۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵

5 عامل پشگیری از ویروس ابولا

«ابولا» یکی از کشنده ترین ویروس‌ها است که به هیچ عنوان انتشار آن همانند ویروس آنفولانزا نیست. براین اساس پزشکان معتقدند با ۵ روش اصلی می‌توان از ابتلا به این ویروس کشنده جلوگیری کرد.
کد خبر : ۱۹۳۷۳۵
صراط: «ابولا» یکی از کشنده ترین ویروس‌ها است که به هیچ عنوان انتشار آن همانند ویروس آنفولانزا نیست. براین اساس پزشکان معتقدند با ۵ روش اصلی می‌توان از ابتلا به این ویروس کشنده جلوگیری کرد.
 
 
ویروس ابولا یکی از کشنده ترین ویروس‌های موجود است که همانند ویروس آنفولانزا نیست که انتشار آن از طریق هوا باشد. پزشکان معتقدند جلوگیری از آن می‌تواند با رعایت اصول زیر بسیار آسان باشد.
 
1. دستان خود را حتما با آب و صابون بشویید
 
شستشوی دست‌ها از طریق آب سالم و پاکیزه ممکن است در برخی از روستاها ممکن نباشد، اما شستن دست‌ها و صورت با آب پاکیزه و صابون و سپس خشک کردن آن با حوله تمیز می تواند در جلوگیری از انتقال ویروس ابولا بسیار موثر و کارآمد باشد.
 
2. دوری از تماس فیزیکی
 
چنانچه فردی را مشاهده کردید که به ابتلا به ویروس ابولا مشکوک است، حتی الامکان سعی کنید با وی تماس فیزیکی نداشته باشید، زیرا این ویروس می‌تواند از طریق تماس فیزیکی انتقال یابد. ممکن است فرد مبتلا یکی از عزیزان شما باشد که برای شما بسیار سخت باشد که او را به هنگام درد و رنج این بیماری در آغوش نگیرید و پرستاری نکنید، اما باید بدانید که این ویروس به راحتی می‌تواند از طریق سیال‌ها مانند خون، رطوبت، سرفه، آب دهان و غیره انتقال یابد.
 
از افراد مبتلا بخواهید که برای دریافت کمک از متخصصان و پرستاران متخصص درخواست کمک کنند، زیرا حتی این ویروس می‌تواند از طریق لمس لباس‌های فرد آلوده منتقل شود بنابر این بهتر است لباس فرد مبتلا نیز در محل مخصوص سوزانده شود.
 
3. از اجساد مرده دوری کنید
 
اگر فکر می‌کنید فردی از طریق بیماری ابولا مرده است، حتی جسد او را در هنگام مراسم تدفین نیز لمس نکنید زیرا این ویروس ممکن است هنوز در فرد مرده وجود داشته باشد که امکان انتقال آن وجود دارد و این انتقال می‌تواند بسیار آسان تر از طریق مایعاتی که جسد از خود پس می‌دهد منتقل شود. برای انتقال جسد حتماً از یک تیم متخصص و آشنا به این بیماری استفاده کنید و هر چه زودتر جسد را از محل زندگی و رفت و آمد عموم دور کنید.
 
4. دوری از تماس با حیوانات آلوده
 
از آنجایی که گفته می‌شود نخستین بار این ویروس از طریق حیواناتی مانند میمون و شامپانزه و خفاش منتقل شده است، از شکار و تماس با این حیوانات به جِد خودداری کنید.
 
5. از ایجاد ترس و حشت و شایعات جلوگیری کنید
 
ایجاد ترس و وحشت و شایعه پراکنی ممکن است باعث شود فرد مبتلا از معرفی خود به مراکز پزشکی واهمه داشته باشد و خود را به این مراکز معرفی نکند. بنابراین سعی کنید اصول بهداشتی لازم را رعایت کنید و از شایعه پراکنی که باعث  ایجاد موج وحشت می شود جلوگیری کنید.
منبع: تسنیم