۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹

یافته‌های جدید از موجودات قبل از انسان‌ +تصاویر

یافته‌های جدید محققان و باستان شناسان حاکی از زندگی انسان مدرن و ناندرتال‌ها برای مدت 5000 سال در کنار یکدیگر است.
کد خبر : ۱۹۳۹۶۳
صراط: باستان‌شناسان اخیرا در تحقیقی جدید با بررسی 200 نمونه کشف شده از 40 محوطه در کشورهای اسپانیا و روسیه به این نتیجه رسیدند که ناندرتال‌ها تا 40 هزار سال پیش در میان انسان‌ها زندگی می‌کرده‌اند.

گرچه این یافته جدید حاکی از ناپدید شدن ناندرتال‌ها زودتر از زمان اعلام شده از سوی برخی دانشمندان است، اما از سوی دیگر این کشف بیانگر آن است که ناندرتال‌ها در کنار انسان‌های امروزی زندگی می‌کردند که 43 هزار تا 45 هزار سال پیش به اروپا رفته بودند.

«توماس هایم»، باستان شناسان دانشگاه آکسفورد و مسئول این مطالعه در این‌باره گفت: معتقدیم هم اکنون شواهد دقیقی در دست داریم که برخی پرسش‌ها پیرامون زندگی مشترک و تعامل میان انسان و ناندرتال‌ها را تا حد زیادی روشن می‌کند.

«توماس هایم» در ادامه افزود: آنچه به آن پی نبرده‌ایم مکان زندگی مشترک میان انسان و ناندرتال‌هاست و این موضوع بسیار گیج‌کننده است، چرا که یافته‌ها نشان می‌دهند ناندرتال‌ها تحت تاثیر فرهنگ انسان مدرن قرار گرفته بودند. نمونه‌های یافت شده از اشیاء مورد استفاده ناندرتال‌ها مشابه ابزاری است که اروپایی ساخت آن را از آفریقایی‌های مهاجر آموخته بودند.

در حالی که وجود ژن ناندرتال‌ها در DNA انسان امروزی امری ثابت شده است و حاکی از زاد و ولد میان انسان و ناندرتال‌هاست، اما هنوز برخی دانشمندان از میزان این تعامل و همزیستی و دلیل ناپدید شدن ناندرتال‌ها مطمئن نیستند.

«ژان ژاک هابلین»، رییس موسسه مردم شناسی تکاملی دانشگاه «مکس پلانک» آلمان نیز در این‌باره اظهار کرد: این نتایج جدید هم پوشانی زمانی میان آخرین ناندرتال و اولین انسان مدرن را ثابت می‌کند.

این احتمال وجود دارد که ناندرتال‌ها که نام آنها برگرفته از یک دره در غرب آلمان است، برخی از عادات و فناوری‌های مورد استفاده انسان مدرن را به خود گرفته‌اند و به تدریج از منطقه سکنی خود بیرون رانده شده‌ و در واقع در رقابت با انسان مدرن شکست خورده‌اند.

منبع: ایسنا