۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
ترقی:

پیام عدم‌حضور روحانی عبور از اصلاحات بود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه عبور از روحانی سناریوی اصلاحات برای بازگشت به قدرت است، گفت: حضور نیافتن روحانی در مراسم استیضاح نیز عبور وی از جریان اصلاحات بود.
کد خبر : ۱۹۲۷۲۴
صراط: عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه عبور از روحانی سناریوی اصلاحات برای بازگشت به قدرت است، گفت: حضور نیافتن روحانی در مراسم استیضاح نیز عبور وی از جریان اصلاحات بود.

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و رئیس مرکز امور بین‌الملل این حزب بوده و سابقه حضور در خانه ملت در مجلس پنجم را دارد، وی در روزهای اخیر برای حضور در جلسات حزب موتلفه در مشهد حضور یافته که در این راستا، با وی گفت‌وگویی پیرامون مسائل روز کشور از جمله وضعیت حضور اصلاح‌طلبان در یک سالگی دولت، وضعیت اصلاح قانون احزاب، استیضاح وزیر علوم، آمادگی موتلفه و همگرایی اصولگرایان برای حضور در انتخابات مجلس آینده داشته‌ایم که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

جناب ترقی، ضمن عرض ادب و احترام در ابتدا بفرمایید که روند حضور اصلاح‌طلبان را در یک سال حضور دولت اعتدال را چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

آنچه مسلم بوده جریان اصلاحات پس از سال 88 دچار آسیب‌های جدی شد که ناشی از دستگیری تعدادی از سران اصلاحات به دلیل حضور در فتنه و هم از بین رفتن موقعیت و پایگاه اجتماعی در کشور و نیز زیر سوال رفتن حرکت سیاسی آنان در ارتباط با فتنه 88 بوده که مجموعه این عوامل و نبود اطمینانی که جامعه و قشر جوان کشور نسبت به عملکرد آنها پیدا کرده بودند سبب تلاش جدی آنان همراه با برنامه‌ریزی جدید برای بازسازی خود و بازگشت به عرصه سیاسی شد، این کار به نظر من در قالب یک پروژه داخلی و خارجی طراحی شد، یعنی هم عواملی در داخل و در خارج کار را دنبال می‌کردند.

عناصری از فتنه با رفتن به برخی کشورهای خارجی ماموریت تضمین پشتیبانی بیگانگان را برای اصلاح‌طلبان داشتند تا از آنجا ارتباط برای حمایت از اصلاحات را سامان بدهند و در داخل هم جریان‌هایی در تلاش بوده تا با پیچ دادن قضیه فتنه و فرسایشی کردن این مسئله در بستر سیاسی کشور، هم جامعه را از پرداختن به موضوع خسته کرده و هم هزینه فتنه و مقابله با آن را به گونه‌ای بالا ببرند که امکان برخورد با دیگر سران فتنه کاهش پیدا کند و بر این اساس به نظر می‌رسد در چند طراحی توفیق یافتند.

*تلاش اصلاحات برای بازگشت به عرصه سیاسی بر موج اعتدال روحانی

دوم‌خردادی‌ها وقتی متوجه شدند فرصتی برای حضور مستقیم و مستقل در انتخابات نداشته سوار بر موج اعتدال روحانی شده و هم‌اکنون نیز در تلاشند از این موج برای بازگشت به قدرت استفاده کنند.

غربی‌ها هم حمایت خود را از ابتدا طراحی کرده که نمونه بارز آن را در توافق هسته‌ای شاهدیم، غربی‌ها در رابطه با موضوع هسته‌ای تا مرز توافق در دولت گذشته پیش رفته اما نمی‌خواستند به نام اصولگرایان این توافق تمام شود بنابراین به تعهد خود عمل نکرده و مانع از به نتیجه رسیدن در آن مقطع شدند، اینها تلاش‌شان این بود که با برگ برنده هسته‌ای و سوار بر موج اعتدال بستری در کشور فراهم کنند که اولا سران فتنه از حصر خارج شده و ثانیا فتنه در افکار عمومی عادی‌سازی شود و عناصر فتنه به عرصه قدرت بازگردند.

مواضع مقام معظم رهبری در زمینه فتنه به گونه‌ای بود که در هیچ سخنرانی نمی‌شد که از فتنه یاد نکنند، تاکید معظم‌له بر اثرات مخرب فتنه‌گران و ظلم و خیانتی که به ملت ایران کردند همواره وجود داشته، همچنین حساسیت مجلس نسبت به بازگشت عناصر فتنه در مسئولیت‌های اجرایی را نیز مشاهده می‌کنیم که یکی از بارزترین این حساسیت‌ها همین استیضاح و عزل فرجی‌دانا بود، همچنین مجلس نسبت به هر وزیر دیگری که قدری تمایل به فتنه داشت نیز حساسیت نشان داد، تلاش جدی شده که عناصر فتنه به قدرت برنگردند چرا که صلاحیت ورود به قدرت و پذیرش مسولیت نداشته لذا تلاش اصلاح‌طلبان برای ورود به عرصه قدرت و حضور دوباره با چالش‌های جدی روبه‌رو شده گرچه در بخش‌هایی قدری نفوذ کرده‌اند.

*عبور از روحانی و برائت از فتنه‌گران دو سناریو اصلاحات برای بازگشت به قدرت

اهداف اصلاحات در درجه نخست عادی‌سازی شرایط فتنه‌گران و پررنگ کردن انحراف افکار نسبت به مسئله فتنه بود که موفق نشدند بنابراین به نظر می‌رسد به تمامی اهداف خود نرسیده و به همین خاطر فکر می‌کنم دو روش را دنبال می‌کنند، یکی اینکه با توجه به ضربه‌ای که از تندروهای اصلاحات خوردند، راه خود را از آنان جدا کنند تا آن جریان معتدل و میانه اصلاح‌طلبان بتواند جای خود را در صحنه سیاسی کشور باز کند، وقتی جریان معتدل‌تر وارد قدرت شد و حتی در انتخابات آینده رای مردم را گرفت آن زمان، آنان زمینه ورود عناصر تندرو را به عرصه سیاسی فراهم کنند.

*استفاده اصلاحات از نیروهای سفید خود در انتخابات مجلس دهم

خط مشی دیگر عبور از روحانی و اعتدال است، یعنی روحانی را پلی برای رسیدن به قدرت بدانند، چراکه اصلاحات معتقد نیست که روحانی در اختیار آنهاست، در دو روش تلاش کرده و در انتخابات مجلس آینده نیز همه سعی خود را برای استفاده از نیروهای معتدل‌تر و سفید می‌کنند و در برخی مواقع حتی با جریان اعتدال امکان ائتلاف دارند، امروز هم علت انتقادات آنها از دولت روحانی به این دلیل بوده که اولا ناکارآمدی‌های دولت به حساب اصلاحات نوشته نشود و بگویند که هم اصولگرایان و هم اعتدال را قبول نداریم و منجی اصلاحات است.

*حضور نیافتن روحانی در مراسم استیضاح، عبور وی از اصلاحات بود

در موضوع حضور نیافتن روحانی در مراسم استیضاح فرجی دانا، حقیقتا به نظر بنده روحانی از اصلاحات عبور کرد، آنها می‌خواستند در آینده از روحانی عبور کند اما با این عمل، روحانی از اصلاح‌طلبان عبور کرد و این حرکت طبیعتا در روابط آینده اصلاح‌طلبان و دولت روحانی تاثیرگذار است، با وجود اینکه در اردبیل شاهد دفاع رئیس جمهور بودیم اما دفاع در مجلس مسئله دیگر است.

*انتخابات چهارضلعی مجلس آینده/ترکیب مجلس دهم، مشابه مجلس پنجم می‌شود

پیش‌بینی حضرتعالی در مورد تصاحب کرسی‌های آینده مجلس چگونه است؟ آیا با استقرار دولت اعتدال شاهد مجلسی با اکثریت اصلاح‌طلبان را شاهد خواهیم بود؟

ما به طور طبیعی یک رقابت چهارضلعی در انتخابات آینده داریم که اصولگرایان، اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها، این چهار جریان رقابتی در انتخابات آینده بوده که هر جریانی که بتواند طیف‌های دیگر را جذب کند می‌تواند توفیق بیشتری داشته باشد، احتمال ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در همه جا وجود ندارد و ضعیف است، سیاست دولت این است که ائتلاف نکند اما بر روی مصداق‌ها امکان ائتلاف وجود دارد.

*اگر اصولگرایان وحدت نکنند دور پیروزی را باید خط کشید

اصولگرایان اگر ساز وحدت را سر ندهند و راهکارهای همگرایی را در بین خود پیدا نکرده، وحدت را از بین می‌برند، لازمه حیات گفتمان اصولگرایی وحدت با هر گرایش حزبی بر روی مسائل کلان نظیر انتخابات است، اگر همگرایی و وحدت میان اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس نباشد دور پیروزی در انتخابات را باید خط کشید.

اگر این مسائل برای اصولگرایان مشخص شود و تلاش کنند به تحلیل مشترک در مورد مسائل کشور رسیده و به منافع گروهی توجه داشته و مرکز ثقلی باید برای اصولگرایان که مورد اعتماد همه اصولگرایان و مردم باشد ایجاد شود، امکان همگرایی بیشتر می‌شود.

برنامه‌های موتلفه برای انتخابات آینده چیست؟

موتلفه به عنوان یک حزب به طور طبیعی دو فرآیند را دنبال می‌کند، یکی ایجاد وحدت و انسجام میان اصولگرایان و دیگری رسیدن به دیدگاه‌ها و نظراتی که بتواند در همگرایی با دیگر اصولگرایان آنها را عرضه کند، حزب، طبیعی است که باید نامزدهای مورد اعتماد خود را در استان‌ها و شهرها شناسایی و بررسی لازم برای جایگاه اجتماعی و احتمال رای‌آوری آنها را انجام دهد و ارائه لیست را در نظر داشته باشد، هم‌چنین باید تحلیل خود را نسبت به شرایط سیاسی تدوین کنیم که این تحلیل در جمع اصولگرایان مطرح و ما را به تحلیل مشترک برساند.

*در رابطه با خبرگان اختلاف نظری میان اصولگرایان نیست

البته ما فکر می‌کنیم در رابطه با خبرگان اختلاف نظری میان اصولگرایان نیست و آنها هم به محصول و نتیجه جامعتین و اصولگرایان پایبند بوده و نگران آن نیستیم اما در ارتباط با مجلس اختلاف نظرها وجود دارد، بنابراین باید روی نقاط اشتراک بیشتر کار کنیم.

*توجه به احزاب تا پیش از اصلاح قانون آن تعارف است/فکر نمی‌کنم عمر مجلس کفاف اصلاح قانون احزاب را بدهد

جناب ترقی، اصلاح قانون احزاب به کجا رسید؟ آیا به عقیده شما عمر مجلس نهم کفاف اصلاح این قانون را می‌دهد؟

خوشبختانه در این دولت توجه ویژه و رویکرد مثبتی به جایگاه احزاب را شاهدیم، گرچه عملا هنوز کاری انجام نشده، اما همین رویکرد که دولت حرف احزاب را بشنود و مطالبات خود را از احزاب بیان کند و یا به طور مقابل احزاب چنین شرایطی داشته باشند، گام خوبی بوده که در سال‌های گذشته این تعامل دولت و احزاب نبود اما همه اینها تا زمانی که قانون احزاب اصلاح نشود تعارف و در حد نماد و تعارف است، یعنی توجه به احزاب تا پیش از اصلاح قانون آن تعارف است.

قانون احزاب باید هر چه زودتر نهایی و دولت نیز نظر خود را دهد تا این قانون چکش‌کاری شده و متناسب با شرایط کنونی کشور و ساختار و قواره سیاسی نظام مبتنی بر ولایت فقیه تدوین تا بر اساس آن جایگاه احزاب، جایگاه قانونی، واقعی و خارج از تعارفات باشد و هر دولتی که آمد موظف به انجام آن قانون باشد نه اینکه به شکل سلیقه ای با احزاب برخورد کند.

ما درحال حاضر مرجعی که رشد سیاسی مردم را تضمین کند، نداریم، خلأ مرجعی که مسئول رشد و ارتقای بصیرت سیاسی مردم باشد احساس می‌شود و نظام باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند بدون قانون احزاب زمینه حضور فعال خود را فراهم تا در این گرد و خاک به اهداف برسند لذا هم به دنبال احیای خانه احزاب و احیای انجمن صنفی مطبوعات و تقویت تشکل‌های مردمی بوده تا بتوانند شبکه اجتماعی خود را قوی کنند.

*سایه حزب کارگزاران بر کانون‌های ثروت همچنان مستدام است

نظرتان راجع به عملکرد احزاب اصلاح‌طلب به ویژه حزب کارگزاران چیست؟

کسانی که روحیه روحانی را می‌شناسند، می‌دانند روحانی فردی مستقل بوده و روحیه این را ندارد که دیگران وی را مدیریت کنند، اینکه گفته می‌شود روحانی هاشمی دوم است و .. اینها خیلی با واقعیت منطبق نیست، در برخی موضوعات اشتراک نظر و تفاوت نظر با هاشمی دارد، کارگزاران عناصری به دنبال قدرت هستند و می‌خواهند در هر دولتی خود را با جریان سیاسی آن دولت وفق دهند تا موضع قدرت آنها محکم باشد، تعدادی از کارگزاران در دولت هستند و بخش های اقتصادی در دست آنها است، یک نقش تاثیرگذار در روند اقتصادی همواره داشته و دارند و این نقش را هم کم نکردند.

*اجرایی شدن دوباره سیاست‌های شکست‌خورده دولت هاشمی در اقتصاد

سایه کارگزاران بر کانون‌های ثروت همچنان مستدام است،در حوزه اقتصاد شاید بشود گفت اگر اختلالاتی در روند اقتصادی کشور می‌بینیم ناشی از حضور کارگزاران در دولت و اجرای همان سیاست‌های شکست خورده دوران هاشمی در اقتصاد است.

منبع: فارس