۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹

هاشمی: ما حزب‌الله و فلسطینی‌ها را مسلح کردیم و از آنان دفاع می‌کنیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر کرانه باختری نیز مانند مقاومت فلسطینیان در غزه و حزب‌الله لبنان به همان سبک مسلح شود، هیچ نقطه‌ای از رژیم صهیونیستی در امنیت نخواهد بود.
کد خبر : ۱۹۶۰۱۱
صراط: آیت‌الله اکبر هاشمی‌‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اختتامیه همایش بین‌المللی علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین اظهارداشت: فلسطین راه خودش را پیدا کرده، اکنون روشن است که نیروهای مقاومت نمی‌توانند با تانک و هواپیما به جنگ صهیونیست‌ها بروند اما با موشک می‌توانند، زیرا موشک حساس است و صهیونیست‌ها خیلی ترسو هستند و خیلی زود فرار می‌کنند.

وی گفت: در همین جنگ اخیر غزه، هم چپی‌ها و هم اسرائیلی‌ها راهپیمایی‌های وسیعی علیه جنگ برگزار کردند و در گزارش دیگری در رسانه‌های صهیونیستی آمده بود که یک‌سوم کسانی که از خارج به سرزمین‌های اشغالی آمده‌اند می خواهند بازگردند چون امنیت ندارند.

هاشمی رفسنجانی افزود: از شمال تا نزدیک مناطق جنوبی اسرائیل در تیررس موشک های حزب الله و مناطق جنوبی نیز در تیررس نیروهای مقاومت غزه است و اگر کرانه باختری نیز به همان سبک مسلح شود، دیگر هیچ نقطه ای از اسرائیل در امنیت نیست.

وی گفت: صهیونیست ها در این 50 روز جنگ غزه در شرایط بسیار بد در پناهگاه بودند و تحمل این ناامنی‌ها را ندارند، این پیروزی‌ها فقط ناشی از کمک‌های یک کشور اسلامی است، اگر همه کشورهای اسلامی کمک کنند خیلی چیزها عوض می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر حمایت از فلسطین اظهار داشت: اگر اتحاد همه جهان اسلام هم ممکن نباشد، اتحاد فقط چند کشور اسلامی در منطقه برای حمایت از فلسطین بسیار تأثیرگذار است، البته ممکن است تبعاتی هم داشته باشد، چنین تبعاتی برای جهاد طبیعی است.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شرایطی که اکنون بر امت اسلام می گذرد مورد رضای خدا نیست، ما حق نداریم این همه نعمت مادی و معنوی که در اختیار مسلمانان قرار دارد به نحو مطلوب استفاده نکنیم، بلکه باید از آن به عنوان حربه علیه دشمنان اسلام استفاده کنیم.

وی تفرقه و دشواری تصمیم گیری مشترک را از عیوب جهان اسلام دانست و افزود: چنین معایبی باعث تضییع حقوق اسلام و مسلمین می شود و باید برای آن فکر عملی کرد.

هاشمی رفسنجانی گفت: این پرسش جدی مطرح است که چرا در چنین همایشی حرف های محکمی می زنیم و ادله خوب داریم اما نمی توانیم آن را اجرا کنیم در حالی که علما می توانند تصمیمات بسیار بزرگی بگیرند.

وی افزود: به عنوان نمونه با فراخوان آیت‌الله سیستانی، مردم برای مقابله با تروریست ها آنچنان به پادگان ها هجوم آوردند که دولت عراق قدرت و برنامه لازم را برای سازماندهی و تسلیح آنها نداشت و دیدیم که چگونه گروه یاغی داعش به عقب رانده شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این ناشی از تأثیر فراخوان یک عالم دینی است و هر یک از شما علما نیز در مناطق خود دارای نفوذ و اثرگذار هستید.

هاشمی رفسنجانی افزود: البته می دانم راهکار اجرایی برای شکست صهیونیست ها بدون حمایت دولت‌ها عملی نیست و نمی توانیم شعاری بدهیم که قابل عمل نباشد، اما اگر واقعاً بخواهیم به اسلام عمل کنیم و ندای استغاثه مظلومان را پاسخ دهیم، هیچ حجتی برای ترک این تکلیف نداریم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران فقط یک دولت در دنیاست که از ابتدای انقلاب تحت تحریم‌ها بوده اما اخیراً‌ همه‌گیر شده است و همه زندگی ما را تحریم کرده‌اند با این حال به‌صراحت می گوییم فلسطینی ها را مسلح کرده ایم و تا آخر از آنان دفاع می کنیم.

هاشمی رفسنجانی افزود: ما به‌صراحت به قدرت هایی که دائم عربده می کشند اعلام می کنیم حزب الله را در لبنان مسلح کردیم که در مقابل صهیونیست هایی که فکر می کردند خیلی قدرت دارند ایستادند و در جنگ 33 روزه پشتشان را به خاک مالیدند.

وی گفت: مقاومت در غزه در دوران محاصره توانست 50 روز مقاومت کند و در پایان نیز با التماس صهیونیست‌ها آتش‌بس را پذیرفت که البته کار عاقلانه‌ای کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به هر حال این قدرت ناشی از حمایت فقط یک دولت یعنی جمهوری اسلامی ایران است، حال آنکه اگر چند دولت اسلامی دارای مکنت از فلسطینیان حمایت کنند شرایط تغییر می کند.

هاشمی رفسنجانی گفت: علما و حوزه های علمیه پیشتاز این مسئولیت در جهان اسلام هستند حتی حوزه های علمیه در جهان کفر باید ترتیبات لازم را در این باره اتخاذ کنند زیرا ما به عنوان مذهب شیعه با وجود اختلافات کنونی، چنین بردی در جهان اسلام نمی‌توانیم داشته باشیم، پس باید کشورهایی که مذهب اهل سنت دارند پیشتاز شوند.

وی افزود: معلوم شده که رژیم صهیونیستی شکست‌پذیر است و این گونه نیست که آنان با داشتن چند بمب هسته ای فکر کنند کسی نمی تواند آنان را شکست دهد.

هاشمی رفسنجانی مشکل اصلی جهان اسلام را اختلاف دانست و گفت: وجود برخی اختلاف ها در جامعه بشری طبیعی است اما با وجود راهنمایی مانند قرآن که تکلیف را روشن کرده است، بروز اختلافات بغی تلقی می شود، اختلافات تا حدی طبیعی است اما نباید به نزاع منجر شود که این تجاوز از حق است.

وی افزود: این اختلافات در ابتدا ساده بروز کرد اما آخرش به تشکیل گروه هایی مانند طالبان، جبهه النصره، داعش و بوکوحرام منجر شد و اکنون کار به جایی رسیده که دو خلیفه جهانی اسلام یکی در نیجریه و دیگری در سوریه و عراق ایجاد شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جنایات داعش در عراق گفت: آنان با اعمال ضداخلاقی دختران مردم را به نام اسلام می‌برند و کشورهای استکباری نیز اعمال غیراخلاقی آنان را به نام اسلام در بوق تبلیغاتی ترویج می کنند و حاضر نیستند اقدامات آنان را به نام داعش معرفی کنند، بلکه جنایات آنان را به نام دولت اسلامی تبلیغ می کنند.

هاشمی رفسنجانی افزود: جنایات و اعمال غیراخلاقی گروه‌های تروریستی در عراق و تجاوز و مباح دانستن زنان مسلمان به نام اسلام تمام می شود و حال آنکه این اعمال ضداسلام است و آنان از کفار بدترند.

وی اضافه کرد: خوارج در صدر اسلام علیه حکومت طغیان کردند و اکنون نیز بقایای همان افکار باقی است وظیفه تبلیغی علما و دانشگاهیان این است که  مردم را هدایت کنند.

هاشمی رفسنجانی با تقبیح  اختلاف بین شیعه و سنی در جهان اسلام گفت: پاکستان به عنوان کشور عظیم اسلامی مدت‌ها تحت سلطه بود و آزاد شد اما اکنون با چه وضعی مواجه است؟ هر روز خبر انفجارها در مساجد بزرگ این کشور به گوش می رسد  و افغانستان  از 40 سال قبل گرفتار نابسامانی‌هاست و نمی‌تواند از باتلاق کنونی بیرون بیاید.

وی افزود: ناتو ده، پانزده سال در افغانستان هزینه بسیار کرد اما اکنون  وضع امنیتی این کشور بهتر از قبل نیست، معلوم می‌شود آنان نمی‌توانند برای ما کاری کنند و ما باید خودمان اقدام کنیم.

هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به نابسامانی ها در مصر گفت: تا زمانی که مصر در کنار جبهه مقاومت بود، مقاومت فلسطین نسبتا قوی بود اما  وقتی کنار کشید و در ماجرای پیمان منحوس کمپ دیوید فریب خورد، سنگر اصلی دفاع از فلسطین تخریب شد.

وی افزود: در جنگ اخیر غزه با آنکه مصر در کنار غزه قرار دارد  50 روز شاهد  قتل عام مردم بود اما حتی راه را برای ارسال کمک  باز نکرد شاید به این علت که برایش هزینه داشت و استکبار به آنان اخم می کرد.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: این در حالی است که مردم غزه به خون، دارو، غذا و مانند آن نیاز داشتند اما تا دیگران به صهیونیست ها  فشار نیاوردند آنان راه را باز نکردند.

وی گفت: در صحرای سینا عده ای تروریست مانند داعش چند مصری را می کشند  اما جریمه اش را فلسطینی ها می دهند در حالی که ربطی به فلسطینی ها ندارد آنان  مصری هستند که در صحرای سینا با ارتش درگیرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: به نظر می رسد با وجود عقاید مشترک از جمله توحید، نبوت، معاد و قبله و قرآن مشترک، خلأیی در میان ما وجود دارد، چرا با وجود این همه مشترکات با هم کار نمی کنیم؟

وی گفت: فلسطینی ها  که شیعه نیستند  اما به علت آنکه  مسلمان و مظلومند به هر نحو از آنان حمایت می کنیم و تبعاتش را هم می پردازیم همچنان که در لبنان  از مقاومت  حمایت می کنیم و علت این حمایت مقابله با صهیونیست‌هاست.

هاشمی رفسنجانی افزود: جمهوری اسلامی ایران می تواند نمونه خوبی  برای امت اسلام باشد و علمای اسلام می توانند این مسائل را تبیین و ملت ها را بیدار کنند، البته من شما را سرزنش نمی کنم منشأ تفرقه های کنونی در جهان اسلام استکبار است.

وی با اشاره به عناصر سه گانه مشکلات جهان اسلام گفت: نخستین عنصر استکبار جهانی است که پنجه اختاپوسی خود را روی اغلب کشورهای اسلامی انداخته است و دولت‌ها نیز با آن همکاری می کنند.

هاشمی رفسنجانی استبداد را عنصر دیگر مشکلات  جهان اسلام دانست و افزود: استکبار بدون وجود مستبدان  نمی تواند در جهان اسلام حضور داشته باشد، استبداد و استکبار دو لبه قیچی هستند که منافع مسلمانان را قیچی می کنند.

وی عامل دیگر را تندروی‌ها  و افراط‌گرایی دانست و اضافه کرد: این عامل که در دوران ما بروز کرده از عوامل دیگر  خطرناک‌تر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ناکامی انقلاب مصر گفت: ملتی قیام کرد، استبداد را شکست داد و بر کشورش حاکم شد اما گروه‌های تروریستی با تخریب و افراط‌گری مردم را به تنگ آوردند به نحوی که ملت مصر با وجود انقلاب عظیم خود و ساقط کردن دولت نظامی دوباره دولت مستبد دیگری را آورد.

هاشمی رفسنجانی افزود: شرایط پس از انقلاب به نحوی بود که  وقتی نوبت به انقلابیون رسید نتوانستند کشور را به‌خوبی اداره کنند، منابع درآمدی ناشی از گردشگری از بین رفت و کمک های خارجی به ارتش نیز قطع شد به همین علت  مردم مستأصل شدند و به مستبد دیگری روی آوردند.

وی گفت: چنین مشکلاتی در عراق، سوریه، لیبی و کشورهای دیگر نیز هست که مانند آتشفشان در برخی مناطق روشن و در برخی  مناطق خاموش است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در ایران نیز همین وضع حاکم بود به نحوی که یک بار جبهه ملی انقلاب کرد، کشور را گرفت اما به همان دلایل از دست رفت اما بار دیگر علما پیشقدم شدند و مردم نیز از آنان حمایت کردند به نحوی که بیش از 99 درصد مردم  پشت سر علما  وارد صحنه شدند.

وی گفت: مردم ایران  در انقلاب اسلامی هم شاه را شکست دادند و هم امریکا و انگلیس را بیرون کردند، علما نیز راه خود را از دست ندادند و همچنان  از حمایت بهره‌مندند این نمونه خوبی است که می توان مردم را در جهان اسلام با استفاده از آن فراخواند.

هاشمی رفسنجانی افزود: اختلافات در جهان اسلام ما را عقیم می کند پس یکی از وظایف ما این است که دعوت به همکاری کنیم شاید وحدت کامل در جهان اسلام میسر نباشد  اما می توانیم  با همکاری حقمان را از دنیا  بگیریم.

وی گفت: اگر دولت های همین منطقه با هم  باشند می توانند  با حربه نفت دنیا را وادار کنند حق فلسطینی ها را بدهند به نحوی که  اگر یک سال همه با هم نفت را قطع کنیم دنیا نمی تواند تحمل کند حتی بدون آنکه وارد جنگ شویم.

هاشمی رفسنجانی افزود: این در حالی است که برخی از کشورهای اسلامی برای اینکه کشور اسلامی دیگری را از میدان بیرون کنند با استکبار همکاری می کنند حال آنکه این خلاف دین، عقل و کشورداری است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: از کودکی و نوجوانی در پی حمایت از فلسطین بودم و اکنون نیز هستم و ذره ای تغییر در مواضعم ایجاد نشده است، فلسطینیان مظلوم‌ترین مردمند، در حالی که می‌توانند بیشترین حمایت جهانی را داشته باشند.
منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز