۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸

‌آخرین خطبه آیت‌الله جباری

آیت‌الله جباری در ‌آخرین خطبه‌های نماز جمعه بهشهر‌ ‌با بیان اینکه برای موفقیت دولت در خدمتگزاری به مردم دعا می‌کنم، گفت: باید سیاست‌های دولت تدبیر و امید با برنامه‌ریزی منظم، اجرایی و پیاده شود.
کد خبر : ۱۹۴۰۶۲

صراط: آیت‌الله سید صابر جباری در آخرین خطبه‌های نماز جمعه بهشهر در هفتم شهریور، ابتدا با تشکر از مردم بهشهر که تجلیل خوبی از کریمه اهل بیت (ع) حضرت معصومه (س) و گرامیداشت هفته دولت داشتند، اشاره‌ای به حضور علیرضا یونسی‌رستمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران داشت و گفت: آقای یونسی در جمع مسئولان اعم از اجرایی و شورای شهر و اصناف و بازاری سخنرانی کردند، این نیروی مجرب و متعادل که بنده از سال‌ها قبل ایشان را در تعادل اخلاقی و سیاسی می‌شناختم اکنون به معاونت سیاسی رسیده و شایسته او است، اهل این شهر، شهر رستمکلا و نیروی آگاه و دلسوز به جامعه است.

* سیاست‌های دولت اجرایی و پیاده شود

وی اضافه کرد: باید سیاست‌های دولت تدبیر و امید با برنامه‌ریزی منظم، اجرایی و پیاده شود، البته از دولت‌های گذشته، از دولت سازندگی تا الان که باز هم رئیس جمهور ما یک روحانی است، قدردانی می‌کنم، دعا می‌کنم برای عزت دولت، که عزت نظام است و عزت اسلام است.

* دشمن می‌خواهد ما را به فراموشی عادت دهد

آیت‌الله جباری بار دیگر از نیروهای محلی و دلسوز قدردانی کرد و گفت: از کسانی که کریمه اهل بیت (ع) را و افکار جهانی را به قم فراخواندند قدردانی می‌کنم، این قبیل کارها نباید فراموش شود، دشمنان می‌خواهند ما را به فراموشی عادت دهند.

* تقوا برای همه لازم است

آیت‌الله جباری همچنین در آخرین خطبه خود با بیان آیاتی از سوره آل عمران، به بحث اخلاقی درباره اسلام اشاره و تصریح کرد: بنا به گفته خداوند در قرآن، دین در پیش خدا فقط اسلام است، اگر کسی غیر از اسلام را بخواهد، از او قبول نمی‌شود و او از زیانکاران است.

وی بیان داشت: دین، یعنی مجموعه اوامر و نواهی خداوند به وسیله پیامبر از قرآن و سنت حضرت محمد (ص).

این عالم گرانقدر با اشاره به موضوع تقوا، خاطرنشان کرد: تقوا برای آمریکا، انگلستان، آسیا و کشورهای آفریقایی، برای همه لازم است، برای اینکه اعتماد مردمی پیدا می‌کنند، چرا فرانسه وضعیتش از هم پاشیده است؟ چون دروغ گفت، و چیز بد، بی‌تقوایی می‌آورد.

*حج کنگره بین‌المللی اسلامی است

امام جمعه فقید بهشهر در ادامه آخرین خطبه‌های نماز جمعه، گفت: خدا می‌خواهد همه مردم به مکه بروند و آنها که مسلمان نیستند مسلمان شوند، الان عربستان جوابگو نیست، آن موقع چه کار کند، در شعاع مکه نباید ساختمان‌های چند طبقه بسازند، این‌ها درست نیست.

وی تصریح کرد: مکه اکنون کنگره بین‌المللی اسلامی ما است، اگر خانه خدا خلوت شود دشمنان جشن می‌گیرند، امام صادق می‌فرماید: اگر خانه خدا خالی می‌شود وجوهات بدهید به کسانی، تا بروند مکه و خانه خدا پر شود.

* به حق عمل کنید

آیت‌الله جباری بیان داشت: خداوند بیع را حلال کرد و ربا را حرام، این بانک‌ها بسیار ربوی هستند.

نماینده فقید مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، در آخرین خطبه خود بیان داشت: خداوند برای مردم، نحوی آزادی مالی قائل شد که در آن تصرف کنند، انفاق کنند، صدقات بدهند، صله‌ رحم به جا آورند، وجوهات بدهند، و آشنایانشان را دستگیری کنند.

وی در این خطبه‌ها اظهار داشت: خداوند به حضرت داود (ع) گفته است: شما را در زمین حاکم قرار دادم شما به حق عمل کنید، به غیر پیغمبر نیز گفت: همه را دشمن نبینید، همه را دوست بدانید، از اینها باید درس گرفت.

* ایران کشور امام زمان (عج) است

امام جمعه فقید بهشهر همچنین در آخرین خطبه خود درباره عدالت، گفت: عدالت در حکومت باعث بقا است، دولت‌ها با عدالت می‌مانند اگر چه کافر باشند، اگر چه جزو اوتاد باشند مثل سوریه؛ هر چند سوریه مثل ایران نبود اما به نسبت عدالت را رعایت کردند.

وی بیان داشت: ایران، کشور امام زمان (عج) است، هیئت دولت، کابینه محترم، مجلس و همه استانداران پای رکاب امام زمان (عج) در حال فعالیت هستند، اشتباه هم می‌شود، ممکن است امام جماعت نیز به جای رکوع سجده برود.

* مردم باید در حکومت اسلامی، در سایه عدالت باشند

این عالم گرانقدر و مفسر قرآن با بیان اینکه مظهر عدالت، حضرت قائم (عج) است و باید در ارائه امکانات، عدالت رعایت شود، به خدمات دولت در کشور اشاره کرد و گفت: بروید مناطق کوهستانی و کویر را ببینید، مناطق شهری هم آباد شد، شما برادران ببینید که اسلام دین عدالت است، باید به گونه‌ای باشد که طرح خودکفایی برای مردم نیازمند به کمیته امداد و بهزیستی نباشد، البته بنا بر ضرورت باید باشد، اما مردم باید در حکومتی که بنیانگذارش امام راحل و بعد از او فرزند شایسته‌اش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است، در عدالت باشند زیرا در مسائل عادلانه، نص صریح قرآن است که باید رعایت شود.

* باید در مقابل دین اسلام، کرنش کنیم

آیت‌الله سید صابر جباری امام جمعه فقید بهشهر، در ادامه آخرین خطبه‌های نماز جمعه گفت: اسلام یک مجموعه پسندیده اوامر و یک مجموعه نواهی از نکوهش‌های روانیِ آگاهانه وجدانی است، اسلام برنامه ابدی دارد، و ما باید در مقابل این دین بی‌نظیر کرنش کنیم.

* گفتم؛ مردانگی نیست که در زمان جنگ مردم را رها کنم

امام جمعه فقید بهشهر در خطبه دوم از آخرین بیانات خود، شهر بهشهر را این‌گونه توصیف کرد که این شهر، شهر عالم‌پرور، شهر سردارنواز، شهر استثنایی، شهید دوست و شهید داده است.

وی همچنین درباره حضورش به عنوان امام جمعه در بهشهر، گفت: قراردادم سه ماهه تا 6 ماهه بود، سه ماهه آمدم که جنگ شروع شد، گفتم مردانگی نیست که در زمان صلح کنار مردم باشم، و در زمان جنگ مردم رها کنم و در جای دیگر باشم، دوست ندارم بروم، تا اینکه جنگ شروع شد، گفتند یک ساله تمام می‌شود اما هشت ساله شد و تبعاتی داشت، بعد جنگ فرهنگی شروع شد، خدا هر چه خواست شد، اما ضرر نکردم، آنچه که شد سود بردم برای اینکه یا قیامت به من سودی خواهند داد یا دنیا، بارم سبک بود، ولی آنچه بار، بار داشت، آن بارش سنگین بود.

* سریع‌ترین عقوبت از آن ستمگران

نماینده فقید مجلس خبرگان رهبری در ادامه خطبه دوم از آخرین خطبه‌هایش اظهار داشت: سریع‌ترین عقوبت از آنِ ستمگران است، ببینید اسرائیل به چه ذلتی افتاد؛ تا زمانی که ناسیونالیسم عربی در کار بود، بیروت خانه خلوتش بود، می‌آمد سینا را می‌گرفت، مسجد اقصی را، و هر کجا را که اراده می‌کرد.

* سید حسن نصرالله را در جماران دیدم

وی بیان داشت: اما به یک‌باره مکتبی زنده شد، مکتبی از امام خمینی (ره)، بنده با چشمانم سید حسن نصرالله و آقای موسوی که شهید شد را در جماران دیدم که محضر امام (ره) آماده بودند، طلبه بودند و شاگرد امام (ره) و حالا مقلد رهبری، و الان هم در حال دفاع از جهان اسلام و از جمله فلسطین هستند.

* الله اکبر از مفتی عربستان!

آیت‌الله جباری در ادامه این خطبه‌ اظهار داشت: مفتی اعظم عربستان گفته بود راهپیمایی به نفع غزه حرام است، کمک کردن حرام است؛ الله اکبر که این مفتی چه می‌گوید، یک زن که مشاور وزیر انگلستان بود اخیرا به دولتش اعتراض کرد شما که دم از حقوق بشر می‌زنید، چرا کودک‌کشی؟ چرا مردم؟ چرا بیمارستان؟ و بعد گفت که من نیستم و استعفا دارد، او یک زن نبود بلکه مردانه رفتار کرد.

* از مظلومان دنیا حمایت می‌کنیم

امام جمعه فقید بهشهر در آخرین خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به سخن نخست وزیر اسرائیل که گفته بود حامی فلسطینی‌ها همانا ایران بزرگ است، خاطرنشان کرد: ما انکار نداریم که از مظلومان دنیا حمایت کنیم، مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند، سید حسن نصرالله نیز اعلام کردند، ولی مردم استقامت کردند، مردم اگر مقاومت و استقامت کنند، کوه را از جا می‌کَنند.

وی بیان داشت: ایران، آبرویی شده است، بعضی‌ها متوجه نمی‌شوند و می‌گویند چرا باید فلسطین را کمک کنیم، اما فلسطین سنگر اول ما است.

* داعش، دستباف آمریکا است

آیت‌الله جباری همچنین در آخرین نظراتش درباره داعش اظهار داشت: داعش گفته اگر سامرا و کربلا و نجف را بزنیم آن‌وقت میرویم مشهد، اما حرف ما این است که تو (داعش) و اربابت (آمریکا) همه غلط کردید، شما که دستباف آمریکا هستید.

وی تصریح کرد: داعشی‌ها مثل طالبان می‌خواستند شلوغ کنند تا آمریکا به منافعش برسد، آمریکا از رشد ایران در حال دق کردن است.

امام جمعه فقید بهشهر در بخش پایانی از آخرین خطبه‌های خود، خطاب به دولتمردان گفت: پروژه‌هایی که در هفته دولت افتتاح شد را به اطلاع مردم برسانید، مردم بدانند چه‌قدر کار شد، منطقه دشت و چهارقلعه و منطقه یانه‌سر بهشهر نیز سالانه در دهه فجر و هفته دولت شاهد پیشرفت است.

* محصولات استاندارد برای صادرات ساخته شود

وی بیان داشت: الان ما در تحریم هستیم، امکانات مالی محدود است؛ بنده که تا حدودی رعایت می‌کنم( یکی دو نوع میوه تعارف می‌کنم)، ایران جزیره امن امام زمان (عج) است و از نظر امکانات نظامی و پرش موشک‌های دوربرد و هواپیماهای بی‌سرنشین و باسرنشین، قدرتمند است، ما یک فشنگ نداشتیم، آقایان شکرگزاری کنید، الان هم باید برای رفع مشکلات به گونه‌ای عمل کنید قناعت باشد، صادرات ما مثبت باشد، باید استاندارد باشد.

آیت‌الله جباری در ادامه این بخش اظهار داشت: ما باید کاری کنیم که اگر خواستیم در سازمان ملل جایی پیدا کنیم، لااقل 130 -140 کشور برای ما بلند شوند.

* جهان‌شمول باشید

وی بیان داشت: باید جهان‌شمول باشیم، دیدگاه امام (ره)را ببینید، دیدگاه نظام را ببینید، خدمات بین‌المللی داشته باشیم، ببینیم چرا در منطقه جنایت بیشتری مرتکب نمی‌شوند، چون از حزب‌الله می‌ترسند، چون فهمیدند حزب‌الله یعنی سلاح مدرن امام زمان (عج) از شاخه ایران.

برگرفته از فایل صوتی آخرین خطبه امام جمعه فقید بهشهر.


منبع: فارس