۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱

کشوری که به اسنودن امان‌نامه می‌دهد

رسانه‌های سوییس اعلام کرده‌اند در صورت حضور اسنودن در این کشور و شهادت او علیه جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا، وی به آمریکا مسترد نخواهد شد.
کد خبر : ۱۹۵۶۹۱
صراط: بنا بر اعلام دادستانی سوییس اسنودن اگر برای ادای شهادت در این زمینه به کشور سوییس سفر کند در امان خواهد بود و به هیچ وجه به آمریکا بازگردانده نمی‌شود.

وی افزوده که اگر اقدام شهروندان آمریکایی در سوییس در ارتباط با دفاع سیاسی از خود باشد یا درخواستشان انگیزه های سیاسی داشته باشد به آمریکا بازگردانده نمی شوند. با توجه به ماهیت سیاسی اتهامات وارده به اسنودن، امنیت وی در سوییس تضمین می‌شود.

دادستانی سوییس به این نکته هم اشاره کرده که تنها تعهدات احتمالی در بالاترین سطوح دولتی ممکن است موجب نقض آنچه در بالا ذکر شد، شود. علاوه بر مقامات قضایی عده‌ای از سیاستمداران این کشور و فعالان حقوق مدنی نیز از حضور اسنودن در سوییس و شهادت وی علیه جاسوسی های دولت آمریکا استقبال کرد‌‌ه‌اند.

سوییس از معدود کشورهایی است که در یک قرن اخیر معمولا توانسته بی طرفی خود را رد منازعات بین المللی حفظ کند و به همین علت به مقر اصلی بسیاری از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و از جمله سازمان های حقوقی و کیفری مبدل شده است.

ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژآنس امنیت ملی آمریکا یک سال قبل بعد از افشاگری در مورد نقض حریم شخصی کاربران سایت‌های بزرگی همچون گوگل، فیس بوک، یاهو و ... توسط جاسوسان دولت آمریکا و سرقت داده های خصوصی آنان مجبور به پناهندگی در روسیه شد و هم اکنون نیز به اتهام جاسوسی و سرقت اسناد دولتی تحت تعقیب دولت آمریکاست.
منبع: فارس