۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
حمایت از بازیگران پیش از انقلاب به رسانه ملی رسید

وقتی بهروز وثوقی غیرسیاسی می‌شود!

مسعود کیمیایی در یک برنامه زنده تلویزیونی با اعلام اینکه بهروز وثوقی غیرسیاسی است، خواستار بازگشت او به کشور شد!
کد خبر : ۱۹۲۶۰۰
گروه فرهنگی صراط - مسعود کیمیایی شب گذشته در برنامه تلویزیونی هفت از بازگشت بهروز وثوقی به ایران استقبال کرد.

به گزارش گروه فرهنگی صراط، کیمیایی با اشاره به شرایط موجود در زمان پیروزی انقلاب به توجیه تصمیم برخی هنرمندان (!) برای خروج از کشور پرداخت و گفت: "در شروع انقلاب اصلا معلوم نبود اتفاق چیست و خیلی‌ها آن را نمی‌فهمیدند و چون نمی‌فهمیدند از ایران رفتند. البته بعد هم به شدت پشیمان شدند و من با خیلی از آنها صحبت کردم و این موضوع را می‌دانم."

او ادامه داد: "یکی از کسانی که با او صحبت کردم رفیق من بود که گفت، بی‌خودی از ایران بیرون آمده است، به همین دلیل فکر می‌کنم باید شرایط طوری باشد که وقتی آنها می‌گویند اشتباه کرده‌اند بتوانند برگردند، مخصوصا هنرمندان باید‌، بتوانند به کشور بازگردند. اصلا مگر قرار است هنرمندان بتوانند تصمیمات درست سیاسی بگیرند؟"

وقتی بهروز وثوقی غیرسیاسی می‌شود!
بهروز وثوقی در کنار مسعود کیمیایی

کیمیایی دقایقی بعد منظور خود را کسانی که "با آنها صحبت" کرده، دقیق تر بیان کرد و با نام بردن از بهروز وثوقی گفت: "خوب است بهروز وثوقی به ایران برگردد، کارهایش را بکند و فیلم بسازد. از نظر ما او اشتباه کرد که رفت، اما وثوقی آدم سیاسی نیست و قطعا خودش هم می‌داند که اشتباه کرده است."

کیمیایی با بیان اینکه با رفتن بهروز وثوقی،‌ یک بازیگر خوبمان را از دست دادیم، اظهار کرد: "دیگر سی و پنج ساله گذشته و آن اتفاقات و داغی‌ای که خصیصه هر انقلابی است،‌ تمام شده است. این‌ها هنرمندان این سرزمین هستند و باید بتوانند برگردند."

این کارگردان سینما در حالی تلویحا مدعی تمایل خود وثوقی برای بازگشت به ایران شده که این بازیگر درباری پیش از این به صراحت بازگشت به کشور را رد کرده بود.

بهروز وثوقی در سال 85 در اظهارنظری تصریح کرده بود: "اگر از من در خواست شود که به ایران بروم و فیلم بازی کنم نخواهم پذیرفت، من هرگز به ایران نخواهم رفت چون باید فیلمهایی بازی کنم که آنها می خواهند و من نمی خواهم!"

او با تمسخر وضعیت سینمای بعد از انقلاب کشور گفته بود: "در سینمای امروز مردان بدون دلیل همه ریش دارند و زنان همه چارقد به سر می‌کنند!"

کیمیایی در حالی دیشب مدعی غیرسیاسی بودن بهروز وثوقی شده بود که او در اظهارات کنایه آمیز خود به صراحت به مخالفت با انقلاب پرداخته است. وثوقی در پاسخ به این سوال که «با توجه به اشنایی با بسیاری از بازیگران هالیوود در آن زمان مثل پل نیومن، چرا کار درخشانی از خود به جای نگذاشتید» گفت: "اتفاقا من بعد از انقلاب برای مصاحبه خیلی از فیلمها رفتم.اما چون آن موقع روزهای گروگانگیری ایران بود، تا می فهمیدند، من ایرانی هستم می گفتند خیر.یادم می آید باری به سرصحنه یک فیلم رفتم و آنها پذیرفتند که در آن فیلم بازی کنم.سوال ها را پس در پی از من پرسیدند و نظرشان را جلب کردم.اما به سوال آخر که رسید همه چیز فرق کرد.آنها پرسیدند، از کجا آمدی؟ من هم گفتم از ایران.آنها گفتند پس برو، خوش آمدی. همان روز، مدیر برنامه هایم به من زنگ زد و گفت چرا گفتی که از ایران هستی.می گفتی از اسرئیل، ترکیه یا هر ای دیگر هستی. اما من گفتم نمی توانم بگویم ایرانی نیستم.من نمی توانم هویتم را فراموش کنم.من ایرانی هستم و خواهم بود."

از سوی دیگر، ارتباط آشکار وثوقی با درباره شاه بر کسی پوشیده نیست. وثوقی از جمله بازیگران سینمای قبل از انقلاب بود که به دلیل رفتارهای خلاف اخلاق در فیلمفارسی های آن دوره، با پیروزی انقلاب بر همان شیوه اصرار ورزید و لذا چون جایی برای ادامه کار برای خود احساس نمی کرد به آمریکا رفت.

وقتی بهروز وثوقی غیرسیاسی می‌شود!
بهروز وثوقی در کنار اشرف و فرح پهلوی

بهروز وثوقی که با حمایت یکی از هنرپیشگان زن سینمای ان روزگار به نام پوری بنایی با فیلم صد کیلو داماد فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد، علی رغم حضور در کنار این هنرپیشه زن و بازی در فیلم های مبتذل به شهرت چندانی دست نیافت اما پس از ارتباط با  دربار و اشرف پهلوی به یکی از پدرخوانده های سینمای ایران تبدیل شد چنانکه اشرف با یک تلفن برای فیلم هایش مجوز نمایش می گرفت و یا یک تلفن هم فیلم های دیگران را سالها راهی انبارها می کرد!

بازی در فیلم های مبتذل، ارتباط تنگانگ با اشرف پهلوی و ازدواج حاشیه دار وی با فائقه آتشین (گوگوش) از سوابق وی پیش از انقلاب است. وثوقی درآستانه پیروزی انقلاب پس از فروش سینماها و املاکش به آمریکا گریخت.

موج حمایت آشکار از بازیگران پیش از انقلاب از جشنواره فجر سال گذشته و با اظهارات سعید راد درباره وثوقی آغاز شد و اکنون به رسانه ملی رسیده است!
نظرات بینندگان
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
۳۴۵
۱۰۹
نمی توانم بگویم ایرانی نیستم.من نمی توانم هویتم را فراموش کنم.من ایرانی هستم و خواهم بود."
(زنده باد ممل آمریکایی)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
۸۹
۱۷۴
مگه دروغ میگه؟
بهروز وثوقی سیاسی است یا جناب شجریان؟