۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱

توجیه نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس در غزه

نتانیاهو برای روشن کردن دیدگاههای خود، به جنگ آمریکا در عراق و به طور خاص ، نبردهای فراوان در تلاش برای پاکسازی شهرفلوجه از دست نیروهای شبه نظامی اشاره کرد تلاشی که به گفته او وقتی ارتش آمریکا، عراق را ترک کرد به حالت قبلی بازگشت.
کد خبر : ۱۹۳۹۸۰
صراط:  تایمز اسرائیل نوشت : بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از تصمیم های خود در طول عملیات لبه محافظ در نوار غزه دفاع کرد.

این نشریه صهیونیستی نوشت :وی در پاسخ به موجی از انتقادها و نارضایتی از نتایج جنگ علیه حماس ادعا کرد دولت او مسئولانه عمل کرده است.

نتانیاهو همچنین گفت او نمی خواهد اسرائیل در غزه با اوضاعی مانند فلوجه روبرو شود.

نتانیاهو در مصاحبه ای طولانی به شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت اگر شرایط ایجاب کند ،فتح دوباره غزه و نابودی حماس در آینده را که بسیاری از منتقدان و مخالفانش خواستار آن هستند منتفی نمی داند اما هشدار داد چنین اقدام چشمگیری ، بهای سنگین و عواقب پایداری برای اسرائیل به همراه دارد.

نتانیاهو برای روشن کردن دیدگاههای خود، به جنگ آمریکا در عراق و به طور خاص ، نبردهای فراوان در تلاش برای پاکسازی شهرفلوجه از دست نیروهای شبه نظامی اشاره کرد تلاشی که به گفته او وقتی ارتش آمریکا، عراق را ترک کرد به حالت قبلی بازگشت.

نتانیاهو گفت :« ایالات متحده در غزه ای کوچکتر به نام فلوجه جنگ کرد. فلوجه یک دهم اندازه غزه است. آمریکای بزرگ در فلوجه یعنی غزه خود جنگ کرد و صدها نظامی که دلیرانه جنگیدند فداکاری کردند.هزاران هزار نفر از مردم عراق در آنجا کشته شدند. در نهایت آمریکا رفت و القاعده برگشت.»

نتانیاهو گفت اعتقاد دارد تلاش برای تسخیر غزه به طور موقت به منظور سرنگونی حماس ، هزینه های سنگین مشابهی از لحاظ جان نظامیان و نیز تلفات غیر نظامیان به همراه دارد.

نتانیاهو افزود :« اگر ما این هزینه ها را بپردازیم که هزینه هایی سنگین هستند ، ممکن است نیاز باشد در آنجا بمانیم.اما این تداوم حضور ، موجب اتلاف منابع ارزشمند آنهم در زمانی خواهد شد که اسرائیل باید به تهدیدات در جبهه های دیگر نیز بپردازد. در حالی که در مورد القاعده در بلندی های جولان تصمیمی گرفته نشده است.»

نتانیاهو به جبهه النصره که با القاعده مرتبط است اشاره می کرد . النصره در روزهای اخیر اراضی در مجاورت مرز اسرائیل، از جمله تنها گذرگاه مرزی سوریه با اسرائیل را تصرف کرده است.

نتانیاهو گفت :« جنگجویان دولت اسلامی در حال حرکت به طرف ما هستند و القاعده در مرزهای جولان حضور دارد. من بر اساس این واقعیت تصمیم گرفتم همه منابع خود را در یک حوزه ( غزه ) سرمایه گذاری نکنیم . من بر این باورم که آنچه باید در این زمان انجام دهیم این است که آنها را درهم بشکنیم. بنابراین شاید آنها [در قدرت] باقی مانده باشند اما در هم کوبیده شده اند و منزوی هستند.آنها نمی توانند سلاح قاچاق کنند. هدف از این عملیات هرگز سرنگونی حماس نبوده است. هدف از این عملیات تنها وارد آوردن ضربات کافی به حماس برای جلوگیری و محدود کردن توانایی حمله به اسرائیل بوده است. ما این کار را انجام دادیم . ما ضربه ای وحشتناک به حماس وارد کردیم ضربه ای جانانه که سالهای زیادی آن را به یاد داشته باشد.من فکر می کنم این وضع ، یک فرصت و نه قطعیت را برای ما بوجود می آورد تا ارامشی پایدار داشته باشیم.»

نتانیاهو همچنین در این باره صحبت کرد که حملات راکتی تحمل نمی شود و وعده داد که در پاسخ به پرتاب راکت ها از غزه ، واکنشی شدید نشان داده خواهد شد.

نتانیاهو همچنین درگیری های نه چندان خصوصی در خصوص نحوه برخورد با این عملیات با وزرای مشخصی در دولت یعنی نفتالی بنت وزیر اقتصاد و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه را کم اهمیت دانست. این افراد ، اعتراض خود را در مورد تمایل نداشتن نتانیاهو برای سرنگونی حماس پنهان نکرده اند.

وی اذعان کرد :« سروصداهایی وجود دارد ولی تا به حال ، در پایان، دولت آن گونه که باید عمل کرده است.»

نخست وزیر اسرائیل با بیان اینکه در مورد انتقاد ها از خود چندان نگران نیست گفت به اعتقاد او بسیاری از مردم متوجه شدند این عملیات ، مسئولانه و قاطعانه اجرا شد.

نتانیاهو تاکید کرد :« من در مقابل تمام انتقادات، منتقدان و همه سر و صداها در پس زمینه و منافع خصوصی ، ناراحت نشدم و مصمم بودم.»

نظر سنجی ها در روزهای اخیر کاهش حمایت از نتانیاهو را نشان داده و لیبرمن رهبری انتقاد از عدم سرنگونی حماس را به عهده داشته است. لیبرمن روز جمعه گفت اسرائیل یک فرصت طلایی را برای ریشه کن کردن حماس به هدر داد.

تزیپی لیونی وزیر دادگستری نیز روز شنبه گفت که دولت یا باید تجدید مذاکرات صلح با دولت خودگردان فلسطین را بپذیرد یا برای واکنش دیپلماتیک جامعه بین المللی آماده باشد.

نتانیاهو در مورد روند صلح با دولت خودگردان فلسطین که به نظر می رسد رها شده باشدگفت درگیری های اخیر در غزه برای بسیاری از اسرائیلی ها مشخص کرد در صورتی که امنیت اسرائیل تضمین نشود ، حاکمیت فلسطین در کرانه باختری تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد.

من فکر می کنم اصرار من بر مسئله امنیت در حال حاضر بهتر درک می شود. به اعتقاد من ، مشکلات خلع سلاح نه فقط در مورد غزه درست است بلکه در مورد کرانه غربی نیز صدق می کند: چه کسی از حفر تونل ها جلوگیری می کند؟ چه کسی از تولید راکت ها جلوگیری می کند؟ چه کسی این قلمرو را غیرنظامی می کند؟ شما نمی توانید بدون صحبت کردن در مورد امنیت ، در مورد روند دیپلماتیک صحبت کنید.»

به گفته نتانیاهو ، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید بین حماس و اسرائیل یکی را انتخاب کند.

نتانیاهو خاطر نشان کرد :« گزینه ای که من ماهها پیش در مورد آن صحبت کردم ثابت شده فوق العاده درست است. یا حماس یا صلح باید انتخاب شود. حماس نه تنها ما را تهدید کرد بلکه در آستانه سرنگونی محمود عباس و انجام یک کودتا قرار داشت.»

نتانیاهو به این موضوع اشاره می کرد که اسرائیل اخیرا اعلام کرده است یک شبکه حماس در کرانه غربی ظاهرا به دنبال سرنگونی تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است.

نخست وزیر اسرائیل اگرچه نه به تفصیل در مورد اظهارات اخیر خود که quotation mark افق دیپلماتیک quotation mark جدیدی به روی اسرائیل باز شده است صحبت کرد :« تعداد مهمی از کشورها، تهدیدات در اطراف ما را به عنوان تهدیدی برای خود تلقی می کنند. در نتیجه ، آنها با اسرائیل نه به عنوان دشمن بلکه به عنوان یک شریک بالقوه برخورد می کنند. اینکه آیا این همکاری در برابر خطرات ، به مشارکت در فرصت ها نیز منجر شود چیزی است که ما باید با جدیت و مسئولانه در مورد آن بررسی کنیم.من تا به حال هرگز هیچ توهمی در مورد خاورمیانه نداشته ام. هنگامی که بهار عربی، به اصطلاح بهار عربی ، آغاز شد، من گفتم نیروهای لیبرال چندان زیادی مطرح نخواهند شد و اینکه جنبش های اسلامی ظهور خواهند کرد.»

نتانیاهو احتمالا به ظهور اخوان المسلمین در مصر ، جنگجویان دولت اسلامی و دیگر گروه های افراطی که در سال های اخیر از درگیری ها در سوریه و دیگر کشورها بوجود آمده اند اشاره می کرد.

نتانیاهو در مورد نیاز مشترک برای مبارزه با این گروه ها گفت :« ممکن است مبنایی برای همکاری های جدید وجود داشته باشد و این مشارکت ها می تواند فرصت هایی را در خصوص امنیت و دیپلماسی ایجاد کند.»
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز