۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳

جانشین اشتون انتخاب شد +عکس

وزیر خارجه کنونی ایتالیا جانشین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد و همچنین نخست وزیر لهستان نیز به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب شد.
کد خبر : ۱۹۳۷۰۸
صراط: وزیر خارجه کنونی ایتالیا جانشین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد و همچنین نخست وزیر لهستان نیز به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب شد.

به گزارش سایت رسمی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی وزیر خارجه کنونی ایتالیا جانشین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد.

جانشین اشتون انتخاب شد +عکس

رهبران اروپا در نشست خود در بروکسل موگرینی را برای 5 سال آینده به عنوان جانشین کاترین اشتون در سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب کردند و همچنین دونالد تاسک نخست وزیر لهستان نیز به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب شد.

محافل اتحادیه اروپا چند روز قبل نیز اعلام کرده بودند که " فدریکا موگرینی" وزیر امور خارجه ایتالیا به احتمال زیاد جانشین "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

از جمله نامزدهای دیگر برای سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، "رادوسلاو سیکورسکی" وزیر امور خارجه لهستان و "بولگار کریستالینا"، کمیسر امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا بودند.

موگرینی کیست؟

جانشین کاترین اشتون، توسط رسانه‌های غربی معرفی شد؛ وزیر خارجه جوان و تازه‌کار ایتالیا، فدریکا موگرینی. او در روز شنبه 26 خرداد 1352 در رم، پایتخت ایتالیا به دنیا آمده است.

جانشین اشتون انتخاب شد +عکس

جانشین، بارونس خندان، 17 سال از مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا کوچک‌تر است. موگرینی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه لاساپلنزای رم است. او ازدواج کرده و دو دختر دارد.

جالب اینجاست که بدانید، موضوع پایان‌نامه خانم موگرینی «رابطه بین دین و سیاست در اسلام» است، موضوعی که باعث شد او را به‌عنوان یک کارشناس سیاست اسلامی مطرح کند.

این مسأله از آن نظر حائز اهمیت است که موگرینی یک مسیحی است و اینکه به چه دلیلی برای تز تحصیلی خود دست روی حال و هوای سیاست در یک دین دیگر گذاشته، قابل تأمل است.

او همچنین، عضو شورای رهبری اروپا برای خلع سلاح هسته‌ای و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی (ELN) است. موگرینی علاوه بر این عضو ستاد مبارزات ملی و اروپایی علیه نژادپرستی و بیگانه ستیزی است.

جانشین اشتون، یک دموکرات است و در سالهای اخیر نیز همراه با نخست وزیر ایتالیا، متئو رنتزی، بروبیای پررنگی با همتایان آمریکا خود داشته‌اند!

علاوه بر این، قبل از اینکه خانم موگرینی روی صندلی شماره یک خیابان پیزاله دلا فارنسینا (Piazzale della Farnesina) بنشیند، روی پرونده‌هایی مربوط به عراق، افغانستان و به‌طور کلی در مورد روند صلح در خاورمیانه کار کرده است.

کنار گزینه‌هایی چون وزیر خارجه سوئد و وزیر خارجه لهستان که پیش از این به‌عنوان نامزدهای جانشینی اشتون نام برده می‌شد، رونمایی از نام موگرینی یک سورپرایز رسانه‌ای محسوب می‌شود. چیزی که بیش از دیگر گزینه‌ها، شانس وی را برای رسیدن به مقام مهم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزایش داده است، «جنسیت » مشابه او با اشتون است. هرچند که موگرینی، کمی برای این مقام جوان به نظر می‌رسد، او 41 سال بیشتر ندارد و تجربه‌اش برای «راه بردن» ماشین سیاست خارجی اروپا، کمی پایین به نظر می‌رسد.

برای ما ایرانی‌ها اینکه در مذاکرات هسته‌ای چه‌کسی از آبان ماه، به‌جای اشتون، رودروی ما قرار بگیرد، مهم است. کما اینکه رابطه ما با ایتالیایی‌ها در این اواخر رنگ و روی بهتری به خود گرفته و هنوز هم ساکنان چکمه، بزرگ‌ترین شریک تجاری ما در اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند.