۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

رقم کسری بودجه دانشگاه‌های کشور

معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: بر اساس آخرین آمار، دانشگاه‌های کشور با ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه مواجه هستند.
کد خبر : ۱۹۴۳۹۵
صراط: معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: بر اساس آخرین آمار، دانشگاه‌های کشور با ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه مواجه هستند.
 
محمد‌حسین امید صبح امروز در افتتاحیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار در دانشگاه‌ها 1500 میلیارد تومان کسری بودجه داریم و این یعنی در هر دانشگاه به طور میانگین بین 30 تا 35 درصد کسری بودجه وجود دارد.
 
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: بخشی از این کسری بودجه را دانشگاه‌های بزرگ جبران کرده‌اند اما بخش عمده آن باقی‌ است و با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم وعده‌هایی مبنی بر تخصیص اعتبار مناسب به ما داده شده است که امیدواریم این تخصیص اعتبار همانند سال گذشته بیش از پنج درصد باشد.
 
امید خاطرنشان کرد: در سفر‌های استانی ریاست جمهور و هیئت دولت پروژه‌های دانشگاهی در اولویت قرار می‌گیرتد که امیدواریم در سفر هیئت دولت به خراسان رضوی که به زودی انجام می‌شود این اتفاق بیفتد تا گوشه‌ای از مشکلات دانشگاه‌ها مرتفع شود.
 
وی تأکید کرد: راه برون‌رفت از مشکلات موجود این است که رفته رفته بخشی از هزینه‌ها را کم کنیم، به عنوان نمونه دولت وظیفه پرداخت هزینه‌های رفاهی دانشجویان را به سازمان امور دانشجویان محول کند چرا که اعتبار 200 میلیارد تومانی تخصیص داده شده به امور رفاهی دانشجویان، 400 میلیارد تومان از هزینه‌های اجرای آن کم‌تر است.
 
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: از بین چهار میلیون دانشجوی کشور، دولت هزینه‌های رفاهی تحصیل 500 هزار نفر را به‌طور کامل پرداخت می‌کند اما با این وجود واگذاری انجام این طرح به سازمان امور دانشجویان، دانشگاه‌ها را از متولی بودن خارج می‌کند و به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.
 
امید افزود: از مجموع 110 دانشگاه دولتی و غیر دولتی زیر مجموعه وزارت علوم، تعداد کمی دارای برنامه‌های استراتژیک هستند که ما الگوی این برنامه را تنظیم کرده‌ایم تا دانشگاه‌ها بر اساس آن برنامه پنج ساله‌ای به تصویب برسانند که هماهنگ با سیاست‌های کلی کشور باشد.
 
در پایان این مراسم حدود 70 نفر از رؤسای دانشگاه‌ها رسماً معارفه شدند که آقایان کافی، نیلی احمد‌آبادی، طهرانچی، معتمدی و مهر محمدی، رؤسای دانشگاه‌های فردوسی مشهد، تهران، شهید بهشتی، امیرکبیر و فرهنگیان از آن جمله اند.
 
اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی مشهد مقدس تا 13 شهریور‌ماه ادامه دارد و لازم به ذکر است در اختتامیه این اجلاس، محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ایراد سخنرانی می‌پردازد.
منبع: تسنیم