۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵

واکنش کاخ‌سفید به بریدن سر روزنامه‌نگارش

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار تجدید نظر تل‌آویو در تصمیمش برای مصادره ۴۰۰ هکتار از اراضی اشغالی فلسطین شد.
کد خبر : ۱۹۴۳۲۲
صراط: جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار تجدید نظر تل‌آویو در تصمیمش برای مصادره 400 هکتار از اراضی اشغالی فلسطین شد.

خانم ساکی در این کنفرانس خبری گفت: «نگرانی عمیق خود را از بیانیه اسرائیل برای اعلام مناطق وسیعی به عنوان "سرزمین‌های دولتی" جهت گسترش شهرک‌سازی‌ها اعلام می‌کنیم. ما از مدتها پیش مخالفت صریح خود را با فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل اعلام کرده‌ایم. ما از اسرائیل می‌خواهیم این تصمیم را لغو کند.» 

اسرائیل اعلام کرده است که قصد دارد 400 هکتار (چهار میلیون متر مربع) از سرزمین‌های فلسطینی در بخش اشغالی کرانه باختری را مصادره کند. شهرداری این منطقه که توسط ارتش اداره می‌شود گفته است که زمین‌های مجتمع شهرکی عتصیون در حومه بیت‌لحم را "ملک دولتی" اعلام می‌کند.

رادیو اسرائیل این تصمیم را واکنشی به کشته شدن سه شهرک‌نشین اسرائیلی در ماه ژوئن خوانده است.

این مقام آمریکایی گفت: «ما از مدتها پیش مخالفت خود را با ادامه فعالیت‌های شهرک‌سازی اعلام کرده‌ایم.»

وی افزود تصمیم جاری نیز همانند سایر تصمیم‌های اسرائیل برای شهرک‌سازی، با هدف اعلام شده این رژیم برای تعهد به راهکار دو دولتی مبتنی بر مذاکره مغایر است.

طرح ساخت‌وساز در یک شهرک بزرگ این منطقه ابتدا در سال 2000 مطرح شد. تا این که سال گذشته میلادی دولت اسرائیل ساخت هزار واحد مسکونی در این شهرک را به مناقصه گذاشت.

گروه حقوق بشری «اینک صلح» در اسرائیل که مخالف شهرک‌سازی در کرانه باختری است این اقدام را «بزرگ‌ترین غصب زمین‌ توسط اسرائیلی‌ها» در سی سال گذشته خوانده است.

نبیل ابوردینه، سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی درکرانه باختری گفت این اقدام اسرائیل باعث بی‌ثباتی بیشتر و پیچیده‌تر شدن موقعیت بعد از جنگ غزه خواهد شد.

شهرک‌سازی اسرائیل در مناطق اشغالی انتقاد شدید جامعه بین‌الملل و حتی متحدان اسرائیل را در پی داشته است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 120 شهرک‌یهودی‌نشین که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند. یهودیان صهیونیست بعد از اشغال سرزمین‌های فلسطین در سال 1948 و تاسیس اسرائیل به تلاش برای قرار دادن بیت المقدس به عنوان پایتخت خود ادامه دادند و برخلاف قوانین بین المللی، طرح احداث شهرک های‌یهودی نشین را آغاز کردند.

تل‌آویو در جنگ شش روزه 1967، شرق بیت‌المقدس را اشغال و آن را به اسرائیل ضمیمه کرد؛ این رژیم در حالی به ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در شرق القدس ادامه می‌دهد که بر اساس قوانین بین‌المللی هرگونه ساخت و ساز در مناطق اشغال‌شده، ممنوع است.

سیاست اسرائیل در یهودی‌سازی و گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در بیت‌المقدس برای تحمیل برتری جمعیتی یهودیان بر عرب‌ها در حالی ادامه دارد که در قطعنامه‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه 478 ، شهر قدس بخشی از اراضی اشغالی به شمار می‌آید و رژیم اسرائیل با ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در این منطقه قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

همچنین، اقدام تل‌آویو در ضمیمه کردن شرق‌بیت‌المقدس به اسرائیل، نقض قطع‌نامه 242 شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌آید و هرگز در جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

منبع: تسنیم