۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
سرانجام حق پخش مسابقات فوتبال

فوتبال دوباره مغلوب رسانه ملی می‌شود؟!

بعید به نظر می رسد رسانه ملی از مواضع قبلی خود در این مورد عقب نشینی کند و در نهایت این فدراسیون فوتبال است که مجبور است با خاتمه دادن به تهدیدات خود که هیچ گاه جدی گرفته نخواهد شد به پیشنهاد رسانه ملی گردن نهد.
کد خبر : ۱۹۳۰۹۶
گروه ورزشی صراط در حالی که رقابت های لیگ برتر فوتبال کشورمان هفته پنجم خود را نیز پشت سر گذاشت. فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما کماکان بر سر مبلغ حق پخش تلویزیونی با هم اختلاف دارند.

به گزارش گروه ورزشی صراط، مدتی است که مسئولین فدراسیون فوتبال با استناد به الگوی پیاده شده در بسیاری از کشورهای دنیا، به دنبال افزایش حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال لیگ برتر هستند.

رقابت هایی که علی رغم کاهش چشمگیر تعداد تماشاچیان حاضر در استادیوم های فوتبال هنوز هم تعداد زیادی مخاطب تلویزیونی دارد و حالا این حجم مخاطب و درآمد های حاصل از پخش  مسابقات به چالشی جدی میان فوتبالی ها و رسانه ی ملی بدل شده است

از سال 1380 که  لیگ ایران رنگ و بویی حرفه ای به خود گرفت 13 سال می گذرد. صرف نظر اینکه قرار گرفتن واژه ی حرفه ایی در کنار نام لیگ کشورمان تا چه حد به لحاظ فنی صحیح بوده و فوتبال ایران توانسته در این 13 سال از نظر فنی و سخت افزاری پیشرفت کند،موضوع حق پخش تلویزیونی این رقابت ها همواره یکی از ماجزاهای پر پیچ و خم فوتبال بوده است.

مسئولین فدراسیون فوتبال طی سال های اخیر همواه بر پایین بودن حق پخش مسابقات لیگ تاکید داشته اند و مبالغ پیشنهادی از سوی فدراسیون فوتبال را حتی برای پخش مسابقات تا نیم فصل هم  غیر منصفانه می دانند.

فدراسیون بر این باور است که پول فوتبال بطور تمام و کمال به جیب تلویزیون می رود و درآمدهای صدا و سیما از مسابقاتی که دشواری های برگزاری آن بر دوش فدراسیون است خیلی بیشتر از مبلغی است که به عنوان حق پخش به آنها پرداخت می شود. مسئولین فدراسون معتقدند رسانه ی ملی برای یک بازی فوتبال قراردادهای میلیاردی با شرکت های تبلیغاتی و نهادهای اقتصادی می بندند و به جای اینکه حق واقعی فوتبال را بدهد، پول حاصله از این تبلیغات را در جیبش  میگذارد

میزان اختلاف چقدر است؟

رقابت های لیگ برتر فوتبال کشورمان چند سالی است که علاوه بر شبکه سوم سیما، از شبکه ورزش، شبکه های استانی و شبکه  شما نیز پخش می شود.

فدراسیون فوتبال در فصل چهاردهم با امضای یک قرارداد قرار است برای دو فصل از مجری تبلیغات محیطی خود 160 میلیارد تومان دریافت کند. این مبلغ برای هر فصل 80 میلیارد تومان است.

فوتبالی ها دو برابر مبلغ دریافتی از محل تبلیغات محیطی یعنی مبلغ 160 میلیارد تومان را مبلغ پیشنهادی خود برای حق پخش تلویزیونی این فصل از رسانه ی ملی طلب می کنند. با این حال مسئولین سازمان صدا و سیما تنها حاضرند مبلغ 22 میلیارد تومان به فدراسیون پرداخت کنند.و این یعنی 138 میلیارد تومان اختلاف ناقابل!

138 میلیارد تومانی که فدراسیون فوتبال آن را حق خود می داند و رسانه ملی بر این باور است که پرداخت این مبلغ به فدراسیون، برای این سازمان هزینه ایی اضافه است.

اصرار صدا و سیما بر مواضعش/ تهدید فدراسیون

به دنبال پافشاری شدید صداوسیما بر مواضع قبلی خود مبنی بر پرداخت تنها 22 میلیارد تومان به عنوان حق پخش، سازمان لیگ تهدید کرد که در هفته ی پنجم از ورود کلیه دوربین های تلویزیونی  به استادیوم جلوگیری خواهد کرد. تهدیدی که خیلی زود با کدخدا منشی شورای امنیت رنگ باخت و این شورا بار دیگر رسانه ی ملی و فدراسیون را به حل مشکلاتشان از طریق مذارکره دعوت کرد

سابقه صدا و سیما در عرصه ملی

این اولین باری نیست که صدا و سیما  پرداخت حق پخش را هزینه ایی اضافی برای خود تلقی می کند.آنها با شرکت WSG که امتیاز حق پخش بازی های کنفدراسیون فوتبال آسیا را در اختیار دارد هم همین مشکلات را داشته اند. در جریان مسابقات اتخابی جام جهانی 2014 برزیل در شرایطی که همه علاقمندان به فوتبال منتظر پخش مستقیم بازی ایران و لبنان بودند. این مسابقه با 30 دقیقه تاخیر پخش شد. بعدها معلوم شد علی رغم اصرار رسانه ی ملی بر این مساله که مشکلات فنی مانع پخش مستقیم مسابقه شده است. آنها تا دقیقه 90 برای خرید بازی از شرکت WSG دست نگه داشته اند تا بتوانند تخفیف کلانی از این شرکت بگیرند. پورمحمدی مدیر شبکه 3 در آن مقطع شرکت فروشنده مسابقات را به یخ فروشی تشبیه کرده  بود که وقتی می بیند یخ هایش در حال آب شدن است مجبور است آنها را ارزان بفروشد. اما این بار شرکت مذکور تسلیم این حربه نشد و صدا و سیما به امید پخش مسابقه از شبکه های الکاس و الجزیره ماند و آنها نیز مسابقه ایران و لبنان در بیروت را با 30 دقیقه تاخیر بر روی آنتن بردند. در نهایت علاقه مندان به فوتبال بازی را با کیفیتی پایین و با تاخیری نیم ساعته به نظاره نشستند.

سکوت برنامه های ورزشی تلویزیون

در شرایطی که مساله حق پخش به یکی از چالش های بزرگ فوتبال بدل شده است. برنامه های ورزشی تلویزیون، مطابق پیش بینی دراینباره سکوت کرده اند. سکوت برنامه های پرطرفداری چون نود که همواره به تفصیل به بررسی حواشی فوتبال می پردازد در این ارتباط  چندان عجیب و غریب نیست. اگرچه عادل فردوسی پور همواره سعی دارد رفتاری بر محور عدالت داشته باشد. اما به نظر می رسد با سکوت در قبال موضوع که که به منافع سازمان صدا و سیما مربوط می شود به دنبال حفظ حمایت ریاست سازمان از برنامه نود می باشد. برنامه ایی که در سال های اخیر همواره مورد حمایت مسئولین رسانه ملی بوده است

فدراسیون/مغلوب همیشگی

در هفته های اخیر بحث پرداخت حق پخش تلویزیونی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال تا جایی بالا گرفت که کار به شورای عالی امنیت ملی کشیده شد و این شورا طرفین بحث را به حل مشکلات از طریق مذاکره دعوت کرد. با این حال بعید به نظر می رسد رسانه ملی از مواضع قبلی خود در این مورد عقب نشینی کند و در نهایت این فدراسیون فوتبال است که مجبور است با خاتمه دادن به تهدیدات خود که هیچ گاه جدی گرفته نخواهد شد به پیشنهاد رسانه ملی گردن نهد. با توجه نبود شبکه های خصوصی در ایران فدراسیون فوتبال چاره ای جز فبول پیشنهاد صدا وسیما ندارد و بازهم صدا و سیما پیروز این ماجرا خواهد بود.