۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

وزارت خارجه مسئول اخراج دانشجویان است

کد خبر : ۱۹۴۴۲۴
صراط: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اگر وزارت خارجه در دور اول اخراج دانشجویان ایرانی از کشورهای اروپای غربی موضع قاطعی اتخاذ می‌کرد شاهد اخراج دوباره دانشجویان ایرانی نبودیم گفت: مسئولیت اصلی اخراج دانشجویان متوجه وزارت خارجه است.

زهره طبیب‌زاده نوری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با ورود دولت جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات هسته‌ای با تئوری جدید توسط دیپلمات‌های وزارت خارجه انتظار این بود که با روش جدید مذاکراتی پاسخ اقدامات خصمانه غربی‌ها داده شود و شاهد رفتارهای خصمانه غربی‌ها علیه ایران نباشیم گفت: هم‌اکنون ایران به کلیه تعهدات طبق توافقنامه ژنو جامه عمل پوشانده و حتی اقدامات پیش‌دستانه برای نشان دادن حسن نیت خودش انجام داده و خواسته‌های غرب را عملیاتی کرده است پس نباید رفتارهای خصمانه غربی‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تکرار شود.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار ما از طرف مقابل این بود که برخورد خصمانه خود را قطع کنند در حالی که ما هم‌اکنون عکس این امر را همواره در طول این چند سال اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران شاهد بوده‌ایم.
 
طبیب‌زاده نوری اظهار داشت: اضافه کردن بیش از 25 شرکت حقوقی و تعداد زیادی فرد حقیقی به لیست تحریم‌شدگان و اخراج دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های کشورهای غربی نشان دهنده روابط خصمانه غربی‌ها و اروپایی‌ها در برابر نرمشی است که جمهوری اسلامی ایران در قبال 1+5 از خودش نشان داده است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سوال ما از وزارت امور خارجه این است که اگر روش دیپلماسی آنها پاسخ می‌دهد چرا هنوز شاهد برخوردهای خصمانه غربی‌ها با جمهوری اسلامی ایران هستیم تصریح داشت: اگر قرار باشد که روش دیپلماتیک توام با استقامت و استحکام در رای پاسخ خصمانه دریافت کند و ایرانی‌ها همچنان روش دیپلماتیک نرمش نشان دهد پس چه فرقی بین این دو روش وجود دارد؟
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای تشخیص ماهیت گرگ‌صفت آمریکا و کشورهای غربی برای وزارت خارجه ایران آیا تحقیر ملت ایران در ارتباط با برخوردهای تند و توهین‌آمیز سران آمریکا و شخصیت‌های مختلف آمریکایی که در مذاکره حضور پیدا کردند کافی نیست؟
 
طبیب‌زاده نوری با تاکید بر اینکه پاسخ رفتار کشورهای غربی و اروپایی در مورد آپارتاید علمی توسط وزارت امور خارجه باید داده شود افزود: وزارت خارجه باید توضیح دهد که در مقابل تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران چرا ما همچنان شاهد اخراج دانشجویان از کشورهای اروپایی و غربی هستیم.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نه آمریکا و نه کشورهای اروپایی برخوردهای گذشته خودشان را تصحیح نکرده‌اند بلکه همچنان بر دشمنی با جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهند.
 
طبیب‌زاده نوری در پایان اظهار داشت: رفتار تبعیض‌آمیز علمی با دانشجویان ایرانی ناشی از برخوردهای ضعیف وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در دور اول اخراج دانشجویان از اروپای غربی است و مسئولیت اول این اخراج‌ها متوجه وزارت خارجه ایران است.
منبع: فارس