۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹

تندروی‌های اصلاح‌طلبان به روایت عضو ندا

یک عضو هیئت موسس تشکیلات موسوم به «ندا» (نسل دوم اصلاح‌طلبان) به مرور تندروی‌های اصلاح‌طلبان پرداخت و گفت آنها از تاکتیک‌های جنگی استفاده می‌کردند.
کد خبر : ۱۹۳۵۰۹
صراط: یک عضو هیئت موسس تشکیلات موسوم به «ندا» (نسل دوم اصلاح‌طلبان) به مرور تندروی‌های اصلاح‌طلبان پرداخت و گفت آنها از تاکتیک‌های جنگی استفاده می‌کردند.

حسن یونسی پسر علی یونسی در مصاحبه با ایلنا با تاکید بر لزوم درس گرفتن از اشتباهات گذشته گفت: ما به برخی سیاست‌های گذشته اصلاح‌طلبان نقد داریم.
«یکی از فعالان جوان اصلاح‌طلب که در حزب ندا هم عضو است در جایی گفته بود که جوانان اصلاح‌طلب، در حال خوردن چوب تندروی‌های اصلاح‌طلبان در زمان اصلاحات و بالاخص مجلس ششم هستند...» یونسی درباره این نظر خبرنگار ایلنا گفت: به هر حال در دوران اصلاحات اشتباهاتی صورت گرفت و ما به استراتژی «فشار از پائین، چانه‌زنی از بالا» نقد داریم. ما معتقدیم این استراتژی به نتیجه نرسید چرا که نشان داد وقتی استراتژی فشار از پائین را مطرح می‌کنی، حاکمیت گارد می‌گیرد و حساسیت نشان می‌دهد. سیاست، میدان جنگ نیست که بخواهیم فتح سنگر به سنگر کنیم.
وی می‌افزاید: از دیگر اشتباهات،‌ استراتژی این بود که گفته شد اصلاحات باید فتح سنگر به سنگر داشته باشد و پس از فتح مجلس، شوراها و دیگر مراکز، اصلاح‌طلبی در کشور شکل می‌گیرد. خب این تحلیل نشان داد که یک ساده‌انگاری است. بعد از انتخابات مجلس ششم، پاسخی که از یکی تئوریسین‌های اصلاحات نقل شده این بود که قطار اصلاحات با سرعت در کشور راه افتاده است و هر کس این را نمی‌پسندد، باید تکلیف خود را روشن کند. ما در آن زمان به‌به و چه‌چه می‌گفتیم ولی بعدا معلوم شد که این حرف‌ها و استراتژی‌ها اشتباه است. اصلاحات در کشوری مانند ایران با ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی جز با همراهی حداکثری جریانات مختلف سیاسی جلو نمی‌رود. سیاست که میدان جنگ نیست که بخواهیم فتح سنگر به سنگر کنیم.
یونسی گفت: بعضا نیز شاهد بودیم تاکتیک‌های جنگی که برای اصلاحات طراحی می‌شد، باعث شده بود تا طرف مقابل نیز از تمام ابزارها و اهرم‌های خود برای مقابله با شما استفاده کند. تجربه نیز نشان داد که ابزارهای آنها کم نیست و نفوذشان در جامعه هم بیش از حد انتظار ماست. یکی دیگر از انتقادات، اتخاذ استراتژی‌هایی مانند خروج از حاکمیت و تحریم انتخابات بود، اینها همه از دل جریانات اصلاح‌طلبی مطرح شده است. ما می‌گوئیم این رفتارهای اشتباه و رویکرد غلط دیگر نباید اتخاذ شود.
عضو موسس «ندا» گفت: شاخصه این است که می‌خواهیم حرکتمان را در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه بدهیم و هر کجا که حرکتمان با مخالفت نظام و شاخصه‌های نظام یعنی قانون اساسی و رهبری رو‌به‌رو شود، حرکتمان را مسکوت می‌‌گذاریم تا بتوانیم طرف مقابل را متقاعد کنیم.
وی در پاسخ این ادعا که «این سازش‌کاری است»‌ گفت: ما به دنبال اصلاح‌طلبی که به دنبال مبارزه‌طلبی و مبارزه‌جویی باشد نیستیم.
خبرنگار ایلنا گفت: «برخی‌ها می‌گویند شما تواب هستید» و یونسی پاسخ داد: من خیلی از عملکردهایم را نقد می‌کنم. مگر می‌شود فردی اشتباهی نداشته باشد؟ کسی که اشتباهاتش را نپذیرد باید در صداقت و شجاعتش شک کرد.

منبع: کیهان