۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

امیرعبداللهیان: امنیت کشورهای منطقه به واقع امنیت ایران است

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه حضور همه احزاب‌، گروه‌ها و طیف‌های سیاسی در روند مسالمت آمیز سیاسی در تحولات داخلی مصر برای کمک به توسعه و پیشرفت و ثبات و امنیت در این کشور را حائز اهمیت خواند و گفت: ایران امنیت و ثبات مصر و همه کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند و خط قرمز ایران در منطقه توسل به افراط‌گرایی و تروریسم است
کد خبر : ۱۹۳۹۲۲
صراط:  معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه حضور همه احزاب‌، گروه‌ها و طیف‌های سیاسی در روند مسالمت آمیز سیاسی در تحولات داخلی مصر برای کمک به توسعه و پیشرفت و ثبات و امنیت در این کشور را حائز اهمیت خواند و گفت: ایران امنیت و ثبات مصر و همه کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند و خط قرمز ایران در منطقه توسل به افراط‌گرایی و تروریسم است.

هیئت رسانه‌ای متشکل از جمعی از نویسندگان و اصحاب رسانه‌های گروهی مصر، عصر روز یکشنبه با "حسین امیرعبدللهیان" معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کردند.
 
امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ايران ضمن استقبال از توسعه مناسبات با مصر حضور همه احزاب، گروه‌ها و طیف‌های سیاسی را در روند مسالمت آمیز سیاسی در مصر برای کمک به توسعه و پیشرفت و ثبات و امنیت در این کشور را حائز اهمیت می‌داند.   
 
وی در این دیدار نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مصر را مبتنی بر نگاهی تاریخی، تمدنی  و اديانی بعنوان کشوری مهم در جهان عرب و اسلام دانست و افزود : ایران علاقمند به مشاهده مصری باثبات، یکپارچه و پیشرفته و با ايفای نقشی در خور شان واقعی و تاریخی این کشور در منطقه و جهان اسلام است، مصر دارای جایگاه و ظرفیتی است که کشوری نمی‌تواند خلاء آن را پر نماید.
 
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر خود به قاهره برای شرکت در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و گفتگو با وی اظهار داشت: در این دیدار كوتاه تاکید شد که نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مردم و کشور مصر بعنوان یک حوزه تمدنی، تاریخی و فرهنگی استوار است.
 
امیرعبداللهیان افزود: رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار از این رویکرد ایران استقبال کرد.
 
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما علاقمندیم مردم و دولت مصر با پشت سرگذاشتن شرایط و چالش‌های کنونی نقش و جایگاه واقعی خود را برای کمک به مسائل منطقه‌ای و بین المللی ایفاء نمایند.
 
امیرعبداللهیان همچنین حضور همه احزاب‌، گروه‌ها و طیف‌های سیاسی در روند مسالمت آمیز سیاسی در تحولات داخلی مصر برای کمک به توسعه و پیشرفت و ثبات و امنیت در این کشور را حائز اهمیت خواند و افزود : ایران امنیت و ثبات مصر و همه کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند و خط قرمز ایران در منطقه توسل به افراطگرايي و تروریسم است.
 
معاون وزیر امور خارجه با رد برخی خبرسازی‌ها در خصوص مداخلات ایران در امور داخلی کشورهای عربی  تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وظیفه انسانی و اسلامی از نقش و نفوذ خود برای تقويت ثبات و امنيت و رفاه منطقه بهره می‌گيرد و مقابله با توطئه‌های دشمنان مشترک جهان اسلام و در راس آن رژیم صهیونیستی را مدنظر دارد.
 
وی با انتقاد از برخورد دوگانه برخی كشورهاي فرامنطقه‌ای در برخورد با موضوعات مردم‌سالاری و تروریسم، بر رویکرد و عملکرد صریح و شفاف ایران در مبارزه با تروريسم و افراط گرایی و نیز حمایت از مبارزه جدی و قاطع با پدیده شوم تروریسم در منطقه از جمله در عراق و سوریه تاکید کرد.
 
امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به حضور هیئت مصری در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران، بر دغدغه مشترک ایران و مصر در خصوص فلسطین تاکید کرد: امروز جهان اسلام اولویت خود را در دفاع از مسئله فلسطین می‌داند و جمهوری اسلامی ایران همواره از مقاومت و همچنین وحدت گروه‌های فلسطینی حمایت می کند.
 
معاون وزیر خارجه بر لزوم حمایت از مطالبات به حق و مشروع مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت تاکید کرد و اظهار داشت: ارتقای وضعیت دفاعی و اقتصادی مردم فلسطین و حمايت همه جانبه فلسطینیان برای رسیدن به حقوق مسلم و تاریخی خواست جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی از مواضع مصر در خصوص ضرورت مقابله با پدیده تروریسم و افراط در سوریه و عراق استقبال کرد و لزوم همکاری و تعامل نزدیک بین کشورهای موثر در منطقه از جمله مصر و ایران را برای ایجاد نوعی همگرایی و همکاری جمعی در منطقه برای مقابله با این پدیده بدور از مداخلات بیگانگان یادآور شد.
 
امیرعبداللهیان ایران و مصر را دو کشور مستقل و مهم در منطقه خواند و روند توسعه دوجانبه روابط در ابعاد مشورت‌ها و گفتگوهای  سیاسی و همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی را روبه رشد دانست و بر تداوم و تقویت این همکاری‌ها تاکید کرد و در این خصوص اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکار عملی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه ، منطقه‌ای و بین‌المللی با مصر استقبال می‌کند.    
 
در این نشست اعضای هیات مصری به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه تحولات منطقه‌ای و همچنین روابط ایران و مصر پرداخته و بر ضرورت توسعه روابط دو کشور تاکید کردند .