۲۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶

نظرمراجع‌درباره کتاب‌های احضار ارواح

کنجکاوی، برخی را بر آن می‌دارد تا مطالب کتاب‌هایی با مضمون احضار ارواح را مطالعه کرده و برخی از روش‌های مطروحه در آنها را عملی کنند.
کد خبر : ۱۹۳۸۹

به گزارش صراط نیوز به نقل از برنا، "تاریخچه روش های احضار ارواح، آشنایی با دو روش احضار روح O-B و T-T، آموزش احضار ارواح و ساخت ابزار مورد نیاز، نظر موافقان و مخالفان، گزارشاتی از احضار ارواح، انواع مختلف ارواح، آیا آنچه تماس می گیرد روح است جن است یا همزاد و..." این جملات مواردی است که در اکثر کتاب‌هایی که در بازار موجود است مشترک است؛ جالب اینکه برخی از اشخاصی که در سایت، وبلاگ و یا مطالب مکتوب خود از این نوع موضوعات می نویسند، توصیه می کنند"از قسمت های آموزشی این کتاب به هیچ عنوان در عمل استفاده نفرمایید. هدف از تهیه این کتاب صرفا آشنایی با مقوله احضار روح و کسب آگاهی نسبت به دیدگاه های مختلف در دنیا، پیرامون این موضوع است.نویسنده هیچ گونه مسوولیتی در قبال عواقب احتمالی استفاده عملی از مطالب کتاب را بر عهده خود نمی داند."

اما در این میان کنجکاوی، برخی را بر آن می دارد تا مطالب کتاب هایی با مضمون احضار ارواح را مطالعه کرده و برخی از روش های مطروحه در آنها را عملی کنند؛ در مقابل عده ای نیز با استفاده نادرست از مطالب اینگونه کتاب‌ها، سعی در فریب دیگران در این زمینه دارند و خود را رابطی بین دنیای زمینی و دنیای از ما بهتران می نامند و موجب انحراف در دیدگاه ها و اعتقادات مردم می شوند.در همین رابطه خبرنگار خبرگزاری برنا حکم فقهی این مساله را از مراجع عظام تقلید پرسیده است که سؤال و پاسخ آن را در زیر می توانید ببینید.


سوال: خرید و فروش کتاب‌های احضار ارواح چه حکمی دارد؟ آیا جایز است؟


رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): موارد مختلف است و در هر صورت اگر منع قانونى در میان باشد جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه مخالف قوانین و مقررات حکومت اسلامی باشد جایز نیست و توجه داشته باشید احضار روح و ارتباط با ارواح عقلا امکان پذیر است، ولى این کار شرعاً جایز نیست و مفاسد زیادى به بار مى آورد. شرح این مطلب را در کتاب «ارتباط با ارواح» نوشته ایم.

حضرت آیت الله سیستانی: فى حد ذاته اشكال ندارد.

همچنین دو تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:

آیت الله علوی گرگانی: خرید و فروش این گونه کتابها و ترویج آنها برای عموم مردم کار شایسته ای نیست و موجب دردسر است و باید ترک شود .

آیت الله بطحائی گلپایگانی: اولاً ارواح پس از عروج و خروج از جسم، دیگر مختار نیستند که بتوانند در اختیار کسی قرار بگیرند ثانیاً این اقدام؛ مجوز شرعی ندارد و جایز نیست بنابراین چاپ و نشر و خرید آن ها درست نمی باشد و باعث تشویش افکار می گردد و احیاناً آن هایی که خیال می کنند احضار روح کرده؛ ممکن است حضور اجنّه و پریان باشد والا احضار ارواح غیر ممکن است.