۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳

2شرط رأی‌اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس دو شرط رأی اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم را «مرزبندی با فتنه 88» و «ارائه گزارش دقیق از بورسیه‌های غیرقانونی» اعلام کرد.
کد خبر : ۱۹۳۵۷۳
صراط: حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به استیضاح فرجی ‌دانا وزیر علوم و معرفی نجفی به عنوان سرپرست این وزارتخانه از سوی رئیس‌ جمهور اظهار داشت: وزیر علوم پیشنهادی به مجلس برای کسب رأی اعتماد، علاوه بر شرایط عمومی مانند توانمندی مدیریتی و شأن علمی و برنامه جامع برای ارتقای علمی دانشگاه‌ها، باید 2 شرط اساسی دیگر داشته باشد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی علوم باید در زمینه ادعای موضوع بورسیه‌های غیرقانونی در دولت قبل با دست پر در جلسه رأی اعتماد حاضر شود و گزارشی شفاف و مستند از تمام بورسیه‌های غیرقانونی ارائه دهد.

رسایی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، وزیر پیشنهادی علوم باید اعلام کند که چه برخوردی در دوره مدیریت قبل و یا دوره سرپرستی وزارت علوم با این افراد شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به فضاسازی صورت گرفته توسط دولت و ادعای اینکه فرجی‌دانا درباره استیضاح با بورسیه‌های غیرقانونی و ارتباط آن با نمایندگان مجلس حرف‌های زیادی برای گفتن در جلسه استیضاح داشت اما نجابت کرد و نگفت، بدیهی است که اگر وزیر پیشنهادی حرفی برای گفتن در این باره نداشته باشد، نمی‌تواند رأی اعتماد مجلس را کسب کند.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: شرط مهم دیگر برای کسب اعتماد مجلس این است که وزیر پیشنهادی علوم نسبت مشخصی در فاصله با خط قرمز نظام یعنی فتنه سال 88 داشته باشد، برای همین کسی که در فتنه و کودتای سال 88 نقش داشته حتی اگر این نقش کم‌رنگ اما مؤثر بوده باشد، نمی‌تواند از فیلتر رأی اعتماد مجلس عبور کند.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس یادآور شد: دولت قطعاً نجفی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی نمی‌کند چون علاوه بر عدم صلاحیت علمی برای این جایگاه، نجفی به دلیل عبور از خط قرمز نظام و عدم کافی بودن دفاعیاتش در جلسه رأی اعتماد قبل، نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فتنه خط قرمز نظام است و وزرا باید به ادعای خود در جلسه رأی اعتماد در فاصله داشتن از فتنه پایبند باشند، نشان داد که استیضاح وزیر علوم مورد تأیید رهبر انقلاب و استمرار این روند مطالبه ایشان است.

وی ادامه داد: البته در جلسات رأی اعتماد نیز زمانی که نمایندگانی روی این فاصله‌گذاری دولت با فتنه سال 88 تأکید می‌کردند، چند نماینده مدافع دولت با حمله به همکاران خود، این کار را کاسبی با فتنه عنوان می‌کردند، ولی با توجه به تأکید اخیر رهبر معظم انقلاب، مطمئنم که آن همکاران هم از بکار بردن این تعبیر پشیمان هستند و حتماً در آینده با پافشاری بر دوری از فتنه، این رفتار خود را جبران می‌کنند.

نماینده تهران در مجلس در پایان اضافه کرد: در استیضاح اخیر نیز همین همکاران با القای این شبهه که فتنه مربوط به پنج سال قبل بوده و دیگر زمان اتحاد و همدلی و فراموشی کدورت‌ها و اعتدال است، تلاش کردند تا رأی مجلس را تغییر دهند، اما اکنون با توجه به موضع شفاف رهبر انقلاب، اگر وزیری به دلیل عدم رعایت فاصله با فتنه و فتنه‌گران برای سؤال یا استیضاح به مجلس فراخوانده شود، حتماً با رأی منفی 90 درصد از نمایندگان مجلس مواجه خواهد شد.
منبع: فارس