۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
نگاهی به فیلم «فرشته‌ها باهم می‌آیند»

فیلمی برای تقبیح فرزندآوری و تخریب روحانیت!

هدیه دختر صاحبخانه به لیلا می‎گوید: «این احمدآقای شما تو کدوم دسته‎ است؟!» و منظور او روحانی حکومتی یا غیرحکومتی است!
کد خبر : ۱۹۴۳۹۳
صراط: بعد از ساخت فیلم توهین‎آمیز «مارمولک» در سال 82 با محوریت قشر روحانی جامعه که حاشیه‎های زیادی به همراه داشت، استفاده از سوژه‌ی «روحانی» در فیلم‏های مختلف، به روشی برای جذب مخاطب تبدیل شد که در این میان، برخی فیلم‎سازان سعی بر برجسته کردن ویژگی‎های مثبت و ترسیم بایسته‎های روحانیون ایده‎آل داشته‎اند و برخی دیگر به بهانه‌ی انتقاد، علاوه بر تخریب این طیف، ساختار و نظام دینی را مورد هجمه قرار داده و می‏دهند. برخی زندگی خصوصی آن‌ها را جذاب یافته‎اند و برخی دیگر رفتار اجتماعی آن‌ها و گروهی نیز هر دو بعد را مورد توجه قرار داده‎اند.

اگر از زاویه‎ای متفاوت به موضوع فیلم‎های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، در چند ماه گذشته نگریسته شود، می‎توان به‌صورت صریح و واضح، طرح مسائل سیاسی و اجتماعی روز جامعه و همچنین انعکاس سیاست‎های کلان کشور را مشاهده نمود که البته با توجه به ذائقه‌ی تولیدکنندگان آن‌ها، یا وجهه‌ی تبلیغی دارند و یا انتقادی.

از جمله مسائل کلان جامعه که به صور مختلف در فیلم‏ها بروز و ظهور یافته، تغییر سیاست‎های جمعیتی کشور از سوی مقام معظم رهبری و طرح بحث دریافت یا عدم دریافت یارانه از سوی دولت یازدهم است. حال چند سؤال مطرح می‎شود که هدف از طرح ابعاد مختلف زندگی و فعالیت «آخوند یا روحانی» بر روی پرده‌ی سینما و در میان سینماگران چیست؟ فیلم «فرشته‎ها با هم می‏آیند» با طرح مسائل جزئی زندگی یک طلبه و ورود هم‌زمان سه فرزند به زندگی وی، در کدام طیف قرار می‏گیرد و آیا به‌طور کلی می‏توان این فیلم را در چارچوب ذکرشده گنجاند؟

پاسخ به این سؤالات، با توجه به سوابق نه چندان درخشان منوچهر محمدی، تهیه‌کننده و حامد محمدی، کارگردان فیلم، نیاز به تدقیق و بررسی دارد؛ چراکه این پدر و فرزند، سابقه‌ی ساخت و نویسندگی فیلم‎های قابل تأملی چون «مارمولک»، «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه» با موضوع روحانیت، زندگی طلبگی و خانواده‌ی شهدا را دارند. فیلم‎هایی که توانسته‎اند با استفاده از عدم آگاهی برخی مسئولین، حمایت مادی و معنوی آن‌ها را جلب نمایند و به‌عنوان فیلم‎هایی «ارزشی» و «قابل تقدیر» طرح گردند.

تناقض عنوان و محتوا

از عنوان فیلم که «فرشته‎ها با هم می‎آیند» نام دارد و تبلیغات آن، چنین برمی‎آید که موضوع اصلی، «فرزندآوری»، تشویق خانواده‎ها به داشتن فرزند بیشتر و استقبال از حضور آن‌ها در زندگی باشد؛ در صورتی که با مشاهده‌ی فیلم و تحلیل محتوای آن، نه تنها بازخورد مثبتی نسبت به این مسئله مشاهده نمی‎گردد، بلکه سیاست‎های کلان جمعیتی کشور در چند سال اخیر، تقبیح شده و مورد انتقاد قرار می‎گیرد.

در سکانس درمانگاه، که احمد (جواد عزتی در نقش طلبه) و همسرش لیلا (نازنین بیاتی) برای سونوگرافی مراجعه کرده‏ اند، خانم بارداری با نگاهی معنادار به احمد و با لحنی کنایه‎آمیز خطاب به او می‎گوید: «یه روز می‌گن یه بچه کافیه، روز بعد می‏گن که به هر بچه یه میلیون می‎دن، امروزم می‎گن: بچه‌ی بیشتر، زندگی قشنگ‏تر!»

احمد با لحنی مهربان، یک شکلات به بچه‌ی او می‎دهد و می‎گوید: «بچه به این گُلی، برکت زندگیه!» و هم‌زمان، دکتری که لیلا (همسر احمد) را معاینه کرده و متوجه سه قلو بودن فرزندان او شده، از اتاق خارج می‎شود و این خبر را به احمد می‎دهد. خانم ناراضی از سیاست‎ جمعیتی فرزند بیشتر، با لحنی کنایه‌آمیز که خنده‌ی تماشاگران حاضر در سینما را به همراه دارد، خطاب به احمد می‎گوید: «خوب، حالا دیگه برکت از سروکول زندگی‌تون بالا می‎ره!»

بعد از تولد فرزندان، احمد و لیلا با دردسرهای زیادی مواجه می‎شوند؛ به نحوی که احمد برای تأمین هزینه‎های آن‌ها مجبور است سه شغل (طلبگی، سیم‎کشی برق ساختمان و بازیگری) داشته باشد و حتی به بازیگری در سینما، که از آن اکراه دارد، روی بیاورد و برخی شب‎ها نیز به منزل نمی‌آید. این مسئله به‌خوی نشان می‎دهد که لفظ «فرشته» در عنوان فیلم، کاربردی معکوس و کنایه‎آمیز دارد؛ چراکه از فرزندان زیاد به‌عنوان عوامل سختی، مشقت و «دیو»گونه یاد شده است! با این وجود، محوریت در فیلم با فرزندان، که به نظر می‏رسد فلسفه‌ی وجودی آن را تشکیل می‏دهند، نیست و زندگی و فعالیت‎های اجتماعی طلبه مورد نظر است که در ادامه مورد بحث و بررسی قرار می‎گیرد.

روحانی ساخته‌ی ذهن کارگردان یا مُبلِّغ دین؟!

اگر موضوع فیلم، با توجه به توضیحات فوق، توصیف وضعیت «روحانی یا طلبه» باشد نیز ناقص و نارساست؛ چراکه در آن، «تبلیغ» و وظیفه‌ی دینی و اجتماعی او حذف شده و نشانه‎ای از درس، بحث و وعظ وجود ندارد! به نظر می‏رسد تأکید بیش از حد بر عمل‏گرایی، موجب غفلت از مبانی فکری و تقویت علم دینی شده است؛ چراکه «احمد» یا در کلاس درس حاضر نمی‏شود و یا در صورت حضور، به انجام کارهای شخصی می‏پردازد و اثری از یادداشت کردن مباحث طرح‌شده توسط استاد نیست.

در سکانس اولی که از حضور احمد در حوزه‌ی محل تحصیل او نشان داده می‎شود، استاد در حال صحبتی با موضوع «رزق مادی و معنوی خداوند در زندگی» است که احمد در حال محاسبه‌ی هزینه‌ی وسایل مورد نیاز فرزندان خود و اولویت‌بندی آن‌هاست! از این تصویر چنین برداشت می‎شود که مابقی طلاب و حتی استاد احمد، در پی فراگرفتن نظری دین به‌صورتی شعارگونه هستند، اما احمد که طلبه‎ای عمل‌گرا و استثنایی است [!] به صورت عملی آن را در زندگی تجربه می‎کند و توجهی به بُعد نظری بحث ندارد!

در سکانس دوم حوزه، بعد از انتشار تصویر تبلیغاتی او در فیلمی که در آن بازی کرده است، هیچ‎یک از طلاب با «احمد» ارتباط ندارند و حتی جواب سلام او را نمی‏دهند؛ به نحوی که احساس همذات‌پنداری با احمد را تقویت می‎کند و حس انزجار و تنفر نسبت به دیگر طلبه‎ها را شدت می‎بخشد. بعد از این ماجراست که احمد در جواب نارضایتی همسرش نسبت به بازیگری او، نقل به مضمون، می‎گوید: «من هم می‏تونستم مثل بقیه به درس و بحثم و بعدشم منبر برسم!»

یعنی در مقابل عمل او، درس و بحث و منبر رفتن، اعمالی کم‌اهمیت‏اند! این مسئله را به‌خوبی می‎توان از اظهارنظر قابل تأمل حامد محمدی، نویسنده و کارگردان فیلم دریافت که می‏گوید: «من فکر می‌کنم مردم ما هم در جامعه متوجه آدم خوب و بد شده‌اند. همین مردم به دکتر روحانی رأی میلیونی دادند [!] اما در جای دیگر روحانی داریم که در نمازجمعه چه عباراتی استفاده می‎کند! پس مردم این تفاوت را متوجه شدند. در فیلم‏های من می‌گویند چرا این روحانی‎ها منبر نمی‎روند. در حالی که به عقیده‌ی من، منبر آن‌ها عملی است.شخصیت روحانی فیلم‏های فرشته‎ها با هم می‌آیند و طلا و مس، منبرش در رفتار با خانواده و مردم است.» (محمدی، 2 مرداد 1393)

این در حالی است که مقام معظم رهبری در باب اهمیت تبلیغ و هدف آن فرموده‎اند: «هدف از حرفه‌ی‌ تبلیغ و گویندگى دینى، عبارت است از موعظه براى تزکیه‌‌ی مردم، تبیین معارف دینى براى بالا رفتن سطح آگاهى دینى مردم و بیان مصایب و مراثى حضرت ابى‌عبدالله (ع)؛ یعنى ارائه‌ی‌ الگویى به مردم براى کیفیت بخشیدن به حرکت در راه هدف‎هاى بزرگ. همه‌ی‌ این چیزها جزء اشرف هدف‎هاست؛ هم تزکیه، هم بالا بردن افکار و آگاهی‎هاى مردم، هم ارائه‌ی‌ الگو براى جهاد و تلاش فى‌سبیل‌الله. این فن را نباید کوچک گرفت. منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزء شریف‏ترین کارهاست و باید و شاید که شریف‎ترین انسان‌ها و عالم‌ترین و آگاه‌ترین آن‌ها به مسائل اسلامى و عامل‌ترین آن‌ها به احکام شرعى، در این راه قدم بردارند و آن را براى خود افتخارى بدانند.» (امام خامنه‎ای، 20 تیر 1370)

در خصوص طلبه‌ی محبوب مورد نظر کارگردان و تهیه‌کننده (آنچه از فیلم استنباط می‎شود) باید گفت کسی است که کار باغبانی انجام می‏دهد، خیلی نسبت به حق‎الناس حساس است، در هیچ اداره و ارگانی آشنا و پارتی ندارد، سر کلاس درس حاضر نمی‏شود، اهل مباحثه و تبلیغ و منبر نیست، برای تأمین معاش خانواده‎اش حاضر است به هر کاری روی بیاورد حتی بازیگری در سینما، سیم‎کشی ساختمان انجام می‎دهد، به کارگران کمک می‏کند، در بچه‎داری و پخت‌‌وپز به همسرش کمک می‏کند، از حق ارث خود در جهت کمک به برادرش می‏گذرد، در راستای خوش‎خدمتی به دولت، یارانه دریافت نمی‏کند! زمانی که صاحبخانه‌ی احمد، پس از بازگشت از مکه و مطلع شدن از افزایش سه‌نفره‌ی تعداد اعضای خانواده احمد، قصد اضافه کردن کرایه‌ی خانه را دارد، از او می‎پرسد: «حساب کردی ببینی یارانه‎ات چقدر می‌شه؟!» و لیلا پاسخ می‎دهد: «احمدآقا از اول ازدواجمون، یارانه نگرفته!»

او همچنین به دیگر همکلاسی‎هایش درس دین‌داری عملی می‏دهد! در دیالوگ‎های میان احمد و سپه‎شور، در حالی که یقه‌ی لباس او را گرفته، می‎پرسد: «این حدیث از کیه؟!» و سپه‎شور با قرائت ترجمه آن می‏گوید: «کسی ‎که برای کسب روزی حلال تلاش کند، مانند مجاهد فی‌سبیل‏الله است!»[1] احمد تأکید می‏کند: «نگفتم ترجمه‌ی فارسی‌شو بگی! گفتم از کیه؟!» و سپه‎شور نمی‏تواند جواب بدهد! کارگردان بدین‎ وسیله می‏خواهد اثبات کند طلبه‏ای که خیلی به لباس و کلاس و بحث اهمیت می‏دهد و معتقد است «این لباس حرمت داره!» نه تنها عامل به آموخته‏ها نیست، بلکه حتی از پاسخ‌گویی به یک سؤال ساده و مشهور، عاجز است!

حامد محمدی (کارگردان) هدف خود را از طرح این مسائل، چنین بیان می‎کند: «نقطه‌ی مقابل آن [احمد] در فیلم، یک روحانی دیگر [سپه‌شور] است که غیبت او را می‌کند. او هم با کارگران برخوردی از سر تکبر و غرور دارد و هم غیبت احمد را می‌کند. این‌‌ها تصویری از بخشی از فرهنگ غلطی است که در این سال‌ها در کشور ما باب شده است، بگم‌بگم‌هایی که مطرح می‌شود و هیچ مدرکی برای آن نیست!» (محمدی، 13 مرداد 93)

نکته جالب توجه این است که کارگردان مدعی است انعکاس روحانی ساخته و پرداخته شده در ذهن و فیلم او، کاملاً درست بوده و در واقع خدمت بزرگی به جامعه‌ی روحانیت است! «کاری که ما الآن انجام می‌دهیم، کاری است که خود روحانیت باید انجام می‌داد و به هر دلیلی تا الآن انجام نداده است. شاید دلیل این بوده که توانایی‌اش را نداشته‌اند و یا امکاناتش نبوده و یا اصلاً دغدغه‌ی آن را نداشتند و فکر کردند لازم نیست درباره‌ی این موضوعات حرف بزنند. کاری که ما در طلا و مس و یا فرشته‌ها... کردیم، کاری است که خود روحانیت باید انجام می‌داد و نداده است و حالا ما این کار را انجام می‎دهیم. هیچ توقعی هم نداریم که از طرف برخی دوستان مورد تمجید قرار بگیریم، ما را اذیت نکنند، کاری هم به کارمان نداشته باشند، برایمان کافی است. [...] من به‌عنوان یک ایرانی تصور می‎کنم اندک وظیفه‎ام این است که هرازگاهی به آنان یادآوری کنم که شما باید به اینجاها هم فکر کنید. آقایون روحانی، علما، بزرگان این‌ها هم وظیفه شماست، خیلی چیزها را فراموش نکنید، فکر نکنید همین درس‌های علمی و منبر کفایت می‎کند. اتفاقاً من فکر می‎کنم باید کمی جلوتر را ببینیم و به آنان یادآوری کنیم که چه مسائل دیگری هم وجود دارد.» (همان)

نکته جالب توجه این است که در فیلم «طلا و مس»، نوشته حامد محمدی، طلبه‌ی نقش اول فیلم، سید رضا (بهروز شعیبی) نیز اهل وعظ و خطابه نیست، در کلاس‏هایش به‌صورت منظم حاضر نمی‏شود، کار یدی انجام می‏دهد (برای امرار معاش خانواده و تأمین هزینه‎های درمانی همسرش، قالی‌بافی می‏کند) و صدای استاد را از پشت در حجره می‎شنود! یعنی حضور در کلاس درس از اهمیت چندانی برخوردار نیست و فرد باید عامل به دین باشد!

انتساب اعمال خلاف اخلاق، قانون و شرع به اکثریت روحانیون

در نخستین برخوردهای صاحبخانه با احمد، ذهنیت کارگردان نسبت به اکثریت روحانیون، مشابه آنچه در فیلم مارمولک مشاهده می‎گردد، خود را می‏نمایاند! صاحبخانه (رضا ناجی) با مشاهده‌ی قبض برق و مبلغ زیاد آن، خطاب به احمد می‎گوید: «شما تو اداره‌ی برق، آشنا ماشنا نداری که سر برج، کنتور ما رو کمتر بنویسن؟!» و احمد پاسخ می‎دهد: «این کنتوره! رادیو که نیست دستکاری‌اش کنی، درست بشه!»

صاحبخانه در سکانس دیگری از احمد می‎پرسد: «شما یه آشنا دارید که این کار ما رو حل کنه؟!» و احمد پاسخ می‎دهد: «من دادگستری آشنا ندارم!» صاحبخانه می‎گوید: «شما چه آخوندی هستی که هیچ‎جا آشنا نداری!»

راننده‌ی وانتی که وسایل احمد را حمل می‎کند، می‎پرسد: «آخرش چند حساب کردن؟!» احمد می‎گوید: «باهامون راه اومدن!» و راننده پاسخ می‎دهد: «مگه می‏تونن با شما راه نیان!»

صاحبخانه به احمد می‎گوید: «هرچقدر هم طول بکشه، عمر ما کفاف نمی‎ده به حج واجب برسه! مگر اینکه شما پارتی ما بشی!»

تنزل شأن روحانیت تا حد یک فرد استخاره کُن. در جای دیگر، صاحبخانه از در حیاط وارد می‎شود و خطاب به احمد، که در حال گل‎کاری و باغبانی است، می‏گوید: «حاج‌آقا! باز افتادی به جون این گل‎ها که چی؟! پاشو آستیناتو بالا بزن، برای ما یه استخاره بگیر!... ما مثل شما نیستیم که مکه نرفته، بشیم حاج‌آقا!»

در سکانس درمانگاه که زن باردار، احمد را مورد خطاب قرار داده و از سیاست‎های جمعیتی انتقاد می‎کند، احمد که روحانی است، نماد نظام حاکم بر جامعه انگاشته می‎شود و به سیاست‎های موجود، اعتراض صورت می‎گیرد.

هدیه دختر صاحبخانه به لیلا می‎گوید: «این احمدآقای شما تو کدوم دسته‎ است؟!» و منظور او روحانی حکومتی یا غیرحکومتی است!

در سکانس رفتن صاحبخانه به مکه، وی «ال‌ان‌بی»[2] ماهواره و وصیت‌نامه خود را به احمد سپرده و قول می‏دهد که پس از بازگشت از عمره، دیگر به ماهواره نگاه نکند، اما پس از بازگشت، آن را از احمد گرفته و به کار خود ادامه می‏دهد! (وجود ریاکاری و نفاق در میان کسانی که به مکه می‏روند، حاج‌آقا مورد خطاب قرار می‏گیرند و به این امور اهمیت می‏دهند. ناگفته نماند که صاحبخانه در هنگام تمرین مناسک حج در حضور احمد، به‌صورت تمسخرآمیزی که خنده‌ی حضار در سینما را برمی‎انگیزد، به تمرین حمد و سوره و ادای صحیح تلفظ آن‌ها می‏پردازد!)

در سکانس انتخاب احمد به‌عنوان بازیگر سینما، لیلا به او می‏گوید: «احمدآقا! فیلمش درباره‌ی صیغه و زن دوم و سوم نباشه!» بدین معنا که این مسائل مربوط به اکثریت روحانیون است!

در سکانس‎ درگیری احمد با روحانی دیگری به نام «سپه‎شور»، به او می‏گوید: «آقای سپه‎شور! اگر مجتهد شدی، اسمتو عوض کن! این اسم مناسب نیست!» با کنایه به روحانیون که در صورت رسیدن به مقام اجتهاد، اسم خود را تغییر می‏دهند!

به تصویر کشیدن صحنه‌های خلاف عرف

در دقایق اولیه‌ی فیلم، احمد و لیلا، در حال پختن غذاها و شیرینی‎های ویارشده توسط لیلا هستند که احمد با حرکاتی زشت و با فاصله‎ای بسیار کم، شروع به قلقلک دادن شکم برآمده‌ی لیلا می‏کند که از مقابل دوربین دور شده و به داخل اتاق می‏روند و صدای جیغ لیلا به گوش می‏رسد!

در سکانس حمام کردن نوزادان تازه متولدشده، لیلا با حجابی نیم‎بند، در حال شستن نوزاد است که احمد وارد حمام می‎شود و در حالی که یکی از بچه‎ها را از او گرفته و دیگری را به او می‎دهد، می‏گوید: «از وقتی که مادر شدی، خوشگل‎تر شدی!» و دوربین از پشت شیشه‌ی حمام، صحنه‌ی خم شدن احمد را نمایش می‏دهد!

نتیجه‎گیری

در همه‌ی فیلم‎هایی که با موضوع «روحانیت» و زندگی آن‌ها ساخته شده است، به نظر می‎رسد سازندگان در صدد تجویز نسخه برای این قشر از جامعه هستند و با سوژه قرار دادن آن‌ها، نه تنها هدف شناساندن این طیف به مخاطب و برقراری ارتباط میان آن‌ها و حتی معرفی روحانی مورد نظر اسلام نیست، بلکه هریک تلاش می‎‏کنند آنچه را که با ساخته‎های ذهنی‎شان سازگار است، به مخاطب القا نمایند و اثبات کنند که تعداد وسیع خارج از محدوده‌ی مورد انتظار، مقبولیت و پذیرش اجتماعی ندارند و روحانی مطلوب و مورد تأیید، کسی است که در هیچ نوع جایگاه اجتماعی و سیاسی اشتغال و فعالیت نداشته باشد و صرفاً رفتارهای عامه‎گرایانه و پوپولیستی[3] انجام دهد؛ در صورتی که این طیف از روحانیون را نمی‎توان به‌صورت کامل صادق و منطبق با اصول و توصیه‎های اسلام دانست؛ همچنان‌که مقام معظم رهبری فرموده‎اند: «اگر نقش روحانیت، به‌عنوان محور حرکات مردم در جمهوری اسلامی بخواهد محفوظ بماند، راهش این است که روحانیت دو چیز را در خودش تقویت کند و وقتی هم که آن را دارد، حفظش کند. اول، خبرویتش در دین؛ دوم، محبوبیتش در میان مردم.» (حدادی، 1385: 14) لذا شناخت ناقص و ناصحیح از موضع و جایگاه این قشر مهم در جامعه و انعکاس برداشت‎های شخصی و منفعت‎طلبانه، نمی‏تواند تصویری مفید و دقیق از آن‌ها ارائه دهد.

منابع

1. بیانات امام خامنه‎ای در دیدار با روحانیون و مبلغان در آستانه‌ی ماه محرم، برگرفته از تارنمای پایگاه اطلاع‎رسانی دفتر مقام معظم رهبری، 20 تیرماه 1370، به نشانی:

http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=bayanat&id=539#

2. حدادی، محمدرضا (1385)، آخوند باید روحانی باشد، توصیه‎های رهبر انقلاب برای حوزه‎های علمیه، تهران، نشر فراندیش.

3. نشست فیلم «فرشته‎ها با هم می‎آیند» در فرهنگ‌سرای نیاوران، برگرفته از تارنمای خبرگزاری مهر، 2 مرداد 1393، به نشانی: http://www.mehrnews.com/detail/News/2337565

4. مصاحبه‌ی حامد محمدی درباره‌ی فیلم «فرشته‎ها با هم می‏آیند»، برگرفته از تارنمای خبرگزاری خبرآنلاین، 13 مرداد 1393، به نشانی:

http://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%28pln54qcoygdnjpibv5salwef%29%29/detail/368324/culture/cinema

[1].«الکادُّ عَلى عِیالِهِ مِن حَلالٍ کَالمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللّهِ»

[2] .LNB)Low-noise block converter(

[3]. Populism
منبع: برهان
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۳۸
۱۷۴
اگر قصد و غرض دارند خود امام زمان جواب خیانتشون رو بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
البته ما هم نباید بیکار بشینیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ازت کار بر نمی یاد حرف نزن و سلب مسولیت نکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دیواری کوتاه تر از دیوار آخوندا نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۲۵۴
۶۱
.......................
مثل اينكه شما تو اين جامعه زندگي نمي كنين.چرا بايد بخاطر خوش آمد شما و امثال شما هميشه گل و بلبل نشون بدن
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۲۹
۱۰
اللهم اشف کل مریض
بابا شماها اصلاٌ حالتون خوب نیست. مگه خودرهبر انقلاب مضمون فیلم سینمایی طلا و مس را «عالی» خطاب نفرمودند و با بیان اینکه کارگردانی این فیلم سینمایی خوب بوده است، از بازی دو بازیگر اصلی این فیلم که نقش یک روحانی و همسرش را بازی می کردند، مورد تمجید قرار دادند. ... خبرشو که توی سایت های به قول خودتون اصولگرا(فارس، رجا و...) همه خوندند. حالا شد فیلمی که تونسته‎با استفاده از عدم آگاهی برخی مسئولین، حمایت مادی و معنوی آن‌ها را جلب کنه و به‌عنوان فیلم‎هایی «ارزشی» و «قابل تقدیر» طرح گردند. به قول فرمایش حضرت امیر(ع) : جاهل را نمیبینی مگر در حال افراط و تفریط. خدا عاقبت تون را ختم به خیر کنه که به اسم سایت ارزشی نمیدونید که با بعضی نظرات مضحکتون چه ضربه ای به ارزش ها و نظام و رهبری می زنید البه میدونم این نظر را هم مثل نظرات دیگم نمیذارید
توماج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۷۲
۱۸
فقط میشود گفت برای این تحلیل گر سطحی نگر متاسفم.اخه چجور حساب کردید که طلا ومس فیلم بدی شد.عزیزان دوست داشتنی در سایت فاین تذهبون
عارف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۵۹
۱۳
صراط تو يه فيلم كارگرداني كن ببينم چي ميسازي ، لطفا با محوريت مشكلات اجتماعي باشه ....
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۲۵
۹۲
تیزرش که خیلی تهوع آور هست
نازی جوووووووووووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۲۹
۱۹
مدیونی اگر منتشر نکنی
.......
...شما .................... توان تامین آب اشامیدنی این بچه های جدید رو دارین؟؟؟؟؟؟؟
حالا کار و تحصیل و باقی صحبتا پیش کش
یا حق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۳۲
۱۷
چرت مثل همیشه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۵۵
۱۷
خیلی تحلیل بیخودی بود
منفی نگری در حد افراطی
بسیجی دردمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۰۶
۶
.....
درامدثابت گرانی بی نهایت
که چی بشه؟
دخترم میگفت :مامان شما به ما توصیه کردید برای ازدواج سخت نگیریم اما دختر فلان مسؤل خیلی مفصل بود یا معاون وزیر .......
یا بهمانی........
مامان مگه اینها الگو نیستند
این بود شعارساده زیستی؟؟؟؟؟؟
من بهیچ وجه به بچه هام توصیه فرزند بیشتر را نمی کنم چون وقتی سر سال میشه ومیخواهند دنبال خانه بروند ازشون می پرسند:
چند تا بچه داری؟
چی جواب بدهند
چنددرصدمردم جامعه صاحب خانه هستند؟؟؟؟؟؟
اول مشکل مردم راحل کنیدبعد........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۰۰
۱۲
بی خیال صراط چقدر شما گیرید. اه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۸۳
۱۵
فیلم قشنگی بود
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۱۲
۱۲
من خودم از خانواده روحانی هستم ودانشجوی پزشکی.به نظرم کلا این حرفای شما.......
یک نفرم یه کار درست میکنه باید لعش کنین
باشه روحانی همونی که شما تو ذهنته.....راحت میشید مردم رو از دین فراری بدین؟
شما فعلا بخوابید ایشالا قیامت از خواب بیدارتون میکنن جواب خداروبدین
پدر دوقلوها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۰۰
۴
صراط عزيز تو دنيا چيزي هست كه شما بهش گير ندين ، با عرض معذرت ميخوام چند جمله رُك بگم شايد چاپ نشه !
..........
..........
.
ضمناً خودم پدر سه فرزندم كه دو تاشون دوقلو اند و بايد خدمتتون عرض كنم : «بله ، با اين شهريه طلبگي بچه داري و زندگي خيلي سخته ، ولي اين سختي فوق العاده شيرينه و نشون دادن اين سختي كه بد نيست!! »
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۸۶
۳
عزیز دل برادر اول یه عینک درست حسابی بخر نه از این چینیا
بعد بشین فیلم مارمولک رو ببین
حالا بشین تحلیلش کن ببینم کجاش از روحانی و روحانیت بد گفته

ظمنا خود روحانیون کم ضد روحانیت فعالیت نکردن که این فیلم ازش حمایت کرده

شما بجای این که ده دقیقه اول فیلم رو ببینی و ازش تحلیل کنی که روحانی دزدیه که لباس روحانیت پوشیده
فیلم رو تا آخر ببین و بفهم که توی این فیلم روحانی رو اونقدر بالا گرفتن که حتی اگر شخصی روحانی نباشه اما به خاطر همون لباس روحانیت و اسلام سعی میکنه حرمت روحانی جماعت رو نگه داره و این که خدا برای کمک به مردم و بخشیدن گناهان یک نفر از خودش اجازه نمیگیره

خود خدا شرایطش رو فراهم میکنه فقط کافیه شخص بخواد توبه کنه

تا وقتی واقع بینانه و بدون تعصب در مورد چیزی نظر ندادی و نظرات مختلف و مخالف با نظر خودت رو نخوندی و در موردش بحث نکردی دست به انتشار چنین مطلبی نزن که فقط باعث میشه ساخت فیلم های ارزشی و زیبا کم بشه جوری که من از اول امسال تا به حال 11 فیلم ایرانی که پخش خانگی بودند رو دیدم و داستان همه اون ها یک داستان آبکی عشق و عاشقی و ازدواج در آخر فیلم بوده و فقط دیالوگ ها و لوکیشن ها فرق میکرده

البته خود من فرشته ها با هم می آیند رو ندیدم و هنوز هم تحلیلی جز تحلیل شما ازش نخوندم و نظری هم نمیتونم بدم اما اگر مثل تحلیل شما از فیلم مارمولک باشه کاملا با شما مخالف هستم و بهتون توصیه میکنم قبل از نقد هر فیلم یا سخنی نظرات مخالف رو هم تحلیل و مو شکافی کنید ، زیرا که شما استقفراله ، خدا نیستید و احتمال خطا وجود داره

این نظر فقط برای نگارنده این مقاله هست و نه برای اذهان عمومی ، و میتوانید انتشار ندهید اما به توصیه من به عنوان برادر کوچک گوش کنید
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۱۳۰
۷
چرا سخن در باره روحانیت را خط قرمز می دانید ؟ اتفاقا فیلم مارمولک توهینی یه روحانیت نبود . اینقدر سطحی به مسائل نگاه نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آیت اله قرائتی هم از مارمولک تعریف کرده بود و ردش نکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کاملا موافقم
مگه ما افرادی با لباس روحانیت نداریم که کار خلاف انجام داده اند
مگه آخوند آمریکایی نداشته و نداریم
چه اشکالی دارد اینها را هم نقد کنیم
برخی چیزها واقعیاتی است که کتمان آن به نفع هیچ کس نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۸۳
۱۰
نقد احمقانه شما هم حتی مردم رو تشویق به دیدن این فیلمه مزخرف نمیکنه.زور بیخود نزنین
ناشناس
|
Australia
|
۱۷:۰۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۷۴
۱۰
روحانی ها فرشته و معصومند و هیچ گونه خطایی نمیکنند
اینجوری خوبه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۷۲
۵
فیلمی که صراط بسازه:
برادر حسین از صندوق عقب داره وسط بزرگراه از سروس و خاتمی فیلم میگیره یهو ........
منها
|
United States of America
|
۲۲:۵۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
۴۶
۱۴
فیلم مارمولک پرفروش ترین فییلم در کل تاریخ ایران است
پیام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۴ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳
۶۲
۳
چی دارین میگین؟طلا و مس،بوسیدن روی ماه شده فیلم های ضد ارزشی؟واقعا برات متاسفم صراط
MirEmadi
|
Germany
|
۰۴:۴۲ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳
۵۶
۳
کاری به این فیلم ندارم چون ندیدم.اما خوب می دانم که مارمولک یکی از فیلم های تبلیغ روحانیت بود نه ضد آن.همان طور که روحانی های حوزه بر این امر واقف شده اند و قبول دارند.نمیدانم طلا و مس را دیگر کجای دلم بذارم که میگید ضد روحانیت است.آقا یه پیشنهاد سایت را کلا جمع کنید برید پی درستان.اینجا چی کار می کنید مگه این را نمی گویید مرد را چه یه کار کردن برای نون آوری خانه.مرد باس درس بخونه اونم ردیف اول جلوی استاد نه پشت در.
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳
۵۱
۳
به نظر من با اين مشخصاتي كه شما گفتي اتفاقا فيلم خيلي خوبي بايد باشه ...
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳
۱۴
۲۹
این فیلم درعین ضعفهایی که داشت نقاط قوت بسیاری داشت....امافیلم ساختن درباره روحانیون وطلاب کمی تخصص ومطالعه میخاد تااثر منفی نگذاردای کاش قوتهاراهم مینوشتید...ای کاش شخص اول روحانی نبود...فیلمسازهابرااینکه فیلمشون جذاب بشه اخوندهاروهم قاطی میکنن درکل فیلم مثبتی بود امانه صددرصد...
هانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
۱۹
۰
واقعا" نقد آبکی و اغراق گونه ای بود !
به نظرم این فیلم ، واقعا" فیلم قشنگی بود شما زیادی اغراق می کنید و به چیزهای سطحی گیر میدید، هدفتون از اینکار چیه ؟