۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲

خداشناسی در عصر تکنولوژی گم شده است

در دنیا امروزه خدا در زندگی مادی و تجمل‌گرایانه مردم هم‌چون گنج گمشده‌ای است که برای یافتن این گنج باید تلاش فراوان کرد و چشم‌هایی تیزبین، هوش و زکاوت زیادی داشته باشد.
کد خبر : ۱۹۴۴۰۵
صراط:  انسان می‌تواند از راه‌های زیادی خدا را بشناسد و این راه‌ها می‌تواند عقل، دل و تفکر در جهان اطراف خدا را بشناسد، اما در کنار همه‌ی این راه‌ها تا زمانی که انسان خود را نشناسد خدا را نیز نمی‌تواند بشناسد و برای شناخت خدا نیز باید پی به هستی وجود خود ببرد و بداند که از کجا آمده و به کجا می‌رود.

زمانی که انسان خدا را بشناسد زندگی کردن در این دنیا نیز برایش آسان می‌شود و از این طریق می‌تواند راه‌های کمال خود را یکی پی از دیگری طی کند.

در دنیا، امروزه خدا در زندگی مادی و تجمل‌گرایانه مردم هم‌چون گنج گمشده‌ای است که برای یافتن این گنج باید تلاش فراوان کرد و چشم‌هایی تیزبین و هوش و زکاوت زیادی داشته باشد.

ماهواره و اینترنت یکی از وسایلی است که بعلت استفاده نکردن صحیح از آن به مانعی بزرگ برای شناخت خود و خدا تبدیل شده است و برای اینکه این مانع بزرگ را از سر را ه خود برداریم باید فرهنگ استفاده از این تکنولوژی را داشته باشیم.

استفاده‌ی صحیح از تکنولوژی عاملی برای خداشناسی

«جواد اکبری‌مطلق»، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور بیرجند، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در دنیا امروزه کنترل مردم یکی از مشکلات اجتماعی است، گفت: در دنیا امروزه برای کنترل مردم از وسایلی از قبیل دوربین مداربسته استفاده می‌شود که اگر به جای همه‌ی اینها انسان‌ها خدا را بشناسند مشکلاتی که در اجتماع وجود دارد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: زمانی که فرد خداشناس شود بیدار می‌شود و این باعث ایجاد آرامش فردی و اجتماعی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور بیرجند با اشاره به اینکه انس و جن دو مانع بزرگ در برابر خداشناسی هستند، گفت: گاهی اوقات خود انسان ویا انسان‌هایی غیر از خود انسان می‌تواند مانعی در برابر خداشناسی باشد.

اکبری‌مطلق افزود: نفس انسان گاهی اوقات انسان را به بدی یا خوبی دعوت می‌کند و اگر با نفس خود مبارزه نکنیم می‌تواند مانع بزرگی برای خداشناسی و به بیراهه کشاندن انسان باشد.

وی اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم خدا را بشناسیم باید پا روی نفس خود بگذاریم و در راه خداشناسی قدم برداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور بیرجند با اشاره به اینکه دین مبین اسلام با تکنولوژی مخالف نیست، گفت: هر چه تکنولوژی پیشرفت کند دقت‌ها و ظرافت‌ها باید بیشتر شود، چون زمانی که انسان بدون ملاحظه از تکنولوژی استفاده کند احتمال به بیراهه کشاندن وی وجود دارد.

اکبری‌مطلق تصریح کرد: استفاده از ماهواره و اینترنت در صورتی که همراه با بصیرت باشد می‌تواند عاملی برای خداشناسی باشد، اما در صورتی که انسان بدون ملاحظه از این وسایل استفاده کند مانع خداشناسی است.

وی افزود: برای استفاده از ماهواره و اینترنت باید فرهنگ استفاده از آن نهادینه شود، اما متأسفانه هم‌اکنون فرهنگ صحیح استفاده از این وسایل در جامعه نهادینه نشده است و استفاده از این وسایل می‌تواند مانعی برای خداشناسی و دور شدن انسان از حقیقت باشد.

خودشناسی راهی برای خداشناسی

«سیدحسن سیدی»، سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سخن حضرت علی(ع) گفت: ایشان می‌فرمایند «هر کس خود را بشناسد خدا را شناخته است».

وی ادامه داد: خداشناسی جایگاه والایی دارد و اگر انسان خود را بشناسد در همه‌ی مجموعه‌ی زندگی خود چه فردی و چه اجتماعی تأثیرات مثبتی دارد.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه خداشناسی ابعاد گسترده‌ای دارد، تصریح کرد: خداشناسی در همه‌ی ابعاد زندگی فرد نقش دارد.

سیدی خودشناسی را یکی از راه‌های خداشناسی دانست و تصریح کرد: در صورتی که انسان ابعاد شخصیتی، درونی و ظاهری خود را بشناسد خدا را می‌شناسد.

وی ادامه داد: تفکر به جهان اطراف و نعمت‌هایی که خدا آفریده از دیگر راه‌های خداشناسی است و انسان با تأمل در آنچه که در این دنیا وجود دارد می‌تواند پی به وجود خالق این جهان و شناخت این خالق ببرد.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند افزود: همه‌ی انسان‌ها باید در خلقت خود تفکر کنند و در روایات آمده که یکی از راه‌های خداشناسی تفکر در نشانه‌های خدا است.

سیدی دوری از اصالت خود را یکی از موانع خداشناسی برشمرد و افزود: رسالت انسان جانشینی خدا در زمین است و زمانی که انسان جایگاه خود را نشناسد نمی‌تواند خدا را نیز بشناسد.

وی ادامه داد: توجه‌ی زیاد به دنیا و بی‌توجهی به آخرت و خدا از دیگر موانع خداشناسی است و غرور، تکبر و نفاق باعث دوری از خدا و عدم شناخت خدا می‌شود.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند در خصوص تأثیرات تکنولوژی‌هایی از قبیل ماهواره و اینترنت با اشاره به سخن امام راحل که می‌فرمایند«ما با سینما و تکنولوژی مخالف نیستیم بلکه ما با فحشا مخالف هستیم»، گفت: در صورتی که فرهنگ صحیح استفاده از تکنولوژی را داشته باشیم استفاده از این وسایل عاملی برای خداشناسی می‌شود، اما هم‌اکنون فرهنگ استفاده از این وسایل در جامعه نهادینه نشده و استفاده از این وسایل باعث بیراهه کشاندن انسان‌ها می‌شود.

سیدی خاطرنشان کرد: دشمن با ترویج استفاده از وسایلی چون ماهواره و اینترنت سعی در انحراف کشاندن مسلمانان و مردم دارد و هم‌اکنون 90 درصد استفاده‌هایی که از اینترنت و ماهواره می‌شود، نادرست است.

براساس این گزارش، برای اینکه فردی خدا را بشناسد باید بتواند فرد در مرحله‌ی اول خود را بشناسد و در مرحله بعد در جهان اطراف خود تفکر و تأمل کند و با دیدن نعمت‌های خدا پی به وجود خدا ببرد و از این طریق خدا را بشناسد و موانعی چون ماهواره و اینترنت و توجه به دنیا و از این قبیل موانع را با استفاده از آموختن فرهنگ صحیح استفاده از تکنولوژی روز و افزایش توجه به معنویات از سر راه خود بردارد.
منبع: ایسنا