۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۶

تمرد وزارت ارتباطات از احکام بالادستی

علی‌رغم مخالفت شورای عالی فضای مجازی به عنوان تنها نهاد بالادستی سیاستگذار در حوزه سایبر، خدمات نسل سوم تلفن همراه با حضور شخص وزیر ارتباطات، مدیران دو اپراتور ایرانسل و همراه اول رونمایی شد!
کد خبر : ۱۹۳۳۳۲
صراط: علی‌رغم مخالفت شورای عالی فضای مجازی به عنوان تنها نهاد بالادستی سیاستگذار در حوزه سایبر، خدمات نسل سوم تلفن همراه با حضور شخص وزیر ارتباطات، مدیران دو اپراتور ایرانسل و همراه اول رونمایی شد!

براساس پیوست ابلاغی حکم رهبر انقلاب به شورای عالی فضای مجازی ارائه خدماتی نظیر افزایش پهنای باند اینترنت و ارائه خدمات نسل جدید ارتباطی، منوط به تأمین زیرساخت داخلی و شبکه ملی اطلاعات شده است. پس از بی‌اعتنایی وزارت ارتباطات به جلسات کارشناسی برگزار شده با حضور اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی، دبیر این شورا در نامه‌ای به شخص وزیر ارتباطات، تقابل راه‌اندازی خدمات نسل سوم تلفن همراه بدون تامین زیرساخت‌های لازم مصرح در احکام قانونی ابلاغی و تهیه پیوست فرهنگی- اجتماعی را متذکر شد که بر حسب اطلاعات به دست آمده تاثیری در حرکت خلاف قانون این وزارتخانه نداشته است.

همچنین آیت‌الله مکارم‌شیرازی، از مراجع عالیقدر تقلید در پاسخ به استفتای جمعی از متخصصین و فعالین فضای مجازی با همین مضمون، عینا مفاهیم مدنظر رهبر انقلاب در پیوست ابلاغی شورای عالی فضای مجازی را در قالب فتوایی صادر نمودند. براساس متن فتوای صادره، اقدام وزارت ارتباطات برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت همراه و همه خدمات نسل سوم و بالاتر، پیش از کسب مجوزهای لازم و الزامات شبکه ملی اطلاعات، اقدامی عجولانه و برخلاف موازین انسانی و اخلاقی ارزیابی شده است و آمده است: «مسئولان محترم نباید تنها به درآمدهای مادی این برنامه بیندیشند و نباید آن را نوعی روشنفکری دینی و آزادی علمی تصور کنند، بلکه لازم است با شورایعالی فضای مجازی که مرجع قانونی اینگونه امور است مطلب را در میان بگذارند و پس از رعایت اموری که جلوی جنبه‌های منفی این کار را می‌گیرد اقدام کنند، مسئولان قضایی نیز نباید در این امر حیاتی بی‌تفاوت باشند.»

بی‌توجهی وزارت ارتباطات به الزامات قانونی تهیه «پیوست فرهنگی» خدمات نسل سوم تلفن همراه در حالی رخ می‌دهد که به طور مثال در کشوری مثل ترکیه با ساختار حاکمیتی لائیک، براساس قوانین فرهنگی- اجتماعی تهیه شده، اینترنت پرسرعت و خدمات نسل سوم تلفن همراه با قابلیت دانلود، انتشار و تماشای فیلم تنها پس از تایید والدین به شماره‌های متعلق به نوجوانان و کودکان ارائه می‌شود. همچنین از حقوق قانونی پر استفاده در این کشور می‌توان به سرویس کنترل تماس فرزندان توسط والدین اشاره کرد که اختصاصا اپراتورها را موظف به ارائه خدمات به خانواده‌های ترک کرده است.

این در حالی است که هم‌اکنون در کشور ما علی‌رغم رونمایی عجولانه خدمات نسل سوم تلفن همراه با اصرار غیرقانونی وزارت ارتباطات بدون تامین الزامات پیوست فرهنگی، حتی زیرساخت‌های امنیتی لازم برای ارائه خدمات به ایرانیان نیز تدارک دیده نشده است!

با این وجود محمود واعظی، وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی پرحاشیه از خدمات جدید تلفن همراه گفت: «اخلاق و فرهنگ جزو اولویت‌های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و ما به اپراتورهای نسل سوم اجازه فعالیت در محدوده‌ای که قابل کنترل نیست، نمی‌دهیم(!)»

البته وی توضیح نداد چگونه وزارت ارتباطات بدون ملزم ساختن اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به اجرای پیوست فرهنگی تهیه نشده همراه با عدم تامین زیرساخت‌های تکنولوژیک لازم برای صیانت از مرزهای اخلاقی، امنیتی و فرهنگی می‌تواند زیرمجموعه‌ مجری نسل سوم تلفن همراه را ملزم به اجرای حدود اخلاق و فرهنگ نماید!
منبع: کیهان