۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸

ابتکار چگونه وارد دولت اصلاحات شد؟

ابتکار ادامه داد: بنده خود در سال 76 عضو سازمان‌های غیردولتی بودم و از همین سازمان‌ها به دولت اصلاحات وارد شدم سپس به عنوان منتخب مردم تهران در شورای شهر حاضر شده و از این نهاد دوباره به دولت بازگشتم و هیچ وقت خود را جداً از این مجموعه نمی‌دانم چرا که ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد به خوبی درک شده و ارتقا یافته است.
کد خبر : ۱۹۴۲۰۰
صراط: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رویکرد دولت یازدهم به رسمیت شناختن تشکل‌های غیردولتی است که در دوره جدید فعالیت خود با انگیزه مضاعف در این عرصه حضور پیدا کرده است.

معصومه ابتکار صبح امروز در نشست سراسری سازمان‌های غیردولتی در اردبیل اظهار کرد: ما به دید یک سرمایه اجتماعی و ملی به این مجموعه‌ها نگاه می‌کنیم و در تلاش  هستیم تا زمینه و بستر مناسب برای فعالیت این مجموعه‌ها با ثمربخشی دقیق و اعتماد‌آفرینی مناسب فراهم آید.
 
وی سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی را یک سرمایه عظیم اجتماعی در مسیر پیشرفت و اعتلای کشور بیان کرد و گفت: بعد از انتخابات 24 سال گذشته و ارائه دیدگاه‌های رئیس جمهور یک رویکرد متفاوتی را با تکیه بر عقلانیت و دوراندیشی بیشتر شاهد و ناظر هستیم به طوری که امروز در فضای عمومی جامعه سعی می‌شَود از ظرفیت تمام طیف‌ها، قومیت‌‌ها و مذاهب استفاده شود تا با جذب مشارکت آنها فعالیت‌ها به شکل مثبت و سازنده انجام شده و شاهد ارائه نظرات و پیشنهادات و نقدها در فضای آزاد و مثبت باشیم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اگر این فضای آزادانه در چارچوب قانون به دور از فضای امنیتی فراهم آید به طوری که در سال‌های گذشته در جامعه ما نوعی دل‌آزردگی و دلمردگی و دوری از فضای آزادانه و صادقانه در تعامل مثبت با دولت پیش آمده بود که هر چند امکان ارائه دیدگاه‌ها به صورت آزادانه فراهم می‌آمد اما آزادی بیان در کشور وجود نداشت.
 
ابتکار مهمترین رسالت دولتمردان را برقراری فضای اعتماد و برگشت بستر آرامش اجتماعی اعلام کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با دولتمردان بر این اصل تاکید کردند که فضای آرامش توام با اعتماد و منطق در کشور فراهم آمده است.
 
این مسئول بیان کرد: ما برخلاف رویکرد قبلی در تعامل مثبت با تشکل‌های مردم نهاد سعی داریم از ظرفیت آنها استفاده کنیم و ما در ماه‌های اخیر به خوبی شاهد تغییر رویکردها به سمتی هستیم تا مشوق‌های غیردولتی به رسمیت شناخته شود.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت متنوع این تشکل‌ها در حوزه‌های فرهنگی، بهداشتی، محیط زیست و حمایت از کودکان یادآور شد و عنوان کرد: سازمان‌های غیردولتی باید به شکل فراگیر و به دور از نگرش سیاسی با انگیزه و با اصالت خاص و در این سنگر تلاش همه‌جانبه را انجام دهند.
 
ابتکار ادامه داد: بنده خود در سال 76 عضو سازمان‌های غیردولتی بودم و از همین سازمان‌ها به دولت اصلاحات وارد شدم سپس به عنوان منتخب مردم تهران در شورای شهر حاضر شده و از این نهاد دوباره به دولت بازگشتم و هیچ وقت خود را جداً از این مجموعه نمی‌دانم چرا که ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد به خوبی درک شده و ارتقا یافته است.
 
وی افزود: در هشت سال گذشته این سازمان‌ها خدمات زیادی را انجام داد اما این دوران جنبه مثبتی به همراه داشت که همه فهمیدیم باید قدر ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی را بدانیم و هرگز سعی نکنیم نباید آنها را از دست بدهیم.
 
تشکل‌های غیردولتی نباید رنگ و بوی دولتی بگیرد
 
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باید در حوزه سیاست‌گذاری و تغییر رویکردها و جهت‌گیری‌ها از این ظرفیت مطلوب و شایسته استفاده کرد که در این زمینه دولت علاقه‌مند نیست در قالب دولتی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده کند بلکه ارائه دیدگاه و نظرات باید به شکل مستقل انجام شود.
 
ابتکار عنوان کرد: ما انتظار داریم که تشکل‌های مردم نهاد قالب وابستگی به دولت نگیرند بلکه تمایل داریم تا جایگاه مستقل خود را حفظ کنند و در سیاست‌گذاری‌ها عادلانه و با تدبیر وارد شوند که بنده از استاندار اردبیل انتظار دارم از این ظرفیت ‌در کار گروه‌های استانی بهره کامل را ببرند.
 
این مسئول گفت: در 17 سالی که با اعضای این سازمان‌ها نشست‌هایی را داشتم از مسئولان درخواست کردیم تا اتاق فکری در استان‌های مختلف با حضور سازمان‌های مردم نهاد شکل بگیرد تا در یک فضای تعاملی بتوانیم حرکت مثبت و سازنده‌ای را شاهد و ناظر باشیم که در این زمینه انگیزه قوی ارزشی و اعتقادی این مجموعه‌ها می‌تواند بسیار راهگشا و موثر باشد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اثربخشی این فعالیت‌ها را یادآور شد و گفت: با تغییر نگاه و الگوی رفتاری اثربخشی در این حوزه اتفاق می‌افتد و ما در دولت باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا اصلاح آیین‌نامه‌ها اتفاق افتاده و بستر فعالیت فراگیر بیش از گذشته مهیا شود.
 
ابتکار افزود: از وزیر کشور خواسته‌ایم تا هر چه سریع‌تر با اصلاح آیین‌نامه و مقررات در حمایت از تشکل‌های مردم نهاد ورود خوبی پیدا کند و در صدور مجوزها نیز تسهیل انجام شود.
 
وی نقش دیده‌بانی تشکل‌های غیردولتی را یادآور شد و تصریح کرد: در دنیا بدون رسانه و تشکل‌های غیردولتی امکان ندارد رفتار سالم و آزادانه مدیران و مسئولان اجرایی مورد رصد قرار گیرد در حالی که در چارچوب قانونی و مسئولیت‌های اجتماعی این کار مورد توجه و دقت نظر است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مسئولان باید قدرت تحمل نقد و پذیرش خود را بالا ببرند و از خودرایی و خودکامگی پرهیز داشته باشند چرا که دولت نیز در این دیدگاه نمی‌تواند بدون نقش دیده‌بانی فعالیت‌های سازنده خود را رو به جلو حرکت دهد.
 
نقش تشکل‌های غیردولتی در برنامه ششم پررنگ دیده شود
 
ابتکار به ایجاد فضای شور و نشاط در جامعه بر پایه‌های مختلف و سازنده دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: تشکل‌های غیردولتی مورد حمایت مردم هستند و ما در مسئله آموزش و مدیریت آن و همچنین نظارت بر عملکرد سازمان‌های مردم نهاد باید به شکل تاثیرگذار عمل کرده و انجام وظیفه کنیم.
 
این مسئول از معاون راهبردی رئیس جمهور خواست تا به مانند برنامه چهارم که رنگ این تشکل‌ها پررنگ دیده شده بود در فرایند برنامه ششم نیز نقش آنها موثر و کارآمد دیده شود چرا که این تشکل‌ها صدای رسای مردم هستند که در برنامه ششم که یک برنامه علمی و فراگیر است و باید در تدوین این ظرفیت به شکل کامل استفاده کنیم که لازمه آن شبکه ‌سازی قوی در این حوزه است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر این اتفاق به شایستگی بیفتد و تشکل‌ها با انگیزه و همچنین راهبرد درست ورود پیدا کنند ما به راحتی می‌توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم.
 
ابتکار با اشاره به فعالیت این تشکل‌ها در قالب برنامه‌های حمایتی حفاظت محیط زیست به ویژه شکار و صید گفت: در سایه فعالیت این مجموعه‌ها جریانی به راه افتاده است تا به نوعی شکارچیان سلاح خود را بر زمین گذاشته و در صیانت از حیات وحش ورود پیدا کنند.
 
این مسئول در پایان سخنان خود جلب مشارکت جوامع محلی را در صیانت و حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌های طبیعی و در حال نابودی را در بخش فراگیر و عمومی یادآور شد و بیان کرد: ما سعی داریم در بخش آموزش و فرهنگ‌سازی نیز با رویکرد غیردولتی ورود پیدا کنیم و برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌ها را تحقق ببخشیم.
منبع: فارس