۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴

بدقولی غرب در پرداخت اقساط تکرار می‌شود؟

دومین قسط از 2.8 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده نفتی ایران که بر اساس تمدید برنامه اقدام مشترک باید سوم شهریور ماه پرداخت می‌شد، هنوز پرداخت نشده است.
کد خبر : ۱۹۳۲۰۲
صراط: دومین قسط از 2.8 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده نفتی ایران که بر اساس تمدید برنامه اقدام مشترک باید سوم شهریور ماه پرداخت می‌شد، هنوز پرداخت نشده است.

ایران و گروه 1+5 در بامداد شنبه 28 تیرماه 1393 پس از دو رایزنی توافق کردند تا توافق موقتی 6 ماهه ژنو را به مدت 4 ماه دیگر تمدید کنند.

بر اساس توافق صورت گرفته در وین در خصوص تمدید چهار ماهه توافق ژنو، قرار شده است تا 2.8 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران آزاد شود.

موعد پرداخت نخستین قسط از این اقساط شش گانه که قرار است به فاصله هر 3 هفته یک بار پرداخت شود، اول آگوست دهم مرداد بود که به گفته مقامات ایرانی این پرداخت 500 میلیون دلاری صورت گرفته است.

با توجه به زمان‌بندی این پرداخت‌ها، سوم شهریور ماه یعنی 25 آگوست سررسید دومین قسط به مبلغ 500 میلیون دلار بود که هنوز خبری از پرداخت آن منتشر نشده است.

بر اساس توافق صورت گرفته در خصوص تمدید چهار ماهه برنامه اقدام مشترک، آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تمهیدات لازم برای آزادسازی به‌موقع اموال بلوکه شده ایران را فراهم آورند.

در دوره 6 ماهه توافق ژنو علی‌رغم تعهد ایران به انجام به موقع تعهدات خود، بارها شاهد بدقولی غربی‌ها در پرداخت اقساط 4.2 میلیارد دلار دارایی‌های ایران بودیم و این بار با گذشت 2 روز از موعد پرداخت قسط دوم 2.8 میلیارد دلار دیگر از این دارایی‌ها، این سوال به ذهن متبادر می‌شود که داستان بدقولی غربی‌ها ادامه دارد؟

ایران و گروه 1+5 در 24 نوامبر 2013 برابر با سوم آذر ماه 1392 در ژنو سوئیس در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه 30 دی ماه همان سال  (20 ژانویه 2014) وارد مرحله اجرا شد.

یکی از مفاد این توافقنامه این بود که ایران در ازای کاهش گام به گام فعالیت‌های هسته‌ای خود 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده این کشور را طی 8 قسط آزاد سازد.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط غرب قسط
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز