۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷

خداحافظی اردوغان با نخست‌وزیری+تصاویر

رجب طیب اردوغان در آخرین روز نخست وزیری خود گفت: هر جدایی یک وصال است و من در زمان ریاست جمهوری هم در کنار مردم خواهم بود.
کد خبر : ۱۹۳۲۵۷
صراط: «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه در آخرین روز نخست وزیری خود در کنگره فوق العاده حزب حاکم عدالت و توسعه که برای انتخاب رهبر جدید حزب برگزار شده است، خداحافظی کرد.

وی سخنان خود را با تشکر از اعضا و هواداران حزب حاکم عدالت توسعه، همه کسانی‌که در رشد ترکیه سهمی داشته‌اند و ۷۵ میلیون مردم ترکیه آغاز کرد.

اردوغان با اشاره به اینکه وی اولین رییس جمهور منتخب مردم است از کسانی‌که در این راه از وی حمایت کردند تشکر کرد و گفت: این حمایت نشان دهنده آنست که ترکیه تا چه حد به رشد دمکراتیک رسیده و از نوگرایی هراسی ندارد.

وی با اشاره به ۱۳ سالی که رهبری حزب عدالت و توسعه را عهده دار بوده است، گفت: این وظیفه امروز به پایان می‌رسد و فردا پس از سوگند در مجلس وظیفه خود را به عنوان دوازدهمین رییس جمهور ترکیه آغاز خواهد کرد و این شروعی خواهد بود برای ترکیه نوین.

رجب طیب اردوغان افزود: آنچه که امروز تغییر خواهد یافت، افراد هستند و هیچ تغییری در خطی که آغاز کرده و ادامه داده‌ایم، بوجود نخواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه هرچند که حزب عدالت و توسعه ۱۳ سال پیش تاسیس شده است اما این حزب ادامه حرکتی است که قرن‌ها پیش آغاز شده است و طی آن، هزاران نفر جان خود را در این راه فدا کرده‌اند.

اردوغان با ابراز امیدواری از اینکه احمد داوداغلو به خوبی از عهده وظیفه رهبری حزب و نخست وزیری ترکیه برخواهد آمد گفت: هر جدایی یک وصال است و من در زمان ریاست جمهوری هم در کنار مردم خواهم بود و برای رساندن ترکیه به اهدافی که برای سال ۲۰۲۳ یعنی یکصدمین سال اعلام جمهوریت تعیین کرده‌ایم، تلاش خواهم کرد.

وی در پایان گفت: پنجشنبه شب پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری، احمد داود اوغلو را به عنوان رهبر بزرگ‌ترین حزب مجلس مامور تشکیل دولت خواهد کرد.

در کنگره انتخاباتی حزب عدالت و توسعه که برای انتخاب رهبر جدید حزب برگزار شده (و همچنان ادامه دارد) احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان تنها نامزد انتخاباتی شرکت دارد.


منبع: ابنا