهدین انقلاب را پر کنید؟

خرازی: ما چنین مسوولیتی برای خود تعریف نکرده ایم. البته این تحلیل نهادهای امنیتی است. آنها به ما می گویند شما می خواهید نسخه دوم مشارکت باشید. اصلا اینطور نیست. ما نه وابستگی به حاکمیت داریم نه جلد دوم مشارکتیم. ما هنوز نتوانسته ایم بعد از چند ماه مجوز بگیریم. علتش هم این است که آنها هنوز به تحلیلی درباره ما نرسیده اند. جالب است که گفته اند خرازی می خواهد رییس مجلس و بعد رییس جمهور شود. دوستان نشسته اند و گفته اند علت دور شدن خرازی این است که او می خواهد به قدرت برگردد. من اگر می خواستم بین باورها و قدرت، به دنبال قدرت باشم بعد از مسوولیتم در پاریس امکان بازگشتم فراوان بوده و هست.

یعنی تبدیل به جریانی شوید که اصلاحات را به سمتی که نظام می خواهد و به آن اعتقاد دارید، هدایت کنید؟

خرازی: هدف ما این است که اصلاحات به مدینه فاضله خودش برگردد. ما باید اصلاح طلبان را در نحله های مختلف بر سر میز انقلاب بنشانیم تا بتوانند در تمام تصمیم سازی ها مشارکت کنند. بر عکس اینکه عده‌ایی فکر می کنند ما به دنبال افتراق هستیم نه هرگز این گونه نیست ما می خواهیم این ارتباط را حفظ کنیم. ما از التقاط پرهیز می کنیم. بین روشنفکری دینی و التقاط یک مو فاصله است. تمام بدبختی ها از چپ زدن های افراد است.

به همان نسبت که با چپ ها فاصله دارید به لیبرال‌ها نزدیکید؟

خرازی: شما هم که ما را لیبرال می خوانید.

آیا شما لیبرال های مسلمان هستید؟

خرازی: نه، نمی توان این عنوان را به ما الصاق کرد. ما مبانی و ارزش های خودمان را داریم. استراتژی ما اعتماد سازی و شفافیت بر مبنای اخلاق و ارزش هاست. بازسازی تصویر اصلاحات است.

* تشکل ما را قصاص قبل از جنایت می‌کنند

الان که به شورای عالی اصلاحات رسیده ایم چرا شما ساز تشکیلات جدید را کوک کرده اید؟

خرازی: شما قصاص قبل از جنایت می کنید. ما نمی خواهیم کسی را هدایت کنیم. ما گفته ایم ما هم یک جریان اصلاح طلب هستیم. مگر مشارکت و مجاهدین و مردمسالاری نیستند؟ یک سال بیشتر است جوان تر ها نمی‌توانند با نسل اول یا بزرگ تر هایشان بسازند. اینها را چرا جمع و جور نمی توانستند بسازند؟ آیا جرمی مرتکب شده اند چون از آنها بیگاری می کشیدند. می گفتند باید پیاده نظام ما باشید.

مقدس گرایی نیست. امثال نبوی دو برابر سن دوستان شما کار سیاسی کرده است.

خرازی: خود آقای نبوی بعید می دانم این گونه حرف بزنند و این ادعا را قبول داشته باشند.

اگر طردتان کردند؟

خرازی: راه ما مشخص است. از طرد شدن هراسی نیست خداوند ناظر بر اعمال همه ماست. دل قوی می داریم.

علاقه مند هستید در شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات باشید.

خرازی: اگر آیین نامه شورای اصلاحات با مبانی ندا سازگار باشد همکاری می کند و اگر نباشد تلاش می کنیم توجیه شان کنیم. هر چیزی که آقای خاتمی قبول کند ما هم قبول داریم.

شما می خواهید جلوی فعالیت کارخانه ضد انقلاب سازی را بگیرد؟

خرازی: ما دنبال این نیستیم که بساط خاصی درست کنیم. ما یک هدف داریم. نشاط و تحرک و پویایی را به اصلاحات برگردانیم. و همه واقعا فعال باشند.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز